וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהתאם להמלצת צה"ל: הקבינט החליט לצמצם את אספקת החשמל לעזה

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני החליטו להיענות לבקשת הרשות הפלסטינית, שהבהירה כי לא תעביר את הסכום המלא לכיסוי חשבון החשמל. ליברמן: "בעזה מבינים שהמשבר לא קשור לישראל". ח"כ סבטלובה: "יפגע באוכלוסיה האזרחית - אך צעד הכרחי"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נתניהו קורא לפרק את ארגון הסיוע של האו"ם לפלסטינים, אונר"א)

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט אמש (ראשון) לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה. בישיבה שהוקדשה למשבר החשמל בעזה, בעקבות החלטת הרשות הפלסטינית לקצץ את מימון החשמל לרצועת עזה, שרי הקבינט קיבלו את המלצת צה"ל להיענות לבקשת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולצמצם את הספקת החשמל לרצועה.

ההחלטה מגיעה בצל מתיחות הולכת וגוברת בגבול רצועת עזה. בשבועות האחרונים נערכו הפגנות בסמוך לגבול, ובסוף השבוע האחרון אף נהרג מפגין בן 35 מירי כוחות צה"ל בצפון הרצועה ולפחות 16 נוספים נפצעו. בהפרת סדר אלימה נוספת בתחילת השבוע נפצעו שניים מירי של כוחות צה"ל.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו קורא לפרק את אונר"א: "מבצעים פשע מלחמה כפול"
האו"ם: מדיניות ישראל בגדה ובעזה - המקור העיקרי למצוקת הפלסטינים
בדרך לחשכה הגדולה: ברשות רוצים אינתיפאדה עזתית נגד חמאס

אנשים סביב מדורה בצפון רצועת עזה, 23 בפברואר 2017. רויטרס
ישראל מספקת כארבע שעות חשמל ביום. אזרחים סביב מדורה בעזה/רויטרס

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס להחלטה, וטען כי "לא יכול להיות שחמאס גובה מסים מתושבי עזה, ואלה הולכים למנהרות ורקטות - ולא לפיתוח עזה או משק חשמל ומשק המים". לדבריו, בכינוס פתיחה של שדולת חזון מדיני לרצועת עזה של ח"כ חיים ילין בכנסת, "זו הפעם הראשונה שבתוך האוכלוסיה בעזה יש מודעות לכך שהמשבר האחרון הוא לא קשור לישראל, אלא למאבק בין פתח לחמאס או למאבקים פנימיים אחרים".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) טענה כי "מניעת חשמל משלטון חמאס בעזה הוא צעד קשה, שללא ספק יפגע באוכלוסיה האזרחית, אך יחד עם זאת זהו צעד הכרחי". לדבריה, בהתייחסות לגירוש אנשי חמאס מקטאר ודחיית התמיכה הערבית בארגון, "ישראל היא עד כה זו שהחזיקה את ראשה של חמאס מעל המיים. צעד זה צריך להיות חלק ממדיניות סדורה שמטרתה סיום שלטון החמאס בעזה".

ח"כ זוהיר בהלול כינה זאת "החלטה אומללה ובלתי אנושית של הרשות ושל ממשלת ישראל". לדבריו, "מצער שממשלת נתניהו בוחרת לחזק את הרשות הפלסטינית רק כאשר הדבר נוגע לפגיעה בחייהם של תושבי רצועת עזה".

"ישראל אוהבת להעמיד פנים שהיא הסירה את ידיה מהאחריות על הנעשה ברצועה, בעוד שבפועל היא שולטת בכל האספקטים של החיים בעזה", הבהיר בהלול. "כבר היום רצועת עזה נמצאת תחת משבר הומניטרי חריף, וההחלטה שהתקבלה הולכת לדחוף את האוכלוסיה עוד צעד אחד לעבר הקצה. איננו יכולים לטמון את ראשנו בחול ולחשוב שהמצוקה לא תופנה בסופו של דבר אל עבר ישראל".

זוהיר בהלול וטלב א-סאנע בהפגנה של בדואים תושבי הנגב ותושבי קלנסווה על רקע הריסות הבתים, מול הכנסת. ינואר 2017. נועם מושקוביץ
"ישראל אוהבת להעמיד פנים שהיא לא אחראית על הנעשה ברצועה". בהלול/נועם מושקוביץ

בסוף החודש שעבר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, כי ישראל תפחית בהדרגה את אספקת החשמל לרצועת עזה בתקופה הקרובה. זאת, בשל חוסר הסכמה בין הרשות הפלסטינית וחמאס על מימון עלויות החשמל. בריאיון לרשת BBC בערבית אמר מרדכי כי "ישראל תאלץ להפחית את החשמל לרצועת עזה".

הוא הוסיף כי "למרבה הצער חמאס לוקח מדי חודש מאה מיליון שקל מהעם ברצועה: מהסחורות, מהמסים של כל הפלסטינים העשוקים ברצועה וזה לא מגיע לרשות הפלסטינית". לדבריו, "הסיבה לכך היא שחמאס מעדיף שהכסף ילך למנהרות, לחפירות ולארגון. ישראל היא היחידה שמספקת חשמל לרצועה. זה אומר שרצועת עזה תלויה לגמרי בתחום החשמל בישראל".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"חמאס מעדיף שהכסף ילך למנהרות". מרדכי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מרדכי התריע לפני כחודש בפני ארגוני הסיוע הבינלאומיים הפועלים בעזה כי עליהם להיערך לאפשרות שישראל תנתק בהדרגה את זרם החשמל בעזה. עלות צריכת החשמל ברצועת עזה מסתכמת ב-40 מיליון שקלים בחודש. הרשות הפלסטינית שלחה מכתב רשמי שבו היא אומרת שהיא מעוניינת להעביר מדי חודש 30-25 מיליון שקלים ולכן, לדבריו של מרדכי, המשמעות היא צמצום באספקת החשמל לרצועה.

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הפחתת החשמל במהלך חג הרמדאן, בשל חוסר הסכמה בין חמאס לרשות הפלסטינית על תשלום עלויות החשמל, עלול להוביל להידרדרות ביטחונית ברצועה. מצוקת הרחוב הפלסטיני שבשלב זה מקבל בממוצע ארבע שעות חשמל ביום עשוי להידרדר למחאה אלימה וההשלכות עלולות להתבטא בפעילות נגד ישראל.

(עדכון ראשון: 7:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully