וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר במפרץ: "קטאר ניסתה להפיל את המשטר בבחריין"

18.6.2017 / 12:05

התקשורת בממלכה פרסמה תיעוד שיחות בין יועץ לאמיר קטאר לבין בכיר באופוזיציה המקומית מ-2011, במהלך אירועי "האביב הערבי" שאיימו על שלטון המיעוט הסוני על הרוב השיעי. "האויב לא ייתן הוראות", אמר היועץ הקטארי. בחריין היא אחת המדינות שניתקו קשר עם קטאר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בחריין טוענת כי קטאר הייתה מעורבת בעידוד ההפגנות האלימות בשטחה ב-2011, בפרשה שמוסיפה עוד שמן למשבר בין מדינות המפרץ לנסיכות הקטנה. כלי התקשורת בבחריין פרסמו בסוף השבוע קלטות, שלטענתם תיעדו שיחות בין יועץ בכיר לאמיר קטאר דאז לבין מנהיג באופוזיציה השיעית לבית המלוכה הסוני.

בשיחות בין חמד חליפה אל-עטיה לבין חסן עלי סולטאן, שכיום נמצא בגלות בלבנון, נשמע לכאורה היועץ הבכיר של אמיר קטאר מעביר הוראות מצד ראש ממשלת קטאר הקוראות לאופוזיציה בבחריין להתנגד לדיאלוג עם השלטון. סולטאן, חבר פרלמנט לשעבר, היה קשור לארגון האופוזיציה אל-וופק, שהוצא לאחרונה מחוץ לחוק. אזרחותו בוטלה ב-2015.

עוד נטען כי היועץ הקטארי ציין את רשת אל-ג'זירה, שנחשבת לשופר של דוחא, כמי שדרכה יעבור המידע על המתרחש במדינה ויגרום לתסיסה נוספת. בדוחא מכחישים בתקיפות את הטענות שעלו מאותן הקלטות.

בחריין היא אחת המדינות שניתקו את היחסים עם קטאר בתחילת החודש בטענה כי היא תומכת בארגוני טרור ובאיראן.

המשטרה בולמת מפגינים במנמה בירת בחריין בעזרת זרנוקי מים וגז מדמיע. רויטרס
סעודיה ואיחוד האמירויות נחלצו לעזרת בחריין. המחאה ב-2011/רויטרס

האירועים המוזכרים התרחשו במהלך "האביב הערבי", שאיים להפיל את השושלת של משפחת אל-חליפה. המחאה דוכאה בסיוע של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, ומאז בחריין הגבירה את הדיכוי של האופוזיציה השיעית ועצרה דמויות מפתח, בהם אייתוללה עיסא קאסם, שנחשב למנהיג השיעים בבחריין. בשנה שעברה בוטלה אזרחותו והוא מואשם בעבירות שונות.

בשיחות ביניהם טען היועץ הקטארי כי דוחא לא משתתפת במבצע של מועצת מדינות המפרץ להשבת הסדר בבחריין, שהתקשה להתגבר על המחאה העממית בעצמה. "האויב לא ייתן הוראות, בדקתי את הנשוא ואין השתתפות קטארית", אמר אל-עטיה. "יש רק שני קצינים קטארים על תקן של משקיפים".

מהומות נגד השלטון במנמה בירת בחריין, 22 באפריל 2012. רויטרס
השלטונות הגבירו את הדיכוי. מפגינים נגד בית המלוכה, 2012/רויטרס

בשיחה אחרת, שנייה מתוך ארבע שפורסמה בתקשורת בבחריין, מבקש היועץ הקטארי איש קשר שיוכל להעביר מידע לאל-ג'זירה, שבמהלך אירועי "האביב הערבי" ואחריו נתפסה כמי שמקדמת תנועות כמו "האחים המוסלמים", שנחשבות לאיום על בתי המלוכה במפרץ.

"שאגיד להם להתקשר אליך ושתשמש בשם בדוי?", שאל אל-עטיה. "אין בעיה, אני רק צריך שתי דקות כדי להתכונן לנושא", השיב סולטאן. בשיחה האחרונה המתועדת האחרונה ביניהם, העביר בכיר האופוזיציה בבחריין שם של עיתונאי שיכול לספק "דיווחים בזמן אמת" לאל-ג'זירה. "טהר אל-מוסוואי. הוא עיתונאי. יש לו מידע מדויק מאוד והוא יכול להעביר אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully