וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ צפוי להודיע על הקשחת ההגבלות על נסיעת אזרחים לקובה

16.6.2017 / 15:55

לדברי בכירים בממשלו, הנשיא צפוי להכריז בנאומו הערב גם על הגבלות על עסקות עם חברות שמצויות בקשר עם הצבא בהוואנה. זאת, כחלק מכוונתו לבטל את מה שכינה "העסקה הגרועה" של אובמה עם משטר קסטרו

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להודיע הערב (שישי) על הרחבת ההגבלות על נסיעת אזרחי המדינה לקובה ועל קשרים בין חברות עסקיות עם גופים במדינה הקאריבית המצויים בקשר עם הצבא – כך מסרו אמש בכירים בבית הלבן לסוכנות הידיעות רויטרס. בנאום שיישא ברובע "הוואנה הקטנה" בעיר מיאמי שבפלורידה הערב החל מהשעה 20:10 (שעון ישראל), טראמפ צפוי לבטל חלקים מהמדיניות שהוביל ממשלו של ברק אובמה כלפי הוואנה, מאז ההתחממות ביחסים בין המדינות בשנת 2014.

טראמפ הבטיח במהלך הקמפיין בשנה שעברה להקשיח את עמדת הבית הלבן כלפי קובה. על פי הדיווח, טראמפ יכריז על הגברת האכיפה על האיסור הקיים שהוטל על נסיעת אזרחים אמריקנים לקובה – שנתפסת בעיניו כמדינה הנמצאת תחת דיכוי של ממשלה המובלת בידי הצבא.

הממשל הקודם הגדיר 12 קטגוריות לביקורים פרטיים של אזרחים אמריקניים בקובה, למטרות חינוכיות, עיתונאיות, דתיות ולנסיעות בתחומים נוספים. נסיעות למטרות תיירות אינן נכללות בהגדרות אלו. לדברי אחד הבכירים הממשל רואה פתח ל"ניצול" הגדרות אלו, למטרות קיט באי הקאריבי. שינוי המדיניות יביא לביטול הקטגוריות הקיימות לנסיעות פרטיות אך יותיר אותן על כנן באשר לנסיעות קבוצתיות.

טראמפ בהצהרה לאחר הירי בסטיב סקליס בוורג'יניה 14  ביוני 2017. רויטרס
לא צפוי לסגור את השגרירות בהוואנה. טראמפ, שלשום/רויטרס

עוד דווח כי המדיניות החדשה תכלול איסור על קשרים עסקיים עם תאגיד GAESA – קבוצת חברות המצויות בהתקשרות עסקית עם צבא קובה. צעד זה צפוי לסייע לחברות תעופה וספנות אמריקניות המספקות שירותי תעבורה לאי.

לדברי הבכירים טראמפ אינו צפוי לסגור את השגרירויות בקובה או לנתק את היחסים הדיפלומטיים שחודשו בשנת 2015, לאחר חמישה עשורים של יריבות שהחלה בתקופת מלחמה הקרה בין וושינגטון להוואנה.

כך גם הטיסות המסחריות בין המדינות לא צפויות להיפסק בעקבות השינוי במדיניות. אחד הבכירים הוסיף כי טראמפ לא "ישבש" עסקאות בין חברות אמריקניות לקובניות, שנחתמו בתקופת כהונת אובמה או ישיב את המגבלות שהסיר הנשיא הקודם על ייבוא סיגרים ורום תוצרת קובה לצריכה אישית.

עוד באותו נושא

בצל מותו של קסטרו: טראמפ מאיים "לבטל את ההסכם עם קובה

לכתבה המלאה

השינוי במדיניות - "כדי לעודד רפורמות דמוקרטיות בהוואנה"

הנימוק שצפוי טראמפ לתת למדיניות החדשה הוא העדר שינוי בעמדותיה של ממשלת קובה בנושאי זכויות אדם – דבר שלטענת עוזריו היה אמור להתרחש לאחר הסרת ההגבלות בתקופת אובמה, אך לא קרה בקצב מספק. לטענתם בזמן שממשלת קובה גרפה רווחים כלכליים מהתחממות היחסים עם ארצות הברית בשנים האחרונות, לא חל שיפור בנושא חירויות האזרח במדינה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא קובה ראול קסטרו, דצמבר 2016. AP
חשש שבידוד יחזק הקיצוניים באי. אובמה ונשיא קובה ראול קסטרו, בדצמבר/AP

לדברי אחד מבכירי הממשל, טראמפ שואף לתקן את מה שכינה בעבר "עסקה גרועה" ומתכוון להותיר "דלת פתוחה" לשיפור היחסים על מנת לאפשר להוואנה לבצע רפורמות דמוקרטיות, כגון עריכת בחירות חופשיות ושחרור אסירים פוליטיים. אולם, ארגוני זכויות אדם העריכו כי הצעד עלול דווקא להקשיח את עמדותיהם של גורמים קיצוניים בקובה, שיתחזקו בעקבות בידוד האי. ממשלת קובה הבהירה בעבר כי לא תיכנע ללחץ לערוך שינויים במדיניותה תמורת שיפור ביחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית.

הדיווחים על אודות כוונתו של טראמפ עוררו ביקורת מצד מתנגדיו הפוליטיים, שהביעו פליאה על הכוונה לבודד את קובה ברקע טענותיו כי אסור לארצות הברית להטיף מוסר למדינות אחרות בנושאי זכויות אדם. כמה מעוזריהם של חברי קונגרס העריכו כי טראמפ יתקל בקשיים באישור המדיניות החדשה, בשל הצהרותיו על רצונו לעודד עסקים אמריקניים וליצור מקומות עבודה חדשים במדינה.

אפרו של פידל קסטרו הגיע לעיר סנטיאגו, 4 בדצמבר 2016. אי-פי, AP
תושבים בקובה משתתפים בצעדה המלווה את אפרו של המנהיג פידל קסטרו, בנובמבר/AP, אי-פי
הפגנות חג הפועלים בהוואנה, קובה, 1 במאי 2016. רויטרס
חגיגות 1 במאי בהוואנה, בשנה שעברה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully