וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתה בחג הרמדאן: האווירה הנפיצה שעוררה את "מחבלי אל-אקצא"

17.6.2017 / 8:44

מיקום ועיתוי הפיגוע בשער שכם לא היו מקריים. החג, הסמיכות לתפילות יום השישי בהר הבית וההסתה במסגדים ובכלי התקשורת מאפשרים יציאתם של צעירים, הרואים את עצמם "מגני אל-אקצא", לבצע פיגוע. כעת האתגר של מערכת הביטחון הוא למנוע פיגועי חקיינות

צילום מסך

(בווידאו: זירת הפיגוע בשער שכם, אמש)

הנתונים שבידי צה"ל ושב"כ מצביעים על ירידה משמעותית בהיקף אירועי הטרור בחודשים האחרונים באזור יהודה ושומרון ובירושלים. למרות זאת, הפיגוע הרצחני אמש (שישי) בשער שכם, שבו נרצחה רס"ר הדס מלכא, כולל את המרכיבים שעליהם מצביעים גורמי המודיעין, המייצרים אווירה נפיצה: חג הרמדאן, תפילות יום השישי בהר הבית וההסתה בכלי התקשורת ובמסגדים.

למחבלים היה גם רקע ביטחוני - הם השתתפו בהפרות סדר אלימות בעבר שבהן יידו בקבוקי תבערה. משמעות הדבר בעיני מערכת הביטחון היא שהם היו בעלי פוטנציאל גבוה יותר מצעירים אחרים לביצוע פיגועים. במערכת הביטחון טוענים כי שער שכם, המוביל להר הבית, לא נבחר במקרה כמקום לביצוע הפיגוע. אותם צעירים מוסתים רואים את עצמם "מגני אל-אקצא" ומבצעים פיגועים במסגרת אותו רעיון בנתיבי המעבר המובילים להר הבית.

שלושת המחבלים מגיעים מאותו מרחב, דיר אבו משעל, כפר פלסטיני מצפון-מערב לרמאללה. נתון שעונה לקריטריון של החוליה המקומית שמקבלת החלטה בטווח זמן קצר לבצע פיגוע ולא תמיד על בסיס שיוך לארגון טרור. תשתית שכזו קשה מאוד לעצור, במיוחד כשמדובר בכמה מחבלים בודדים.

לקריאה נוספת:
דאעש קיבל אחריות על הפיגוע בירושלים: "שלושה אריות ביצעו את המתקפה"
הדס נאבקה במחבל, ניסתה לשלוף את נשקה - ונדקרה למוות
עקב הפיגוע: נתניהו החליט להפסיק ביקורי המשפחות לרגל רמדאן

זירת פיגוע הדקירה והירי בירושלים. 16 ביוני 2017. רויטרס
למחבלים היה רקע ביטחוני. זירת הפיגוע, אמש/רויטרס

המחבלים, בני 18 ו-19, לא הגיעו דרך המעברים מהר הבית, משום שצעירים בני גילם אינם מקבלים אישור כניסה לתפילות בהר הבית. בשלב זה עסוקים בשב"כ ובצה"ל בניסיון לחשוף מה היה נתיב החדירה שלהם ואיזו פרצה ניצלו המחבלים כדי לחדור מיהודה ושומרון לירושלים.

החוליה השתמשה ברובה קרלו מאולתר, שאם לא היה בו מעצור, הירי היה נמשך ומספר הקורבנות בפיגוע היה גבוה יותר. צה"ל, תחת הנחיות ברורות של הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, מנהל בשנתיים האחרונות מערכה שלמה נגד אמצעי הלחימה המאולתרים ברחבי הגדה המערבית, לא רק נגד הסחר בנשק אלא גם לאיתור ולהחרמה של בתי מלאכה לייצור רובים.

זירת פיגוע דקירה וירי בשער שכם שבירושלים. 16 ביוני 2017. תיעוד מבצעי מד"א, מערכת וואלה! NEWS
ללא מעצור בנשק מספר הקורבנות היה גבוה יותר. זירת הפיגוע, אמש/מערכת וואלה! NEWS, תיעוד מבצעי מד"א

בשנת 2015 אותרו 150 כלי נשק ואפס בתי מלאכה. בשנת 2016 אותרו 445 כלי נשק ו-43 בתי מלאכה והחל משנת 2017 אותרו 29 בתי מלאכה ו-180 כלי נשק. למרות הערכות בצה"ל כי מחירי כלי הנשק המאולתרים עלו בשל הלחץ שמפעילים צה"ל ושב"כ על סוחרי הנשק, כמות כלי הנשק שעדיין קיימים ביהודה ושומרון עדיין גדולה מאוד. ברגע שהוא הופך זמין עבור קיצוניים, הדרך אל הפיגוע הרצחני קצרה מאוד.

צה"ל הוכיח בשנה האחרונה כי המדיניות שלו בתגובה לפיגועי טרור קשים היא מידתית ונקודתית, או כמו שאומר מפקד חטיבת בנימין, אלוף-משנה יובל גז, "סיכול ללא תסכול". המטרה היא לא להעניש מרחב שלם בענישה קולקטיבית, אלא לאתר ולסכל באופן ממוקד תשתיות טרור, פעילים וסייענים במטרה למנוע תסיסה של הרחוב הפלסטיני כולו. בשבוע הקרוב האתגר בראש ובראשונה יהיה למנוע תופעת חקיינות של הפיגוע על ידי חוליות מקומיות שאותן מעודד חמאס, וניהול מלחמה של מערכת הביטחון בהסתה שכוללת בעיקר שטיפת מוח של צעירים סביב הר הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully