וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפלגה שמיי תולה בה תקוות מתנגדת לנישואי גאים ותומכת בישראל

המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית של צפון אירלנד זכתה בעשרה מושבים בפרלמנט ומנהיגתה ארלין פוסטר אישרה שתפתח במגעים להצטרפות לקואליציה. המפלגה שתומכת בברקזיט נבדלת מהשמרנים בנושאי מדיניות רווחה אך לדברי מיי היא "שותפה חזקה"

רויטרס

עם היוודע תוצאות הבחירות לפרלמנט בבריטניה אמש ואבדן הרוב שבו החזיקה המפלגה השמרנית האפשרות של הקמת ממשלת קואליציה הפכה לממשית ונידונה בהרחבה בשלל פרשנויות פוליטיות. בהצהרה שנתנה אתמול (שישי) אמרה ראשת הממשלה תרזה מיי כי תפנה "לחברים ולבעלי ברית" של השמרנים על מנת "להבטיח יציבות בממלכה".

מיי ציינה במיוחד את עשרת חברי הפרלמנט של המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית של צפון אירלנד (DUP) ואמרה כי לשתי המפלגות "יש יחסי שותפות חזקים במשך שנים רבות וזה מעניק לי את הביטחון שיחד נוכל לפעול למען האינטרסים של הממלכה כולה".

עוד בוואלה! NEWS:
"לא עוד הסלמה": ארה"ב קוראת להקלה במצור על קטאר
מנהרה של חמאס התגלתה מתחת לשני בתי ספר של אונר"א בעזה
לא בכיר הודח – אלא "מדליף": לטראמפ סיבות רבות להיות מרוצה מעדות קומי

מנהיגת המפלגה השמרנית באירלנד DUP ארלין פוסטר. רויטרס
ארלין פוסטר וחברי מפלגתה, אתמול/רויטרס

מנהיגת צפון אירלנד ארלין פוסטר, העומדת בראש המפלגה, אישרה כי תדון עם מיי על תמיכה בשמרנים "על מנת לבחון כיצד אפשר להביא ליציבות". במסיבת עיתונאים שערכה אתמול אמרה פוסטר כי הממלכה המאוחדת עומדת בפני אתגרים גדולים וכי "קיצונים מאיימים על הממלכה עצמה ועל אורח החיים שלנו". פוסטר בירכה על תוצאות הבחירות, שלדבריה, "מייצגים תוצאה נהדרת" עבור התומכים באיחוד בין אירלנד לאנגליה. אולם, היא הזכירה את המשא ומתן על עזיבת האיחוד האירופי, "הברקזיט", שיחל בעוד עשרה ימים ותלוי עתה באוויר עד להרכבת הממשלה.

עוד באותו נושא

מיי קיבלה מנדט מהמלכה: "נוביל את בריטניה בתקופה קריטית"

לכתבה המלאה

מתנגדים להפלות ותומכים במדיניות קשוחה בגבול עם אירלנד

המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית הוקמה בשנת 1971 ותמכה באחדות עם אנגליה, במהלך הסכסוך באירלנד. פוסטר, בת 46, איבדה את אביה השוטר כשהייתה בת שמונה במתקפה של ארגון IRA בחווה המשפחתית. כנערה שרדה פיצוץ מטען שהוטמן מתחת לאוטובוס של בית ספרה בידי הארגון, בשנת 1988. מייסד המפלגה איאן פייזלי היה כומר פרוטסטנטי אוונגליסטי שנודע בדרשותיו הנחרצות. הוא דגל באיחוד והרבה לצאת נגד הכנסייה הקתולית ואף נגד הומוסקסואליות, מעצם היותו שמרן. צפון אירלנד נותרה כיום האזור היחיד בממלכה המאוחדת שבו נישואים בין בני אותו מין אינם חוקיים.

בנוסף להתנגדות לנישואי גאים, נושא הנחשב בעיני בכירים במפלגה ל"קו אדום", חבריה תומכים באיסורים על הפלות והתנגדו בעבר לאפשרות של הפיכתן לחוקיות בצפון אירלנד. לדברי התומכים בזכויות הנשים במדינה, התנגדות המפלגה אילצה אלפי נשים לנסוע למדינות זרות כדי לעבור את ההליך או לעשות זאת באמצעות גלולות שהזמינו ברשת.

ארלין פוסטר ברקע תמונתו של מייסד המפלגה הדמוקרטית-יוניוניסטית איאן פייזלי, ינואר 2017. רויטרס
פוסטר על רקע דיוקנו של איאן פייזלי, מייסד המפלגה, בינואר השנה/רויטרס

סוגיה נוספת שאינה זוכה לאהדה רבה בקרב המפלגה היא המאבק בהתחממות הגלובלית. על אף ששינויי האקלים אינם חלק רשמי ממצע המפלגה, בעבר כיהן מטעמה שר לנושאי סביבה בצפון אירלנד שהיה ממכחישי ההתחממות הגלובלית. בין חברי המפלגה הבכירים ישנם אף כמה "בריאתנים", המטילים ספק בתורת האבולוציה.

במהלך הקמפיין על משאל העם לעזיבת האיחוד האירופי תמכו היוניוניסטים בברקזיט אך דגלו ביצירת גבול קשיח עם אירלנד. לקראת תחילת המשא ומתן על הסכם הפרישה הביעה המפלגה תמיכה בהישארות באמנת שנגן, המאפשרת מעבר חופשי בין חברות האיחוד, ובהקלת המסחר עם שאר המדינות ביבשת. בנושאי רווחה פנימיים עלולה להיווצר מחלוקת בין המפלגה לבין השמרנים. זאת, בשל עמדתה בנושאים כגון הגדלת תשלומי הפנסיה והקצבת סיוע לצרכי הסקה למשקי בית.

"ההישג ליוניוניסטים הוא חדשות טובות לישראל"

בחודש אוקטובר 2014 התייצבו חברי המפלגה היוניוניסטית לצד המתנגדים להצעה שעלתה בבית המחוקקים בבריטניה להכיר במדינה פלסטינית. חמישה מתוך 12 המתנגדים להצעה הסימבולית בעיקרה, שאושרה לבסוף, היו חברי ה-DUP, בהם גם איאן פייזלי הבן, בנו של מייסד המפלגה שמת חודש לפני ההצבעה.

במאמר שפרסם באתר "Jewish News" הסביר סטיבן ג'אפה יועץ בוועד שליחי הקהילות, הגוף המייצג הגדול ביותר של יהדות בריטניה, כי התפקיד שצפויה למלא המפלגה בהקמת הממשלה החדשה הוא "חדשות טובות עבור ישראל". לדבריו, על אף שהקהילה היהודית בצפון אירלנד מונה פחות מ-80 בני אדם המפלגה הביעה בעבר עמדות פרו-ישראליות וגינתה את ההסתה ברשות הפלסטינית ואת המימון שהעבירה למחבלים שנכלאו בישראל ולמשפחותיהם.

ג'אפה מציין את פייזלי הבן ואת חברו למפלגה נייג'ל דודס כשניים מהתומכים הנלהבים ביותר של ישראל בבית המחוקקים. עוד כתב ג'אפה כי חברי המפלגה הביעו תמיכה בישראל בדיון בפרלמנט בתחילת השנה במלאת מאה שנים להצהרת בלפור וגינו בחריפות גילויי אנטישמיות בצפון אירלנד ובממלכה המאוחדת כולה.

מנהיגת המפלגה השמרנית באירלנד DUP ארלין פוסטר. רויטרס
התנגדות להכרה במדינה פלסטינית. פוסטר במסיבת העיתונאים, היום/רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי 9 ביוני 2017. רויטרס
"יחסי שותפות חזקים". מיי/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully