וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מאותתת לחמאס: הימנעו מהחרפת המתיחות בגבול הרצועה

12.6.2017 / 10:00

לנוכח ההתחממות לאורך הגבול עם רצועת עזה ועל רקע משבר החשמל המחריף, במערכת הביטחון פועלים להזהיר את הארגון כדי לנסות לעצור את ההסלמה. וואלה! NEWS תיעד את עבודות הרחבת אמצעי המודיעין על הגבול ופרויקט הענק לבניית חומה תת-קרקעית

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

במערכת הביטחון פועלים להעברת מסרים תקיפים ואזהרות לחמאס עקב ההתחממות בגבול רצועת עזה בשבועות האחרונים,, בין היתר על רקע משבר החשמל שמחריף. בעוד שצה"ל ממשיך לפעול לסיכול בניית המנהרות ומקדם את הפרויקט הענק לבניית חומה תת-קרקעית, וואלה! NEWS תיעד אתמול (ראשון) את המשך העבודות בגבול, ובין היתר את הקמת התורן הענק בצפון הרצועה, שעליו יותקנו בעתיד הקרוב אמצעי איסוף ותצפית מתקדמים שיאפשרו איסוף מודיעין בטווחים רחוקים מאוד ובתנאי מזג אוויר קשים.

במערכת הביטחון כעת חוששים מכך שעצם התקדמות הפרויקט תגביר את המתיחות בגבול, שנובעות בעיקר מהמשבר הכלכלי החריף ברצועה. לאחרונה מנהלים בכירי חמאס מגעים עם איראן ואף שוקלים ביקור בטהראן כדי לשקם את מערכת היחסים בין הצדדים, ולקדם העברת כספים לרצועה בתמורה להשפעה אזורית. בשבוע שעבר יצאה גם משלחת בכירים לקהיר כדי להגיע להבנות בין הצדדים, אך בשלב זה לא ברור אם הייתה זו שיחת אזהרה או שיחת לריכוך מערכת היחסים.

עוד בוואלה! NEWS:
המ"פ שסירב להשתתף בתרגיל בשל חוסר שעות שינה לחייליו הודח מתפקידו
הצצה נדירה לפעילות צה"ל בסוריה: תיעוד תקיפת מבנה של צבא אסד
דיווח: פלסטיני בן 35 נהרג מירי כוחות צה"ל בעימותים ברצועת עזה

ND משרד הביטחון וצה"ל הרחיבו את היקף העבודות לבניית הקיר הסלארי בגבול עם עזה. שי מכלוף
תמיכה מחודשת לחמאס מאיראן. עבודות הבנייה בגבול עזה/שי מכלוף

המשבר בין ערב הסעודית ומדינות ערב נוספות עם קטאר מפעיל לחץ גם על כתפיו של חמאס. קטאר מממנת את פעילות הארגון ונחשבת למסייעת עיקרית בתהליך שיקום התשתיות של רצועת עזה אחרי מבצע "צוק איתן" וסיוע בהתמודדות עם האבטלה הגואה בעזה. עם זאת, נכון לעכשיו לא ברור עדיין אם קטאר תמשיך להעניק גיבוי מדיני וכלכלי לחמאס והעתיד תלוי בהמשך הלחץ האמריקני-סעודי.

סוגיית התשתיות, בהן המים והחשמל, נמצאת על סף פיצוץ. בחלקים גדולים ברצועת עזה המים אינם ראויים לשתייה, ובשלב זה לא נראה כי ממשלת חמאס והרשות הפלסטינית קרובות לפתרון הבעיה. בנושא החשמל, שזורם ארבע שעות בממוצע ביום בלבד, מרחף איום שיתוק מקורותיו מישראל. הרשות הפלסטינית לא רוכשת דלק עבור תחנות הכוח ברצועה, עמדת מערכת הביטחון בנוגע לניתוק בהדרגה של אספקת החשמל לרצועה בגין החוב שלא שולם קיבלה תוקף ואישור על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני, מה שעשוי להגביר את הלחץ בעזה, במיוחד ללא פתרון שנראה באופק.

עוד באותו נושא

מנהרה של חמאס התגלתה מתחת לשני בתי ספר של אונר"א ברצועת עזה

לכתבה המלאה
טנק מרכבה מסייר לאורך גבול רצועת עזה. לירון מולדובן
טנק מרכבה מסייר לאורך הגבול/לירון מולדובן

אם לא די בכך, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט לקצץ במשכורותיהם של עשרות אלפי פקידים בעזה ונערך לקיצוץ נוסף. מהלך זה הביא למחאה רבה גם בגדה המערבית, שם חוששים הפקידים כי גל הקיצוץ הגדול יגיע גם אליהם. כמו כן, הפרסומים אודות איתור מנהרת חמאס מתחת לשני בתי ספר של אונר"א ברצועת עזה הם רק קצה הקרחון באווירה המתוחה שבין חמאס וארגוני הסיוע הבינלאומיים בעזה.

חמאס מבין היטב כי הלחץ עליו גובר. בשבועיים האחרונים עודד הארגון הפגנות אלימות על גדר המערכת כדי להסיט את תשומת הלב הציבורית מהמצב הקשה ברצועה. עד כה לפי דיווחים פלסטינים נהרגו שני מפגינים ועשרות נפצעו באש כוחות צה"ל שפעלו למנוע פגיעה בגדר. למרות הצהרות מתונות בצה"ל ובצמרת חמאס על מוכנות למערכה נוספת, אך על חוסר רצון מובהק להגיע לעימות, קיים חשש במערכת הביטחון בישראל מאי הבנה של המציאות באזור וסדרת טעויות שיובילו להסלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully