וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסא כשר ב-1982: "אין סייגים לחופש הביטוי של אנשי הרוח"

12.6.2017 / 17:25

הפרופסור שחיבר קוד אתי למרצים האוסר להתבטא בנושאים פוליטיים בכיתה, הפגין בעבר גישה מרוככת לסוגיה, אם לא סותרת. "אני בעד שסטודנטים ומרצים יקיימו דיונים בשאלות פוליטיות שונות", אמר לעיתון סטודנטים

עריכת וידאו:ניר חן

פרופ' אסא כשר, שחיבר קוד אתי למרצים באוניברסיטאות האוסר עליהם להתבטא בנושאים פוליטיים בכיתות ועורר סערה, הודה בריאיון שהעניק לעיתון "סטודנט" ב-1982, כי הוא "בהחלט בעד שסטודנטים ומרצים יקיימו דיונים בשאלות פוליטיות שונות". לדבריו, "הרי בסופו של דבר בתור אנשי אקדמיה וחלקם בתור אנשי רוח ביכולתם ומתפקידם ובמקרים מסוימים חובתם לעסוק ברעיונות כאלה, להסיק את המסקנות ולהצביע עליהן בפני אחרים".

בריאיון עם כתב העיתון אבי קרטין לגיליון השני של העיתון שהופץ בקמפוסים בשנות ה-80 בארץ, אמר הפרופסור לפילוסופיה כי "אין סייגים לחופש הביטוי של אנשי הרוח". הוא הסביר כי "המגבלה היחידה שאני מוכן להטיל על חופש הביטוי - כאשר מדובר על רעיונות גדולים כאלה - איננה בתחומי החוק. אינני מוכן להטיל שום הגבלה על אנשים המבטאים רעיונות גדולים, הגבלות קיימות רק בתחום המעשה ובשום אופן לא בתחום המחשבה".

כשר נשאל אם יש מקום להבעת דעה פוליטית בידי מרצים במסגרות הלימודיות של האוניברסיטה וענה כי "הדבר אפשרי בשעת חירום. במקרה של פגיעה בסיסית בחברה, פגיעה בחירויות המוחלטות של האזרח – מותר לעסוק בנושאים האקטואליים. לא רק מותר אלא חובה להשתמש ולפעול באמצעים העומדים לרשותו של כל אדם כדי לשנות את המצב". כשר הוסיף כי "הטפה למען מדינה יהודית, למען ארץ ישראל השלמה, או למען מדינה פלסטינית, יכולות להיות לגיטימיות ולכל אחד הזכות להציג את האידאלים שלו בעניין זה כמיטב יכולתו בגבולות המוסר".

לקריאה נוספת:
הסטודנטים מאיימים: "נשבות אם הקוד האתי של אסא כשר יעבור"
פרופ' אסא כשר: "הבעיה של השמאל עם הקוד האתי נקראת 'בנט'"
זעם באקדמיה על הקוד האתי של פרופ' כשר, מרצים יחרימו את נאומו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הריאיון של כשר לעיתון "סטודנט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' כשר אף אמר כי "יש אלמנט של חוסר סובלנות בציבור הישראלי שמפרש לא נכון מה מותר ומה אסור בחברה דמוקרטית בכל הקשור להבעת דעות. לדעתי, כל דעה מותר לה להישמע וחובתי כאדם מוסרי הנאמן לשלטון הדמוקרטי להילחם על כך שכל הדעות הלגיטימיות יקבלו הזדמנות להישמע".

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר קרטין כי "ב-35 שנה עשה אסא כשר שינוי דרמטי בדעותיו". לדבריו, נושא חופש הביטוי עלה גם אז "בוויכוחי שמאל-ימין עוצמתיים בעיקר בקמפוסים". "הריאיון והעיתון ניסו אז לשקף את הרעיונות והדעות השונים באוניברסיטאות ומסתבר שהצליחו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המסמך האתי שכתב פרופ' כשר עורר סערה גדולה באוניברסיטאות ובמערכת הפוליטית. ועד ראשי האוניברסיטאות הביע התנגדות נחרצת לקוד. "הוועד מתנגד בתוקף לקביעת קוד אתי ל'התנהגות ראויה' של חברי הסגל האקדמי בישראל על ידי המועצה להשכלה גבוהה", נמסר מהוועד. "ההצעה מפקיעה מן המוסדות להשכלה גבוהה את החופש לקבוע את כללי ההתנהלות וההתנהגות של חברי הסגלים האקדמיים ובכך היא מפרה באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי כפי שזו מבוטאת בחוק המועצה להשכלה גבוהה".

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל איימה להשבית את הלימודים במוסדות האקדמיים ברחבי הארץ אם הקוד האתי ייכנס לתוקף במתכונתו הנוכחית. "נעשה כל שיידרש כדי לוודא שהקוד במתכונתו הנוכחית לא יעבור, גם במחיר של צעדי מחאה, עד לכדי השבתת המערכת", אמר רם שפע, יו"ר ההתאחדות.

בתגובה לסערה תקף את פרופ' כשר את מבקריו. "מה הבעיה עם הקוד האתי? הבעיה נקראת 'בנט', ברגע שהוא חתום על משהו השמאל יהיה נגד. צריכים לשמור על המערכת האקדמית מפני הזוהמה הפוליטית הזאת, זו מטרת המסמך שלי. בכל פינה של פעילות אקדמית שבה יש אפשרות לספוג זוהמה פוליטית - יש גדר. לא לתת לסטנדרטים הנמוכים להיכנס לתוך הדיון האקדמי. זה התפקיד של המסמך הזה, וכך צריך לקרוא אותו", אמר בכינוס באוניברסיטת בר אילן בנושא התמודדות עם חרם אקדמי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פרופ' אסא כשר על חופש הביטוי". שער העיתון "סטודנט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully