וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים לשעבר במערכת הביטחון: הדלפת טראמפ לרוסים - סכנת חיים

13.6.2017 / 12:06

אלוף במיל' יצחק בן ישראל התייחס בחומרה להדלפות המיוחסות לנשיא ארה"ב ומערבות את המודיעין הישראלי, ואמר כי מדובר ב"מעשה שלא ייעשה", שרלוונטי ל"כל מי שלא רוצה להתפוצץ במטוס". אלוף במיל' גיורא איילנד: "המידע עלול להגיע לצד שלישי"

עריכה: שמרית גולדשטיין

בכירים לשעבר במערכת הביטחון התייחסו בחומרה רבה לדיווח שפורסם אתמול (שני) ב"ניו יורק טיימס", ולפיו במהלך שיחותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם מקביליו הרוסים, סיפר כי יחידת סייבר ישראלית הצליחה לחדור ליחידה לייצור פצצות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). "בהנחה שהדיווח מהימן, מדובר במעשה חסר אחריות", אמר אלוף (במיל') פרופ' יצחק בן ישראל, לשעבר ראש מחלקת המחקר במטכ"ל וראש מפא"ת. "יש כאן חשיפת יכולת שהייתה יכולה לגלות גם דברים אחרים. זה מעשה שלא ייעשה".

משמעות הדיווח היא חשיפה לכאורה של תכנית המודיעין הישראלי לפוצץ מטוסים באמצעות מחשבים ניידים. "כל הרחבה נוספת תהיה עוד יותר גרועה. צריך להבין שהעולם השתנה, בכל מקום יש היום מחשב, אפילו במכונת הכביסה, בתנור ובמקרר שלנו יש מחשב. כל מה שאנחנו יודעים על האפשרויות של פריצה למחשבים – אפשר לעשות לא רק למחשבים שיש באוניברסיטה או במחשבים השולחניים", אמר בן ישראל. "הדלפה כזאת יכולה לסכן את כל מי שלא רוצה להתפוצץ ברכבת או במטוס".

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס מזהיר את ישראל: הפסקת החשמל לרצועה - מסוכנת והרסנית
משפחות ברוך אינדיג וחברתו עתרו לבג"ץ: מתנגדות לנתיחת הגופות
המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ראש מועצת עמנואל בחשד לשוחד

פרופ' יצחק בן ישראל באירוע שבתרבות בבאר שבע, 25 במאי 2013. דוברות עיריית באר שבע,
"בכל מקום יש היום מחשב". בן ישראל/דוברות עיריית באר שבע

אלוף (במיל') גיורא איילנד, ראש אגף המבצעים וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, התייחס לתוכן הדיווח והבהיר כי הוא אכן מתאים לאופי הלוחמה של העידן הזה. "סוג המלחמות שאנחנו רואים במאה ה-21, הן מלחמות בין מדינות לארגוני טרור, פשע וגרילה. היתרון הגדול שיש למדינה על ארגון הוא השליטה בטכנולוגיה מתקדמת, ולכן טבעי שמדינה תנסה לעשות שימוש מרבי ביתרון זה. הביטוי המשמעותי ביותר של היתרון הטכנולוגי הוא בתחומי המודיעין", אמר.

"ב-20 השנים האחרונות יש פריצת דרך, בכל מה שקשור ליכולות של מדינה להגיע למערכות תקשורת, טלפונים ומחשבים – להוציא מידע, ואפילו לעשות מניפולציות", תיאר איילנד והוסיף כי "אפשר לקבל את ההנחה הכמעט ודאית שישראל, כמו מדינות מתקדמות אחרות נותנת דגש גבוה לסוג המידע הזה. ההנחה שישראל פועלת נגד דאעש וארגונים אחרים, ומגיעה למידע דרך כניסה למקורות המידע שלו, היא יותר מאשר הגיונית וסבירה".

עוד באותו נושא

גם הדלפה היא חלק מהמשחק: מאחורי חשיפת המודיעין של טראמפ

לכתבה המלאה
IFB עם אלוף במיל' גיורא איילנד, על התקיפות הצבאיות של ישראל. מערכת וואלה!
"אתה עושה הכול מרחוק באופן אנונימי". איילנד/מערכת וואלה!

לגבי הסיכונים שעלולים להיגרם למודיעין הישראלי מהדלפה כזאת הוסיף איילנד כי "היתרון של עיסוק בדברים כאלה, הוא ברמת סיכון נמוכה, זה לא כמו לשלוח מרגל לשטח האויב. אתה עושה הכול מרחוק באופן אנונימי ולכן לשיטה הזאת יש את כל היתרונות". איילנד התייחס לכך שארצות הברית שיתפה דווקא את הרוסים ואמר, "במצב כזה עלולות להיחשף שיטות פעולה ועבודה עם צד שלישי, שירצה לנצל אותה וירצה לפגוע בהצלחה ובחשאיות של הפעולות האלה בעתיד".

סרגיי לברוב ודונלד טראמפ בפגישתם בוושינגטון 10 במאי 2017. AP
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב וטראמפ/AP

לפי גורמים אמריקניים, שסיפרו על הקושי בלוחמת הסייבר של ארצות הברית נגד דאעש בהשוואה לזו נגד איראן וקוריאה הצפונית, ישראל הצליחה לחדור ליחידה קטנה לייצור פצצות בסוריה לפני כמה חודשים - וכך הבינה ארצות הברית שהארגון שוקד על ייצור מטענים שייראו במכונות השיקוף בנמלי התעופה כסוללות של מחשבים ניידים.

מידע זה היה שהוביל את וושינגטון לאסור על העלאת מחשבים ניידים לטיסות היוצאות משורת נמלי תעופה במזרח התיכון, החלטה שאליה הצטרפה גם בריטניה. בימים אלו שוקל הממשל האמריקני להרחיב את האיסור גם לטיסות היוצאות מאירופה.

בניו יורק טיימס דווח לאחר מכן כי אותה מדינה היא ישראל, ואילו ברשת ABC נאמר כי המידע העמיד בסיכון סוכן שמפעילה ישראל בשורות דאעש. במגזין "פוריין פוליסי" דווח כי גורמי מודיעין ישראליים זעמו על עמיתיהם האמריקניים אחרי ההדלפה של המידע הרגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully