וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב קוראת להקלת המצור על קטאר: "מפריע למאבק בדאעש"

10.6.2017 / 0:38

לאחר שוושינגטון התעקשה כי המשבר במפרץ לא ישפיע על מאמצי צבאה במזרח התיכון, מסר הפנטגון כי "המצב המתפתח מעכב את יכולת ארה"ב לתכנן פעולות צבאיות ארוכות טווח". טראמפ לא התייחס לנושא וחזר על עמדתו: "על קטאר להפסיק לממן טרור"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון הפציר אתמול (שישי) בערב הסעודית ובמדינות מפרץ נוספות להקל את המצור על קטאר. לדבריו, הצעדים שננקטו נגד הנסיכות גורמים להשלכות הומניטריות לא מכוונות ומשפיעות על המאבק של הקואליציה בהנהגת ארצות הברית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

מדובר בשינוי גישה של ארצות הברית שהתעקשה קודם לכן שהמשבר עם קטאר לא ישפיע על מאמצי צבא ארצות הברית במזרח התיכון. לפי הודעת הפנטגון אתמול, "המצב המתפתח מעכב את יכולתה של ארצות הברית לתכנן פעולות צבאיות ארוכות טווח".

בהצהרה לתקשורת בהתייחס לערב הסעודית, למצרים, לאיחוד האמירויות ולבחריין הוסיף טילרסון כי "הציפייה שלנו היא שמדינות אלה יפעלו מידית לייצב את המצב ולהתחיל במאמצים לפתור את הבעיות שיש ביניהן". טילרסון ציין כי ארצות הברית תתמוך במאמצים לתיווך במשבר לצד כוויית. הוא הוסיף כי מרכיבי הפתרון קיימים ושוושינגטון מבקשת "סוף להסלמה". טילרסון אף קרא לדוחא להיענות לטענות שמשמיעות מדינות ערב. לדבריו, לקטאר יש היסטוריה של תמיכה בארגונים אלימים ואף שנקטה צעדים כדי לטפל בבעיה זו, אך עליה לעשות יותר.

עוד בנושא:
"מנהיג האחים המוסלמים טרוריסט": מדינות ערב בסנקציות על קטאר
רשת אל-ג'זירה הקטארית: "אנחנו תחת מתקפת סייבר כוללת"
דיווח: בכיר הזרוע הצבאית של חמאס בגדה גורש מקטאר

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון, 2 ביוני 2017. רויטרס
"מצפים שמדינות ערב יפעלו לייצוב המצב". טילרסון/רויטרס

בנאום שנשא לצד נשיא רומניה בחצר הבית הלבן הוסיף טראמפ כי "קטאר, למרבה הצער, הייתה מממנת של טרור ברמה גבוהה". הוא הסביר על תמיכתה הראשונית של ארצו בחרם על הנסיכות: "בעקבות הוועידה הערבית-אמריקנית דיברו איתי מדינות על הצורך להתעמת עם קטאר בגלל ההתנהגות שלה. היה עלינו לקבל החלטה, אם אנחנו הולכים בדרך הקלה או נוקטים פעולה קשה - לעצור את מימון הטרור. החלטתי יחד עם מזכיר המדינה והגנרלים שהגיע הזמן לקרוא לקטאר לשים סוף למימון זה".

טראמפ הוסיף כי ברצונו "לקרוא לכל המדינות להפסיק מידית את התמיכה בטרור. להפסיק ללמד אנשים להרוג אחרים, להפסיק למלא את מוחם בשנאה. לא אקרא בשמות של מדינות אחרות, אבל לא סיימנו עם הבעיה הזו. אבל נפתור אותה, אין לנו ברירה אחרת. זה בראש סדר העדיפויות שלי, כי חשוב לי לשמור את ביטחון האנשים.

"כדי לעשות זאת צריך לעצור את מימון הטרור, את החינוך לשנאה, ואת ההרג. אנחנו מבקשים מקטאר וממדינות אחרות באזור לעשות יותר ולעשות זאת מהר. אני רוצה להודות לסעודיה ולמלך סלמאן ידידי ולכל המנהיגים שהשתתפו בוועידה ההיסטורית. לא היה דבר כזה בעבר, ואולי לא יהיה שוב. בתקווה, זו תהיה ההתחלה של הסוף של מימון הטרור".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התייצב אף הוא אמש לצד קטאר וקרא למדינות ערב "להסיר לחלוטין את המצור" ממנה. לדבריו, הוא טרם ראה הוכחות למעורבות של דוחא בתמיכה בטרור. "טורקיה תוסיף לעמוד לצד קטאר", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מצהיר כי ארה"ב תפרוש מהסכמי פריז, וושינגטון, 1 במאי 2017. רויטרס
"לעצור את מימון הטרור". טראמפ, אתמול/רויטרס

במקביל, שוחח טראמפ בטלפון עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי על פתרון המשבר הדיפלומטי, כך לפי בכיר בבית הלבן. מדובר בשיחה הרביעית בין השניים מאז החל החרם. בהודעה רשמית נמסר כי "שני המנהיגים שוחחו על החשיבות של שמירת האחדות בין מדינות המפרץ".

ביום רביעי שוחח טראמפ בטלפון עם אמיר קטאר, לראשונה מאז פרוץ המשבר. טראמפ אמר כי הוא "מוכן למצוא פתרון למשבר", והציע לארח פגישה בבית הלבן לשם כך. בהודעת הבית הלבן נמסר כי הנשיא הדגיש את החשיבות של שיתוף הפעולה בין מדינות המפרץ למניעת מימון של ארגוני טרור ובלימת אידאולוגיות קיצוניות.

קטאר דחתה אתמול את ההאשמות כי היא תומכת בטרור לאחר שארבע מדינות ערביות, שניתקו איתה את הקשרים הדיפלומטיים, הטילו סנקציות על ארגונים וגורמים הקשורים לנסיכות. ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים ובחריין הודיעו הלילה כי 59 אנשים וארגונים, בהם אנשי עסקים, פוליטיקאים ואף בכירים ממשפחת המלוכה, הוכנסו לרשימת תומכי הטרור שלהן. בהצהרה של ממשלת קטאר נמסר כי ההאשמות "חסרות בסיס".

(עדכון ראשון: 21:16)

המשבר הכלכלי בקטאר מחריף, יוני 2017. רויטרס
קטאר, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully