וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטודנטים מאיימים: "נשבות אם הקוד האתי של אסא כשר יעבור"

11.6.2017 / 21:22

אחרי שוועד ראשי האוניברסיטאות התנגד לכניסתו לתוקף של קוד אתי המונע ממרצים להביע עמדות פוליטיות, הבהירה התאחדות הסטודנטים כי תעשה "כל שיידרש כדי לוודא שבמתכונת הנוכחית הוא לא יעבור". הנשיא ריבלין: "חופש הבעת הדעה חיוני לפיתוח מחקרי"

אסא כשר 11 ביוני 2017. ניב אהרונסון
פרופ' אסא כשר/ניב אהרונסון

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל הודיעה הערב (ראשון) כי היא מאיימת להשבית את הלימודים במוסדות האקדמיים ברחבי הארץ אם הקוד האתי של פרופ' אסא כשר ייכנס לתוקף במתכונתו הנוכחית, ולפיו אין להביע עמדות פוליטיות בפני סטודנטים. "נעשה כל שיידרש כדי לוודא שהקוד במתכונתו הנוכחית לא יעבור, גם במחיר של צעדי מחאה, עד לכדי השבתת המערכת", אמר רם שפע, יו"ר ההתאחדות. "חשוב להדגיש - נעמוד על כך שלא יתנכלו לסטודנטים בשל זהותם או עמדתם. אנו תומכים בצורך של עקרונות אתיים במרחב הכיתתי, יחד עם זאת, במסמך שהוגש אין אתיקה, אלא השתקה. קבלתו היא כרסום של ממש בדמוקרטיה ובערכי חופש המחשבה".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לסוגיה, וביקר במרומז את הקוד האתי של כשר. "חופש דעה ומחשבה אינו דבר מובן מאליו", אמר ריבלין בטקס הענקת פרסי וולף, שנערך במשכן הכנסת בנוכחות עשרות אנשי אקדמיה. "החופש להביע דעה שונה, מחשבה שונה, זקוק להגנה פרוצדורלית ולערנות מתמדת. קולות שונים חיוניים להתפתחות של המחקר המדעי לאמנות למדעי הרוח והחברה. לא נוכל לבנות מערכות משגשגות וחיוניות של מחקר ופיתוח מדעיים של יצירות אמנותיות מעוררות השראה אם לא נטפח באופן אקטיבי בחינוך ובהסברה, מערכות המעודדות את השונה, השנוי במחלוקת, היוזם והבלתי צפוי".

פתיחת הלימודים האקדמאית באוניברסיטה העברית, ירושלים. אוקטובר 2015. טלי מאייר
האוניברסיטה העברית בירושלים/טלי מאייר

מוקדם יותר היום הביע גם ועד ראשי האוניברסיטאות התנגדות נחרצת לקוד. "ועד ראשי האוניברסיטאות מתנגד בתוקף לקביעת קוד אתי ל'התנהגות ראויה' של חברי הסגל האקדמי בישראל על ידי המועצה להשכלה גבוהה", נמסר מהוועד. "ההצעה מפקיעה מן המוסדות להשכלה גבוהה את החופש לקבוע את כללי ההתנהלות וההתנהגות של חברי הסגלים האקדמיים ובכך היא מפרה באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי כפי שזו מבוטאת בחוק המועצה להשכלה גבוהה".

בוועד הוסיפו כי מאחר שרבים מסעיפיו של הקוד עוסקים באופי כלל הפעילות האקדמית בתחומי המחקר וההוראה", הוא הופך "לאוסף של כללים מוכתבים שלטונית על מכלול הפעילויות האקדמיות של חברי הסגל האקדמי בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה היום 3 במאי 2017. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו מונעים סתימת פיות". בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

ועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות, המאגד 22 מכללות ברחבי הארץ, מסר: "חירות הביטוי של הסגל האקדמי, כמו גם זו של הסטודנטים, היא זכות מוגנת ומובטחת במוסדות להשכלה גבוהה, ואין לפגוע בה בשום אופן. לכל מוסד יש אוטונומיה לנסח ולהפעיל קוד אתי אקדמי בהתאם לתפיסותיו, ועל כן קוד אתי ממלכתי, בהגדרה, אינו הכלי ההולם לקביעת נורמות התנהגות במוסדות להשכלה גבוהה".

שר החינוך נפתלי בנט, שיזם את כתיבת הקוד בידי פרופ' כשר – שחיבר גם את הקוד האתי צה"ל – אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה: "היום אנחנו פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה, כדי למנוע מצב שסטודנט עלול להיפגע בגלל עמדותיו הפוליטיות ושמרצה שמקבל משכורת ממשלם המסים יוצא בקריאה להחרים את האקדמיה. אנחנו בעד חופש אקדמי אנחנו נגד קידום אג'נדות פוליטיות באקדמיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully