וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שטראמפ הודה כי קטאר "תומכת בטרור": ארה"ב תספק לה מטוסי F-15

שרי ההגנה של ארצות הברית וקטאר חתמו על עסקה בסך 12 מיליארד דולרים, בצל המשבר האזורי החמור והחרם הערבי על דוחא. על פי הפנטגון, "כל השותפות של ארה"ב במפרץ" צריכות לפעול למען המטרות המשותפות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

משרד ההגנה של קטאר הכריז הלילה (חמישי) כי המדינה, שנמצאת בימים האחרונים תחת חרם ערבי חריף, חתמה על הסכם עם ארצות הברית לרכישת מטוסי F-15 בסך כולל של 12 מיליארד דולרים. עסקת מטוסי הקרב הושלמה חרף התבטאויותיו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בנוגע לחרם שהטילו מדינות האזור על קטאר, כולל טענותיו של דוחא תומכת באופן פעיל בפעילות טרור.

על פי גורמים המעורים בפרטי המגעים, שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס ובכירים קטאריים נועדו אתמול על מנת להשלים את העסקה. הפנטגון אישר את הדברים ומסר כי ההסכם "יגביר את שיתוף הפעולה וההדדיות" בין ארצות הברית לקטאר. על פי דיווח ברשת "בלומברג", העסקה כוללת אספקה של 36 מטוסים.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדואן תוקף את מדינות המפרץ: הבידוד של קטאר – כמו עונש מוות
שר החוץ הקטארי: "אין לנו מושג מדוע מדינות ערב ניתקו עמנו יחסים"
רוחות מלחמה במפרץ: הבידוד הקטארי עוד עלול לחזק דווקא את איראן

מטוס F-15 של חיל האוויר הסעודי מתדלק באוויר במפרץ הפרסי. משרד ההגנה האמריקני, אתר רשמי
36 מטוסים יועברו לידי קטאר. מטוס F-15 אמריקני בשמי המפרץ הפרסי/אתר רשמי, משרד ההגנה האמריקני

לדברי הפנטגון, השר מאטיס ומקבילו הקטארי חאלד אל-עטיה דנו בפגישתם האחרונה גם בתמונת המצב הנוכחית במאבק נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובחשיבות של מניעת הסלמה באזור המפרץ הפרסי. זאת, על פי ההודעה, "על מנת שכל השותפות במפרץ יוכלו להתמקד" במימוש המטרות המשותפות של וושינגטון ושל בעלות בריתה באזור.

בחודש נובמבר האחרון, ארצות הברית אישרה מכירה אפשרית של עד 72 מטוסי F-15 לקטאר. הספקית, חברת בואינג, סירבה להצהיר אם העברתם של המטוסים לידי דוחא החלה. בביקורו האחרון של הנשיא טראמפ בריאד, הוא הכריז על כוונת ממשלו להגביר את הסחר הביטחוני עם ערב הסעודית – אחת מיריבותיה הגדולות של קטאר ומיוזמות החרם עליה, שאליו הצטרפו מדינות נוספות במפרץ, מצרים, לוב ואחרות.

עוד באותו נושא

במפרץ מברכים על דברי טראמפ: "קטאר צריכה להתחייב למאבק בטרור"

לכתבה המלאה
שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בקריה בתל אביב, אפריל 2017. ניב אהרונסון
"מצב מורכב". מאטיס/ניב אהרונסון

ההודעות האחרונות מגיעות על רקע ניסיונות בעולם הערבי והמוסלמי ובקרב מנהיגים מערביים אחרים לתווך בין הצדדים ולהביא לסיומו של המשבר. מוקדם יותר השבוע אמר השר מאטיס כי המשבר בין מדינות המפרץ לקטאר יצר "מצב מורכב" וכי על הצדדים להגיע לפשרות הדדיות.

מבלוט צ'בושואלו, שר החוץ של טורקיה - שהביעה תמיכה ברורה בקטאר - הגיע אתמול לסבב פגישות בקטאר ובערב הסעודית, במטרה למצוא פתרון דיפלומטי למשבר. גם ממשלת כוויית, שלא הצטרפה לחרם הערבי, מעורבת במאמצי התיווך, אולם לפי שעה ללא פריצת דרך.

פגישת שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב במוסקבה, יוני 2017. AP
מאמצי התיווך נמשכים. שרי החוץ של רוסיה וקטאר, בשבוע שעבר/AP

בדברים שנשא טראמפ במסיבת עיתונאים משותפת לצד נשיא רומניה קלאוס יוהאניס בחצר הבית הלבן, הוא טען כי "קטאר, למרבה הצער, הייתה מממנת של טרור ברמה גבוהה". הוא התייחס לביקורו האחרון בערב הסעודית, והסביר כי "בעקבות הוועידה הערבית-אמריקנית דיברו איתי מדינות על הצורך להתעמת עם קטאר בגלל ההתנהגות שלה. היה עלינו לקבל החלטה, אם אנחנו הולכים בדרך הקלה או נוקטים פעולה קשה - לעצור את מימון הטרור".

"החלטתי יחד עם מזכיר המדינה רקס טילרסון והגנרלים שהגיע הזמן לקרוא לקטאר לשים סוף למימון זה", הבהיר טראמפ. הוא הוסיף כי ברצונו "לקרוא לכל המדינות להפסיק מידית את התמיכה בטרור. להפסיק ללמד אנשים להרוג אחרים, להפסיק למלא את מוחם בשנאה. לא אקרא בשמות של מדינות אחרות, אבל לא סיימנו עם הבעיה הזו".

"כדי לעשות זאת צריך לעצור את מימון הטרור, את החינוך לשנאה, ואת ההרג", עוד טען הנשיא האמריקני. "אנחנו מבקשים מקטאר וממדינות אחרות באזור לעשות יותר ולעשות זאת מהר. אני רוצה להודות לסעודיה ולמלך סלמאן ידידי ולכל המנהיגים שהשתתפו בוועידה ההיסטורית. לא היה דבר כזה בעבר, ואולי לא יהיה שוב. בתקווה, זו תהיה ההתחלה של הסוף של מימון הטרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully