וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם באקדמיה על הקוד האתי של פרופ' כשר, מרצים יחרימו את נאומו

ועד ראשי האוניברסיטאות תקף את המסמך האוסר על מרצים להביע דעה פוליטית: "מפר באופן חמור את תפיסת החופש האקדמי". כשר ינאם בכינוס בנושא חרם אקדמי בבר אילן: "אין סיבה להעניק גושפנקא למי שבחר להיות קומיסר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק פרופסור אחד ביקש לשוחח איתו. כשר/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרסום הקוד האתי למרצים שחיבר פרופסור אסא כשר חולל סערה בסוף השבוע, וגרר תגובה חריפה של ועד ראשי האוניברסיטאות שפורסמה אמש (שבת) נגד הקוד. על פי המסמך שחיבר כשר, לבקשת שר החינוך נפתלי בנט, חברי סגל אקדמי לא יורשו להתבטא בנושאים פוליטיים בכיתות.

"ועד ראשי האוניברסיטאות מתנגד בתוקף לקביעת קוד אתי ל'התנהגות ראויה' של חברי הסגל האקדמי בישראל על ידי המועצה להשכלה גבוהה", נמסר מהוועד, "ההצעה מפקיעה מן המוסדות להשכלה גבוהה את החופש לקבוע את כללי ההתנהלות וההתנהגות של חברי הסגלים האקדמיים ובכך היא מפרה באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי כפי שזו מבוטאת בחוק המועצה להשכלה גבוהה".

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה היום 3 במאי 2017. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
הקוד חובר לבקשתו. שר החינוך נפתלי בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

בוועד הוסיפו כי מאחר שרבים מסעיפיו של הקוד עוסקים באופי כלל הפעילות האקדמית בתחומי המחקר וההוראה", הוא הופך "לאוסף של כללים מוכתבים שלטונית על מכלול הפעילויות האקדמיות של חברי הסגל האקדמי בישראל".

בנט אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה: "היום אנחנו פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה, כדי למנוע מצב שסטודנט עלול להיפגע בגלל עמדותיו הפוליטיות ושמרצה שמקבל משכורת ממשלם המסים יוצא בקריאה להחרים את האקדמיה. אנחנו בעד חופש אקדמי אנחנו נגד קידום אג'נדות פוליטיות באקדמיה".

בהקדמה למסמך שחיבר כשר מצוין כי רק פרופסור אחד מהאקדמיה בישראל ביקש לשוחח עמו במהלך העבודה על הקוד, למרות פרסום קול קורא בנושא מטעם המועצה להשכלה גבוהה. "הביעו את רצונם לפגוש אותי פרופסור אחד ו-11 סטודנטים", כתב כשר, "אחדים מהם הציגו את עצמם כחברי תנועת אם תרצו".

פתיחת הלימודים האקדמאית באוניברסיטה העברית, ירושלים. אוקטובר 2015. טלי מאייר
ראשי האוניברסיטאות: "אוסף כללים מוכתבים שלטונית". האוניברסיטה העברית בירושלים/טלי מאייר

מאז פרסום הידיעה על ניסוח הקוד, סירב כשר להתייחס אליו ולסערה שחולל. היום בצהריים הוא צפוי לשאת דברים בכינוס באוניברסיטת בר אילן בנושא התמודדות עם חרם אקדמי, תחת הכותרת "חופש אקדמי, חופש הביטוי וחרם אקדמי".

כמה פרופסורים הודיעו על החרמת הכינוס במחאה על נאומו של כשר: "אינני מתכוון להשתתף בשום כנס שכשר משתתף בו", כתב פרופסור גיא בן פורת מאוניברסיטת בן גוריון לחברי רשת "אקדמיה ישראל". "אין שום סיבה להעניק גושפנקא למי שבחר להיות קומיסר מטעם וגם אין טעם להתעמת עמו בנושא. הוא עשה את הבחירה שלו, מן הראוי שגם אנחנו נעשה את שלנו".

בקרב המרצים קיימת כוונה להיאבק במסמך, ואחת היוזמות היא היא לתרגם אותו לאנגלית כדי לגייס לו התנגדות ברחבי העולם. "המשמעות של 'הקוד האתי' המוצג במסמך כשר ברורה: ביטול החופש האקדמי, פיקוח פוליטי וציד מכשפות, שיובילו לפחד מתמיד וצנזורה עצמית שיחסלו תחומי מחקר שלמים", טוען פרופסור דני גוטווין מאוניברסיטת חיפה.

המרצה לקולנוע פרופסור ענר פרמינגר תהה לגבי העיסוק בסרט מפיסטו, העוסק בשחקן תיאטרון ששיתף פעולה עם הנאצים בטענה שהוא עוסק רק באמנות ולא בפוליטיקה: "הוא מכר את נשמתו לשטן הנאצים בנימוקים שמהדהדים את שיתוף הפעולה של כשר עם בנט ומעוררים שאלות לגבי הקשר בין הסרט לבין המתרחש כאן לנגד עינינו. האם זה מותר או אסור לפי 'קוד כשר'?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully