וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצוהריים נשב תחת השמיים: כללי הכתיב החדשים של האקדמיה ללשון

18.6.2017 / 9:47

האקדמיה ללשון העברית מנחילה כללים חדשים לכתיב המלא, זה שאינו מנוקד, וזאת כ-70 שנה לאחר שנקבעו בסמוך לקום המדינה. לפי האקדמיה, הישארות במתכונת הנוכחית היא "גזירה שהציבור לא עומד בה"

אותיות. ShutterStock
אותיות/ShutterStock

האקדמיה ללשון העברית פרסמה הבוקר (ראשון) נוסח חדש של כללי הכתיב המלא, עם שינויי כללים לכתיב חסר הניקוד שנקבעו לפני כ-70 שנה. האקדמיה ערכה כמה שינויים בכללים, שנקבע על ידי ועד הלשון העברית סמוך להקמת המדינה, בספטמבר 1947, כשהיא לוקחת בחשבון את האופן שבו הציבור בישראל מדבר את השפה העברית.

לפי האקדמיה, השינויים נעשו בכמה מקרים שבהם הכלל "היה בבחינת גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה", דוגמת ההחלטה שתנועת O תיכתב באות ו' במילים כגון צוהריים, חוכמה, תוכנית, אונייה, אומן, אומנם, תוכנה וקורבן. שינוי לעומת הכללים הקודמים, שכללו ניקוד בקמץ קטן וללא האות ו'.

שינוי משמעותי נוסף הוא ההחלטה כי תנועת I תיכתב באות י', במילים כגון אמיתי, לעיתים, לצידו, ליבי, מגינים, איתך וכן הלאה. לפי הכלל שנהג עד כה לא נכתבה במילים אלו האות י' – בהתאמה לצורת היסוד שלהן שאין בה יו"ד (כגון "אמתי" על פי אמת, "לבי" על פי לב ו"מגנים" על פי מגן).

עוד הוחלט על שינוי בכתיב התקני של מילים יחידות: פירות, עינב, שיער, ליצן, בריכה, ברירה, עבירה, וכן ריאלי ודומותיה (זה הכתיב השגור של המילים האלה ובאה בו האות יו"ד לסימון תנועת e), מייד, שמיים (ביו"ד כפולה).

יושב ראש ועדת הדקדוק של האקדמיה, פרופ' יוסף עופר, הדגיש כי הכללים החדשים אינם פתרון קסם לבעיות הכתיב העברי, המשקף מסורת של מאות שנים והרגלי כתיב שהשתרשו בדורות האחרונים. לדבריו, האקדמיה בחרה להימנע מזעזוע קיצוני של הכתיב מתוך כבוד למסורת ולהרגלי הכתיבה של הציבור. על כן שונו הכללים בעיקר בכמה מקרים שהכלל היה בבחינת גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה, כגון הכלל שאין כותבים וי"ו במילה י?ז?מ?ה וכיוצא בה. הוא הביע תקווה כי הכללים החדשים יתקבלו בברכה בקרב עורכי הלשון וכותבי העברית באשר הם, ובתוך תקופה סבירה יהפכו לנחלת הכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully