וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למשטרה: פרשתם באופן שגוי את האיסור להפגין מול בתים פרטיים

15.6.2017 / 6:00

בית המשפט מתח ביקורת חמורה על הפרקליטות והמשטרה, שאסרו הפגנה באזור בית היועמ"ש מנדלבליט ותהה: "מי פרש זאת כך?". בשבוע שעבר אמר פרקליט המדינה שזו היא הוראה של בג"ץ

צלמים זמניים מורשים

(דבריו של שי ניצן על חופש ההפגנה, בשבוע שעבר)

בג"ץ מתח אתמול (רביעי) ביקורת על המשטרה, שפרשה לא נכון את האיסור כביכול להפגין מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה. "נעשה שימוש לרעה בהליך", אמר השופט מני מזוז בתגובה לעתירה שהגישו עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת בהליך חריג לפי סעיף 6 לביזיון בית המשפט.

"שיניתם את ההליך, דבר שאיננו מצפים מהמדינה לעשות", אמר השופט מזוז. השופט עוזי פוגלמן היה אפילו נחרץ יותר: "זה לא מתקבל על הדעת. מה יש בפסק הדין שאתם חושבים שמתיר לכם לעשות זאת, אני לא יודע לאיזה מרחק דרשתם מהם לעבור". פוגלמן התייחס לאיסור על הפגנה במרחק 300 מטר ויותר מביתו של מנדלבליט. "היה שלב שאני לא יודע מי ניסה לתת פרשנות מופרכת לפסק הדין, שמשמעותו שמותר להפגין רק בסלאח א-דין (משרד המשפטים בירושלים, ג"ג). כמובן שזה מוטעה לגמרי", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
מאות הפגינו נגד היועמ"ש בפ"ת: "לא ניתן למשטרה לזרוע פחד"
היועץ המשפטי לכנסת קבע: ח"כים לא ישתתפו בהפגנות נגד מנדלבליט
עשרות מפגינים ליד בית היועמ"ש: "ניסיונות ההפחדה לא חוקיים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שיניתם את ההליך". הפגנה בפתח תקווה, בסמוך לביתו של מדלבליט בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שמי שאמר את הדברים בקולו ממש לאחרונה הוא פרקליט המדינה שי ניצן. בשבוע שעבר נשאל ניצן לגבי האיסור להפגין באזור ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, איסור שלטענת המשטרה מקורו בפסיקת בג"ץ שקבעה כי ניתן לערוך הפגנות מול משרדי אנשי ציבור ולא ליד ביתם. לשאלת עורך הדין והפעיל החברתי ברק כהן, ענה ניצן במסגרת אירוע משפטנים על הבר שנערך בירושלים: "יש במדינת ישראל חופש ביטוי. כל אדם יכול להביע את דעתו. יחד עם זאת, הפגנות מול בתים פרטיים שבסופו של דבר יש מטרה ברור של מי שמנסה להפגין מול בית פרטי ובדרך זו להפעיל לחץ. את זה לא אני אומר, לפני כמה שבועות בית המשפט העליון העליון קבע בפסק דין".

לדבריו, "מי שחושב שההלכה אומרת שמותר להפגין מול בית פרטי שיבקש פתרון ואם לא נותנים לו, יעתור לבג"ץ. אנחנו פועלים לפי פסק הדין שקובע שאם יש חלופה אפקטיבית להפגין מול משרד, לא צריך להפגין מול בית. אני מצפה שאנשים יכבדו את פסק הדין. מי שחושב שהמשטרה מפרשת לא נכון את פסק הדין שיעתור לבג"ץ".

המדינה הודיעה כי תגיש את עמדתה להצעת השופטים כי משמרת המחאה מול ביתו של מנדלבליט תפעל במתווה של עד 70 מטר מביתו - עד מחר בצהריים.

עוזי פוגלמן. דוברות בתי המשפט,
"זה לא מתקבל על הדעת". השופט פוגלמן/דוברות בתי המשפט

גם ביום שבת האחרון הפגינו מאות בני אדם מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה, במחאה על התמשכות חקירת ראש הממשלה ולמען חופש הביטוי. המפגינים מתאספים זה כמה שבועות מול ביתו של מנדלבליט מדי מוצאי שבת, וקוראים לו לקבל בהקדם החלטה בנושא הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתוך כך, מחו המפגינים על צמצום זכות המחאה ומעצר מפגינים במקום בשבועות האחרונים. זאת משום שעד כה התקיימו ההפגנות מול עיניהם הבוחנות של עשרות שוטרים, ועשרות מפגינים עוכבו לחקירות משטרה.

לא מעט חברי כנסת השתתפו בעצמם בהפגנות, בהם יואל חסון, מיכל רוזין, איציק שמולי ותמר זנדברג. ואולם, לפני כשבועיים קבע היועץ המשפטי לכנסת איל ינון כי חברי כנסת לא יוכלו להשתתף בהפגנות שמוגדרות לא חוקיות, כפי שמגדירה המשטרה את ההפגנות מול ביתו של מנדלבליט.

פרקליט המדינה שי ניצן בטקס פרישתו של אליקים רובינשטיין 13 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"מי שחושב שהמשטרה מפרשת לא נכון את פסק הדין, שיעתור לבג"ץ". ניצן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מנדלבליט התייחס בעצמו להפגנות מול ביתו ואמר: "הזכות למחות ולהפגין היא אחת מאבני היסוד של חופש הביטוי, ובתור שכזו היא זוכה למעמד בכורה בחברה הדמוקרטית במדינת ישראל. כל עוד אני מכהן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, חופש הביטוי והזכות למחות ולהפגין יישמרו מכל משמר. כך היה וכך יהיה".

עוד אמר מנדלבליט כי "מובן כי מימוש הזכות להפגין נדרש להיעשות בהתאם לדין, לפסיקת בית המשפט העליון ולהוראות המשטרה בנושא. הדברים נכונים ביחס לכל הפגנה ומחאה, ואינם מכוונים אך כלפי המחאה המתקיימת בקשר לחקירות המתנהלות בעניינו של ראש הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully