וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תדחה בשבוע החלטה על "הפסקת תשלומי משכורות למחבלים"

ועדת השרים לחקיקה צפויה לעכב את ההצבעה על הצעת החוק שתקזז מכספי הרשות תשלומים למחבלים ולבני משפחותיהם. יו"ר הקואליציה ביטן: "תומכים עקרונית, אבל יש בעיות משפטיות שצריך ללבן". "ב"יש עתיד" שוקלים להעלות את ההצעה להצבעה במליאה, בניסיון להביך את ראש הממשלה

צלמים זמניים מורשים

ועדת השרים לחקיקה צפויה לדחות היום (ראשון) את ההצבעה על הצעת חוק להפסיק את תשלומי המשכורת לאסירים ביטחוניים - כך נודע לוואלה! NEWS. ההצעה המכונה "הפסקת תשלומי משכורות למחבלים" הוגשה על ידי חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) יחד עם ח"כים מכל סיעות הקואליציה.

גורם פוליטי הסבירו כי הדחייה בשבוע אחד נובעת מכך שעדיין לא הושלמה עבודת ההכנה המשפטית על החוק, ולא הועברו חוות דעת של מערכת הביטחון. באופן מסורתי, גורמי הביטחון מתנגדים לפגיעה בתקציבים המועברים לרשות הפלסטינית, מחשש לערעור נוסף במעמדו של היו"ר אבו מאזן, להקצנה ולאלימות, ואף לקריסת הרשות הפלסטינית. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו וגורמים אחרים בקואליציה הצהירו לא אחת כי יש להפסיק את התשלומים שמעבירה הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם.

ח"כ שטרן הסביר כי "חייבים לעשות סוף לעובדה שמחבלים ובני משפחותיהם מקבלים תשלום עבור רצח של ישראלים". ב"יש עתיד" שוקלים להעלות את הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת בקריאה טרומית, חרף ההחלטה לדחות את הדיון עליה בוועדת שרים, בניסיון להביך את ראש הממשלה.

אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
תשלום לפי פגיעה. אסירים משוחררים מבתי כלא בישראל/AP

יו"ר הקואליציה דוד ביטן אמר לוואלה! NEWS כי "ראש הממשלה מוביל מהלך מדיני בנושא הזה עכשיו מול הממשל האמריקני, ואנחנו בדרך להצלחה. טראמפ כבר דיבר על זה עם אבו מאזן, זה נושא מדיני, ולא על כל דבר צריך הצעת חוק.

"אנחנו תומכים בחוק באופן עקרוני. יש בעיות משפטיות שהוא מייצר ושצריך ללבן עם היועץ המשפטי לממשלה, ואנחנו פועלים איתן. לכן ביקשנו דחייה של שבוע עד שבועיים בהצבעה על החוק".

הצעת החוק קובעת כי יש לנכות מכל סכום המועבר לרשות את שיעור התמיכה בטרור במהלך השנה החולפת. השיעור המוצע ייקבע בדוח שיפרסם שר הביטחון על בסיס נתונים המתפרסמים ברשות הפלסטינית בסיומה של כל שנת כספים.

חלק מתקציב הרשות הפלסטינית, שרובו הגדול ממומן על ידי סיוע אמריקני ואירופי, מופנה למשכורות ולמימון הטבות למחבלים הכלואים בישראל, ולקצבאות למשפחות שיקיריהן נהרגו או נפצעו בהקשר לסכסוך, רבים מהם מחבלים. היקף תשלומים אלה עומד על למעלה ממיליארד שקלים חדשים לשנה. על פי החוק הפלסטיני, ככל שהעונש שהושת על המחבל הפלסטיני חמור יותר – ככה שנגרמה פגיעה גדולה יותר במטרות ישראליות - כך גדלה המשכורת לה הוא זוכה.

ישיבת ממשלה מיוחדת בכותל המערבי, 28 במאי 2017. אמיל סלמן, הארץ
ביטן: "רה"מ מוביל מהלך, לא על כל דבר צריך הצעת חוק". נתניהו/הארץ, אמיל סלמן

ישראל טוענת זה שנים ארוכות בפני הקהילה הבינלאומית כי מדיניות תשלומי הרשות הפלסטינית למחבלים אסירים ובני משפחותיהם, המעוגנת בחקיקה רשמית, היא "מכשול למשא ומתן ומערכת תמריצים רשמית לרצח ישראלים".

בשבועות האחרונים עמדה הסוגיה במוקד הניסיון של הממשל האמריקני לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, כשראש הממשלה שב ומדגיש בהצהרותיו כי הפסקת תשלום המשכורות הינה "מבחן ראשון לשלום". הנשיא דונלד טראמפ עצמו העלה את הנושא בפגישתו עם אבו מאזן בבית לחם בחודש שעבר, ולפי דיווחים שונים הוא זעם על אבו מאזן שלא הציג בפניו פתרון לדרישה להפסיק את המדיניות הזו.

בחודש שעבר אמר נתניהו: "הם משלמים על בסיס שנתי, לעתים מאות מיליוני דולרים, לטרוריסטים שרצחו ישראלים, שרצחו אמריקנים. בעשור זה יכול לחצות את הרף של מיליארד דולר. ואני לא מדבר על חמאס, אני מדבר על הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן. המבחן הראשון לשלום זה לומר להם: 'אתם רוצים שלום? תוכיחו את זה. תתעמתו עם הטרור. תפסיקו לתגמל טרוריסטים'".

אלעזר שטרן נואם במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ
ניסיון להביך את ראש הממשלה. ח"כ אלעזר שטרן/נועם מושקוביץ

החוק של שטרן הוא גרסה ישראלית לחוק "טיילור פורס" המקודם בימים אלה בסנאט, על שמו של האזרח האמריקני שנהרג בפיגוע ביפו בשנה שעברה. החקיקה, שמובילה קבוצת סנאטורים רפובליקנים בראשות לינדזי גראהם, מתנה את הסיוע הכלכלי שארצות הברית מעבירה מדי שנה לרשות הפלסטינית בנקיטת צעדים לסיום האלימות, גינוי פומבי של הטרור והפסקת תשלום המשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם.

החוק מעורר חשש במפלגה הדמוקרטית, ואף בכיר ממפלגת המיעוט בקונגרס עדיין לא הביע את תמיכתו. גם באיפא"ק, הלובי היהודי-אמריקני, טרם אימצו את החקיקה ומבקשים לרכך אותה, ואחת הסיבות האפשריות לכך היא המתנה ל"אור ירוק" מממשלת ישראל. ח"כ שטרן נפגש בשבוע שעבר בוושינגטון עם מקדם החוק התאום, הסנאטור גראהם, ודן עמו בנושא.

(עדכון ראשון: 23:18)

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
הנושא עלה בפגישתם. נשיא ארה"ב טראמפ ויו"ר הרשות אבו מאזן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully