וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי הקונגרס מזרימים לרחובות את הנשק שמנסה לחסל אותם

17.6.2017 / 14:38

הבכיר הרפובליקני סטיב סקליס הוא אחד התומכים הגדולים של איגוד הרובאים הלאומי, המקדש את זכותם של אמריקנים לרכוש גם נשק אוטומטי - כמו זה שכמעט חיסל אותו בווירג'יניה. גם מסע הירי הזה לא מדליק נורה אדומה, אלא להיפך. "אנשים גם נדרסים או נדקרים"

צילום: the hill

ביום רביעי נרצחו שלושה אנשים על ידי חברם לעבודה בסן פרנסיסקו. בתחילת החודש נרצחו חמישה אנשים על ידי חברם לעבודה באורלנדו ושמונה על ידי גבר גרוש מתוסכל במיסיסיפי. זהו רק קצה הקרחון של אירועי הירי השגרתיים בארצות הברית, המדינה שבה גם חשוד בטרור יכול לרכוש כלי נשק הרסניים ולחמש את עצמו משל היה לוחם ביחידת עלית. על כל האירועים הללו האפילה תקרית הירי באלכסנדריה, וירג'יניה, שם חברי המפלגה הרפובליקנית התכנסו כדי להתאמן בבייסבול ומצאו את עצמם בתוך מטווח.

מי שנפצע אנושות באירוע היה אחד מבכירי המפלגה, מצליף הרוב בבית הנבחרים סטיב סקליס, שנפגע ככל הנראה בעורק הראשי בירך. היורה - ג'יימס הודג'קינסון, בן 66, תומך נלהב של ברני סנדרס ומתנגד של הנשיא דונלד טראמפ שאותו כינה אף בוגד - נורה למוות בידי שוטרי משטרת הקפיטול, שמנעו מרחץ דמים לנוכח הנשק שבו היה חמוש - רובה חצי-אוטומטי שהצליח לירות עשרות כדורים בכמה דקות.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: אני נמצא תחת חקירה מכיוון שפיטרתי את ראש ה-FBI
השריפה בלונדון: כ-75 מהדיירים עדיין נעדרים; המלכה ביקרה בזירה
רוסיה: "ייתכן שהרגנו את מנהיג דאעש אל-בגדאדי בחודש שעבר"

זירת הירי בסטיב סקליס בוורג'יניה, 14 ביוני 2017. רויטרס
אירוע אחד מני רבים. זירת הירי בסקליס, שלשום/רויטרס

הודג'קינסון נורה בעצמו בידי השוטרים ומת בדרכו לבית החולים, ומניעיו ככל הנראה לעולם לא יתגלו. ואולם, זה לא באמת משנה. לכל אחד מהיורים האחרים שהוזכרו כאן או אלו שהיו אחראים למסעות ירי אחרים מוכרים - אורלנדו, צ'רלסטון, סנדי הוק - היו מניעים שונים ומשונים, אך מאפיין דומה - הדרך שבה השיגו את כלי הנשק. והיא קלה מדי. בחנויות הסמוכות לביתם הם היו יכולים לרכוש באין מפריע כלי נשק שישמשו אותם למימוש תכניותיהם החולניות.

ממשלו של דונלד טראמפ אמנם מקדם בכל הכוח את צו ההגירה התקוע בבתי המשפט, אך גם מסעות הירי שנצבעו באידיאולוגיה אסלאמית קיצונית - אורלנדו, סן ברנרדינו - התאפשרו בזכות זמינות כלי הנשק. הם רכשו את כלי הנשק בתוך ארצות הברית, ולא הבריחו אותם לתוכה. הגבלות מסוימות על רכישת כלי נשק היו יכולות לצמצם את התופעה, אבל אולי זאת המשוכה הגדולה ביותר של כל נשיא כלשהו, גם אילו רצה טראמפ לנקוט דבר מה בעניין.

כוחות הביטחון מחוץ לבית חשוד בירי בסן ברנרדינו קליפורניה שבארצות הברית, 2 בדצמבר 2015. רויטרס
זירת הטבח בסן ברנרדינו, דצמבר 2015/רויטרס

ולא רק שהוא לא רוצה, אלא שפעל להקלת התקנות ולביטול ההגבלים המועטים שהיו. הוא הוכתר במהלך קמפיין הבחירות כבעל ברית של איגוד הרובאים הלאומי, NRA, מהשדולות החזקות ביותר בארצות הברית. קודמו, ברק אובמה, נחסם בכל המקרים שבהם רצה לפעול נגד התופעה הבלתי נתפסת הזו, המתחוללת במדינה שמתיימרת להיות מהמתקדמות ומהנאורות בעולם.

ההתנגדות לאובמה לא הייתה רק פוליטית. גם חברי מפלגתו הדמוקרטית חששו מאיבוד מושביהם וסירבו להירתם לפרויקט האמיץ למיגור תפוצת כלי הנשק. אחד מהם היה סנדרס, סנאטור מטעם ורמונט חובבת הנשק. כך שזה לא משנה אם אתה איש שמאל, ימין, מוסלמי, לבן, שחור או כל דבר אחר - מעטים מאוד יפריעו לך בדרך למימוש מטרתך. אחרים, ינסו להפוך אותה לקלה יותר עבורך, כמו סקליס עצמו.

הפתרון הרפובליקני - להתחמש עוד יותר

סקליס מתאר את עצמו בעמוד האינטרט שלו כתומך נלהב של התיקון השני לחוקה, אותו תיקון אמביוולנטי שמצדיק לכאורה את הזכות לשאת כלי נשק. בדירוג של ה-NRA - כן, הם מדרגים כל חבר קונגרס בהתאם לחיבתו לכלי נשק - זכה חבר בית הנבחרים ממדינת לואיזיאנה בדירוג A+, המשובח ביותר שיש. לאחרונה הוא קידם הקלה בתחום רכישת כלי נשק בין אנשים ממדינות שונות בארצות הברית.

שלא במפתיע, גם התקרית הזו לא הדליקה נורות אדומות בגבעת הקפיטול לגבי הצורך ברגולציה של התעשייה שמגלגלת מיליארדרים. אפילו לא ניסיון עקר לקדם הגבלות כלשהו, כמו האיסור המתבקש שלפיו מי שנמצא ברשימת החשודים בטרור של ה-FBI לא יוכל להתחמש ברובי תקיפה.
אז מה הפתרון שלהם? להתחמש עוד יותר. השוטרים שחיסלו את הודג'קינסון נכחו במגרש הבייסבול רק כי סקליס היה שם. מתוקף תפקידו הרם, הוא זוכה להגנה צמודה של משטרת הקפיטול, ואיתו יתר חבריו שנכחו שם. לולא היה מגיע, אמרו הרפובליקנים, טבח גדול היה מתחולל. ולכן, יש מי סבור כי על חברי הקונגרס להסתובב עם כלי נשק כדי להגן על עצמם.

לינדזי גרהאם הבהיר היטב את הלך הרוח הרפובליקני, אך לא רק, לגבי כל העניין. "גם אני נושא נשק, אבל אני לא יורה באנשים", טען הסנאטור של קרוליינה הדרומית. "אנשים נדרסים, נדקרים. זה עולם משוגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully