וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש חוליות ירי בשנה: קן הטרור שממנו יצאו המחבלים בירושלים

18.6.2017 / 0:30

הכפר דיר אבו משעל מונה רק כמה אלפי תושבים, אך הוא מהווה מוקד אלימות בתקופה האחרונה שהוביל את צה"ל למבצע נרחב בשטחו. אחרי ביטול מאות היתרי עבודה, במערכת הביטחון מקווים שסוף חודש הרמדאן יסתיים בשקט

צילום: בני בן סימון

הפיגוע שהתרחש ביום שישי בשער השכם ריחף באוויר. בהערכות המצב של צה"ל היה ברור כי למרות השקט היחסי לאורך חודש הרמדאן, זה רק עניין של זמן שייצא אל הפועל פיגוע קטלני מרחבי יהודה ושומרון. מאז אוקטובר 2015 – תחילת גל הטרור - ועד לחודש יוני בוצעו 49 פיגועים, כולל זה בשער שכם, על ידי מחבלים מיהודה ושומרון שהגיעו לעורף מדינת ישראל וגם לירושלים.

חקירת הפיגוע הצביעה על כך שהמחבלים מתגוררים בכפר הפלסטיני דיר אבו משעל צפונית-מערבית לרמאללה, בסמוך לכביש 465 המכונה "כביש חוצה בנימין". כ-6,000 פלסטינים מתגוררים בכפר והם מזוהים עם כמה ארגונים, בהם חמאס והחזית העממית. הכפר הוגדר על ידי מפקד חטיבת בנימין אלוף-משנה יובל גז כ"מוקד אלים במיוחד" על רקע מעורבות של תושבים מהכפר בטרור – בשנה האחרונה יצאו ממנו שלוש חוליות ירי.

סלפי שצילמו המחבלים מירושלים, 16 ביוני 2017. טוויטר, צילום מסך
החוליה השלישית בשנה האחרונה. שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים/צילום מסך, טוויטר

אחת מהן, אחראית לשני פיגועי ירי בטרם נעצרה על ידי צה"ל והשב"כ - הפיגוע הראשון התרחש ב-14 בדצמבר, בציר שבין עבוד לדיר אבו משעל, והשני ב-5 בינואר, בין שוקבא לדיר אבו משעל. חולייה אחרת אחראית לפיגוע ירי ב-21 בינואר, בצומת עופרים, ולאחר מכן נעצרה. החוליה השלישית יצאה אתמול, וחוסלה על ידי כוחות הביטחון.

אלו לא פעולות הטרור היחידות שבהן מעורבים תושבים בכפר. צעירים משתתפים בהפגנות אלימות בכבישים באזור ומיידים בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב. בנוסף לכך, בנובמבר הציתה חולייה מדיר אבו משעל 18 בתים בהתנחלות חלמיש הסמוכה. אלו הסיבות למעשה שהובילו את חטיבת בנימין לקיים מבצעים נרחבים בכפר בשלושת החודשים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פעילות צה"ל בדיר אבו משעל, ממערב לרמאללה, 17 ביוני 2017. רויטרס
הפגנות בדיר אבו משעל, אתמול/רויטרס

בעקבות הפיגוע האחרון, התקיימה הערכת מצב בחטיבת בנימין ולאחר מכן הערכת מצב באוגדת יהודה ושומרון, בפיקודו של תת-אלוף ליאור כרמלי, ובפניו הוצגו רשימת פעולות לאישור. בהמשך הוטל כתר על הכפר ושעות לאחר מכן הוביל אל"מ גז מבצע חטיבתי, שכלל סדר כוחות גדול במיוחד.

הכוחות מיפו את בתי המחבלים לקראת הריסתם, החרימו חומרי הסתה ואת היתרי העבודה של יותר מ-700 מבני המשפחות המורחבות של המחבלים. כמו כן, נתלו כרוזים וחולקו מנשרים לתושבים באזור כדי להבהיר שפעילות הצבא בכפר, וכתוצאה מכך העומס בכבישים מסביבו, נובעים מהמאמץ של צה"ל לסכל פיגועים נוספים וכי "עליהם לגלות הבנה".

גורמי ביטחון העריכו כי בשעות הקרובות יעבור הכתר סביב הכפר ל"כתר נושם", שיאפשר כניסה ויציאה מהכפר בהתאם לאישורים ובידוק. אם יישמר השקט בימים הקרובים, יוסר הכתר לחלוטין, בהתאם להערכת מצב ביטחונית.

עשרת הימים האחרונים של חג הרמדאן שהחלו אתמול ידועים כמתוחים במיוחד ובעלי פוטנציאל לפיגועים. לכן, צה"ל יפתח בימים הללו בסדרת מבצעים בשטחים כדי לסכל כוונות של חוליות מקומיות או מחבלים בודדים לחקות את הפיגוע האחרון שלעלול לשמש להם השראה.

(עדכון ראשון 21:00)

פעילות צה"ל בדיר אבו משעל, ממערב לרמאללה, 17 ביוני 2017. רויטרס
פעילות צה"ל בדיר אבו משעל, ממערב לרמאללה, 17 ביוני 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully