וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האפשרויות בישראל מוגבלות": מכתבי אלברט איינשטיין עומדים למכירה

12.6.2017 / 23:47

אוסף המכתבים מוצע למכירה בבית מכירות פומביות בירושלים. המכתבים, שנכתבו בין 1951 ל-1954 וחתומים על ידו, מעניקים הצצה לעמדותיו של הפיזיקאי זוכה פרס נובל על אלוהים, מקארתיזם ועל מדינת ישראל, וחושפים צד שנון ורגיש שלו

מכתבים של אלברט איינשטיין נמכרים במכירה פומבית בירושלים, ישראל, 12 ביוני 2017. AP
האוסף כולו צפוי להימכר בכ-20 אלף דולרים. איינשטיין/AP

אוסף מכתבים שנכתבו בידי אלברט איינשטיין מתוכנן להימכר במכירה פומבית בשבוע הבא בירושלים. חמשת המכתבים המקוריים, שנכתבו בין 1951 ל-1954 וחתומים על ידו, מעניקים הצצה לעמדותיו של הפיזיקאי זוכה פרס נובל על אלוהים, מקארתיזם ועל מדינת ישראל, וחושפים צד שנון ורגיש של המדען המוערך. הם נשלחו לפיזיקאי הקוונטים דיוויד בוהם, עמיתו שברח מארצות הברית לברזיל ב-1951 אחרי שסירב להעיד על קשריו עם המפלגה הקומוניסטית בפני הקונגרס האמריקני.

אחרי מותה של אלמנתו של בוהם בשנה שעברה עברו המכתבים לבית המכירות הפומביות. אחד מהדפים המצהיבים, שעליו חתימתו של איינשטיין וחותמת מוטבעת ושבו נכתבה משוואת יחסות, עומד למכירה החל מ-8,000 דולרים וצפוי להימכר בלפחות פי שניים. האוסף כולו צפוי להניב 20 אלף דולרים.

איינשטיין ובוהם נעשו חברים כשעבדו יחד באוניברסיטת פרינסטון. מכתביהם עסקו בפיזיקת קוונטים, בטבע האלוהים ובחייו האומללים של בוהם בברזיל. "אם אלוהים הוא שיצר את העולם, דאגתו הראשונה הייתה לא ליצור אותו קל להבנה עבורנו", אמר איינשטיין לבוהם בפברואר 1954, שנה לפני מותו.

מכתבים של אלברט איינשטיין נמכרים במכירה פומבית בירושלים, ישראל, 12 ביוני 2017. AP
אחד המכתבים העומדים למכירה/AP

במכתב נוסף מפברואר 1953 השווה איינשטיין את "מצב הרוח הנוכחי" של אמריקה, שנשלט בידי המקרתיזם האנטי-קומוניסטי, לפרנויה בגרמניה בתחילת המאה הקודמת תחת שלטונו של הקיסר וילהלם השני. הסנאטור הרפובליקני ג'וזף מקארתי הוביל בשנות ה-50 מצוד אחר "בוגדים קומוניסטים" שעבדו בממשל ובצבא.

בוהם, שעזב את ארצות הברית בעיצומה של הבהלה האדומה, הביע את תסכולו על החיים בברזיל, שם עבד באוניברסיטת סאו פאולו. הוא סיפר שבעיקר היה קשה לו להתרגל לאוכל המקומי. איינשטיין, אז בן 75, שלח מסרי חיבה לעמיתו הצעיר על "האי-יציבות בבטנו". "זה נושא שאני מכיר מקרוב", אמר לו. הוא הציע לחברו לשכור את שירותיו של מבשל טוב.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"לטוס לשם כדי לעזוב בהזדמנות הראשונה יהיה טעות מרה"

איינשטיין אמר גם כי העתיד הקרוב לא מבשר טובות ושהוא לא צופה "יחס פוליטי רציונלי יותר" בארצות הברית. הוא הציע לבוהם להישאר בברזיל עד שיקבל אזרחות בטרם יעזוב ל"אטמוספירה אינטלקטואלית יותר". אחד הרעיונות שעלו בשיחות היה לעבור לגור בישראל הצעירה. אך למרות קשריו של איינשטיין לאוניברסיטה העברית, שם כיהן בחבר הנאמנים ושלה הותיר בצוואתו את מסמכיו, הוא האמין כי המדינה לא תציע לחברו מגוון רחב של אפשרויות.

"ישראל פעילה אינטלקטואלית ומעניינת אך מעניקה אפשרויות מוגבלות", כתב איינשטיין, שב-1952 דחה הצעה להפוך לנשיא המדינה. "לטוס לשם כדי לעזוב בהזדמנות הראשונה יהיה טעות מרה", הוסיף.

חרף עצתו של איינשטיין, בוהם היהודי הגיע לישראל מברזיל ב-1955 ולימד בטכניון במשך שנתיים. הוא פגש שם את שרה וולפסון, והשניים התחתנו שנה לאחר מכן. ב-1957 הם עברו לבריטניה, שם לימד בוהם באוניברסיטת בריסטול עד מותו ב-1992. אחרי מותו שבה אלמנתו לישראל והתגוררה בירושלים. היא מתה באפריל 2016 ועיזבונה הועבר לבית המכירות הפומביות ווינרס בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully