וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה אסון, אי אפשר לחיות כך": חשש בעזה מהסלמה בשל משבר החשמל

בשיחה עם וואלה! NEWS, סיפרו תושבי הרצועה על השלכות צמצום האספקה לעזה על כל תחומי חייהם. "איכות המים תידרדר ויהיה אסון. הכול תלוי בחשמל", סיפר מוחמד. זיאד מספר: "בני אדם לא יכולים לחיות ככה" ומוניר זועם על הרשות: "אבו מאזן לא מסתכל עלינו"

צילום: שי מכלוף

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS עם תחילת משבר החשמל ברצועה, אפריל)

החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לצמצם את אספקת החשמל לעזה, מה שיוביל לשלוש ורבע שעות חשמל ביום לתושבים במקום ארבע, מעוררת בהלה ופחדים בקרב התושבים. בשיחה עם וואלה! NEWS הביעו תושבי רצועת עזה חשש מהסלמה באזור ומהידרדרות נוספת בשגרת חייהם – וחלקם אף הפנו אצבע מאשימה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

"אני לא יודע איך נוכל להתמודד עם זה. החיים פה קשים גם ככה", אמר מוחמד עזיזה, תחקירן של ארגון "גישה" המתגורר ברצועה. הוא התייחס לאיכות המים ברצועה, שתמשיך לרדת בהנחה שלא יהיה די חשמל להתפלת המים. "הזרימה חלקית במהלך השבוע ובמהלך היום. אין ספק שאנשים רבים יחלו בגלל המצב, איכות המים תידרדר וזה יגרום לאסון. הכול תלוי בחשמל: מחשבים, טלפונים ניידים, בתי החולים והמרפאות, בתי הספר, הכול". לדבריו, "אנחנו משתמשים בגנרטורים כדי שהחיים יהיו קצת אפשריים יותר, אבל זה לא מספיק. ההפעלה שלהם יקרה. המצב כבר עכשיו קשה וזה עלול לגרום לקריסה".

נשים מבשלות לאור נרות במהלך הפסקת החשמל ברצועת עזה. רויטרס
נשים פלסטיניות מבשלות לאור נרות ברצועה/רויטרס
ילדים שוברים את צום הרמדאן לאור נרות במהלך הפסקת חשמל ברצועת עזה. רויטרס
ילדים שוברים את צום הרמדאן במהלך הפסקת החשמל/רויטרס

ביציאה ממעבר ארז, עובר זיאד, מהנדס בדרכו לישראל. "יום יום אני הולך לשוק כדי לקנות אוכל, כי הוא לא יכול להישמר. אין מקררים. אין אור. ככה בשנת 2017 אנשים חיים", אמר. "בני אדם לא יכולים לחיות ככה, זה בלתי אפשרי". קלאם, תושב נוסף שהגיע למעבר, סיפר על "בלאגן שלם". "אתם מבינים מה זה? אין מים, אין אוכל לילדים. לא יכולים לחיות".

מוניר, תושב נוסף, הביע את זעמו על הקלות שבה הרשות הפלסטינית דרשה מישראל לצמצם את מספר שעות החשמל לרצועה. "אבו מאזן לא שואל מה המצב בעזה. הוא לא מסתכל על תושבי עזה", אמר. "מה זה שלוש שעות ביום? אנחנו מתפללים לאלוהים שהמצב יסתדר. זה המזל שלנו".

תינוקות בני יומם מחוברים למוניטורים בבית החולים שיפא שבעיר עזה. רויטרס
תינוקות בני יומם מחוברים לגנרטורים בבית החולים שיפא בעזה/רויטרס
מטופלת מחוברת למכשיר דיאליזה בבית החולים שיפא שבעיר עזה. רויטרס
אישה פלסטינית מחוברת למכשיר דיאליזה בבית החולים שיפא בעזה/רויטרס

ארגוני זכויות אדם בישראל התריעו גם הם כי המצב עלול להסלים בעקבות הרעת התנאים. במכתב ששלח ארגון "גישה" לשר הביטחון אביגדור ליברמן, נכתב: "אם תצמצם ישראל את אספקת החשמל לעזה, תגרום לאסון הומניטארי ודאי ברצועה. למדינת ישראל אחריות כלפי תושבי הרצועה הן מכוח המשפט הפנימי והן מכוח המשפט הבינלאומי. משכך, עליה לחתור למציאת פתרון אשר יאפשר הספקת נפח חשמל שיבטיח לתושבים קיום חיים ראויים".

לפי נתוני הארגון, תחנת הכוח היחידה ברצועה מושבתת מאז אפריל בשל הסכסוך הכספי בין חמאס לרשות, ולפיכך 100%-80% מהחשמל מסופק על ידי ישראל – תלוי באספקה ממצרים. עוד עולה כי מאה מיליון ליטר ביוב לא מטופל זורמים לים מדי יום, שפכים לא נשאבים ומחלקות בבתי חולים מושבתות.

בארגון "רופאים לזכויות אדם" התייחסו לסוגיה ואמרו כי "הפגיעה בחולי הסיסטיק פיברוזיס והסרטן מחייבת פעולה מידית מצדה של ישראל, הנושאת באחריות מוסרית ומדינית לסגר על עזה. אי אפשר להמשיך לשחק במשחקים פוליטיים, ולתמרן בין אבו מאזן לחמאס, כשמלאי התרופות ברצועה הולך ומתרוקן וחולים משלמים את המחיר. על ישראל לפעול לאלתר לחידוש אספקת החשמל והתרופות למערכת הבריאות בעזה ולהפסקת ההתעללות בחולים שם".

(עדכון ראשון: 19:30)

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully