וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה שיאמינו לאזרח? האמת המטרידה על המרחק שבין זיכוי - להרשעה

9.6.2017 / 22:58

מפגין חרדי הואשם בתקיפת שוטרת, ש"סבלה מכאבים עזים", ובבית המשפט נשמעו עדויות של שוטרים נוספים - אך סרטון מהזירה הבהיר כי לא היה ולא נברא. איך המשטרה יכולה להצדיק טפילת אשמה על אזרחים חפים מפשע?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הואשם בתקיפת שוטרת על לא עוול בכפו. הפגנה בפתח תקווה, השנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם בבתי הכלא בישראל יושבים אסירים חפים מפשע? השאלה הזו נשאלה פעמים רבות, אולם לא זכתה לתשובה של ממש - והתשובה, צריך לומר, מטרידה. המרחק בין הרשעה של אדם חף מפשע לבין זיכוי עשוי להיות קצר מאוד - לעתים, מרחק סרטון קצר.

בחודש מרץ האחרון, רוני (שם בדוי) השתתף בהפגנה. לפי עובדות כתב האישום שהוגש נגדו הוא תקף שוטרת באגרופים, וכתוצאה ממעשיו "נחבלה השוטרת בכתפה, סבלה מכאבים עזים ונזקקה לטיפול רפואי". מסמך רפואי על הטיפול בשוטרת לא הוגש לבית המשפט, אך שוטר אחד העיד מטעם התביעה, במשפט שנערך בבית משפט השלום בירושלים, על כך שרוני נתן לשוטרת אגרופים ובעיטות. אותו שוטר לא הסתפק בכך והוסיף שלולא התערבותו ייתכן שהשוטרת הייתה מאושפזת עד מועד הדיון, שנערך שבועות ארוכים לאחר האירוע.

שוטרים נוספים העידו אף הם, ראה זה פלא, על כך שרוני נתן לשוטרת אגרופים לכיוון הפנים, הגב והכתפיים ואף בעט בה. רוני הכחיש את שנטען נגדו, אבל מהו הסיכוי ששופט יבחר להאמין דווקא לנאשם שמבקש להציל את עורו - ויקבע בתוך כך שחמישה שוטרים שמפלילים אותו אינם דוברים אמת?

עוד בוואלה! NEWS
מיי קיבלה מנדט מהמלכה: "נוביל את בריטניה בתקופה קריטית"
טרגדיה בנגב: פעוטה בת שנתיים נחנקה למוות מבליעת סוכריה
ליברמן להיילי: "בכיר חמאס שעזב את קטאר מתכנן פיגוע נגד ישראל"

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. יותם רונן
"לא אגרופים, לא בעיטות ולא יריקות". הפגנה נגד אלימות משטרתית בתל אביב, לפני כשנתיים/יותם רונן

עם זאת, סרטון מהזירה הפך את מה שהיה אמור להסתיים בהרשעה - לזיכוי. השופט ירון מינטקביץ קבע בפסק דינו כי "בתיק זה עמד הנאשם בפני סיכון להיות מורשע בעבירה חמורה. למזלו הרב, הארוע תועד במצלמה על ידי אחד הנוכחים במקום". לדבריו, "המחשבה כיצד עלול היה המקרה להסתיים אלמלא הוצג הסרטון מדירה שינה מעיני". בשפתו היפה, אומר לנו השופט בעצם כי כחוט השערה היה בין הנאשם לבין הרשעה בעבירה חמורה של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, ובעקבותיה, יש להניח, עונש מאסר ורישום פלילי לשנים ארוכות.

בסרטון נראה הנאשם דוחף את ידה של שוטרת לאחר שהיא דחפה מפגין אחר, ובלשונו של השופט, "מיד לאחר הדחיפה נסוג הנאשם לאחור, נהדף על ידי השוטרת ונפל ארצה - ורק אז הוכה על ידי מספר שוטרים ונעצר. ואדגיש ואומר פעם נוספת – המגע היחיד שהיה בין הנאשם לבין השוטרת התמצה בכך שדחף את ידה. לא אגרופים לראש, לא בעיטות ולא יריקות".

עוד באותו נושא

עשרות אלפים במצעד הגאווה בתל אביב: "תמכו בנו כל השנה - לא רק היום"

לכתבה המלאה
הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל ומעצר עריקים, בני ברק. מרץ 2017. ראובן קסטרו
הסיפור אינו כזה פשוט. שוטרים בהפגנה בבני ברק/ראובן קסטרו

השופט עוד הדגיש כי "מיותר לומר כי אף אחד מהשוטרים לא חילץ את השוטרת מידיו של הנאשם שכן כלל לא היה צורך לחלצה. השוטרת היא שהפילה את הנאשם ארצה ורק אז הגיעו אליו השוטרים, הכו אותו ועצרו אותו". בקיצור, מסתבר שרוני הוא לא רמבו, ואפילו לא איתן האנט. הוא לא החטיף מכות, אלא חטף - מהשוטרים.

לא "מכה קלה בכנף"

דמיינו את עצמכם בהפגנה נגד יוקר המחיה, בעד אוויר נקי או בכל סוגיה אחרת שקרובה לליבכם. פעם אחת החלטתם לקחת בייביסיטר לשני הקטנים, ולצאת למחות, להשמיע קול. מי יודע, אולי אפילו תזיזו משהו אצל מקבלי ההחלטות? שוטר מתקרב לכיוונכם, דוחף חבר, ואתם, באינסטינקט, מנסים להזיז את ידו של השוטר.

השוטר הודף אתכם אחורה ואז מזנקים לכיוונכם עוד כמה שוטרים, חלקם על אזרחי, ומכים אתכם. מפחיד? לא נורא, מתגברים. אבל מה תגידו אחרי שתיעצרו, ויתברר לכם - כמו רוני - שאתם מואשמים בתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, בכך שנתתם בעיטות ואגרופים לשוטר?

המפכ"ל רוני אלשיך ומפקד מחוז מרכז מוטי כהן בעימותים אלימים בין שוטרים לתושבים בכפר קאסם, 6 ביוני 2017. ראובן קסטרו
פגיעה קשה באמון. אלשיך/ראובן קסטרו

מפחיד, אין ספק. אבל לא נורא, אתם הרי תביאו שניים שלושה עדי ראייה, אנשים מהוגנים מן היישוב, והם יעידו אמת, שלא בעטתם, שלא נתתם אגרופים, שהכל עלילה, ותצאו זכאים. רגע, לא? הסיפור אינו כזה פשוט. מה יקרה אם בבית המשפט יתייצבו מספר שוטרים במדים, אנשי חוק, יעידו שאתם תקפתם אחד מהם באגרופים, ואלמלא הם התערבו מי יודע איך האירוע היה מסתיים? אתם עדיין חושבים שתצאו זכאים?

צריך לומר ביושר, מלאכת השיטור אינה קלה, והיא עלולה להיות אף כפוית טובה. היא מלווה לא אחת בסיכון חיים, ופעמים רבות בעימותים עם מפגינים המנסים להתסיס, להעליב, ולהוציא את השוטרים מאיזון. אך כל אלה לא יכולים להצדיק טפילת אשמת שווא על אזרח על ידי אוכפי החוק. חשוב להבין שלא מדובר בשוטר בודד שנכשל באי-אמירת אמת ברגע של אובדן עשתונות, אלא בכמה וכמה שוטרים שכבר בעדויות שמסרו הציגו מצג שווא, כאילו רוני, במקרה שלנו, תקף שוטרת בבעיטות ואגרופים, והמשיכו באי-אמירת אמת במשפט עצמו.

בלשון משפטית, מעשיהם של השוטרים יכולים ליפול לגדרם של עבירות כמו בידוי ראיות, שיבוש מהלכי משפט ועדות שקר. לא פלא אפוא שבסיום פסק דינו הורה השופט להעביר את פסק הדין למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). ואם הדברים שכתבתי עד כה אינם מטרידים דיים, עו"ד נדב גדליהו, שייצג את הנאשם במקרה הנוכחי, סיפר על מקרה נוסף שבו נמחק אישום בגין סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה - עבירה שעונשה עד 20 שנות מאסר - נגד מפגין, קטין, בזכות סרטון שהוצג לבית המשפט. אחד השוטרים שהעידו נגד רוני מעורב גם במקרה הזה.

הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל ומעצר עריקים, בני ברק. מרץ 2017. ראובן קסטרו
נדרשות פעולות נחרצות. שוטרים בהפגנה נגד גיוס לצה"ל בבני ברק/ראובן קסטרו

המשטרה לא יכולה לתפקד בלי אמון הציבור בה, נשמע מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך אומר יותר מפעם אחת. ואילו אין דבר הפוגע באמון שרוחש האזרח הקטן למשטרה יותר מאשר שוטרים הפועלים להפליל אדם במעשה שלא ביצע. למח"ש, כמו גם לראשי מערכת אכיפת החוק, אסור להתייחס למקרה כמו זה של רוני כאל "מכה קלה בכנף" אלא כאל רעידת אדמה. רק פעולות נחרצות שלהם יכולות למנוע התרחשות מקרים דומים בעתיד.

קל להסעיר את הדמיון בתסריטים ובתאוריות הנוגעות להרשעת חפים מפשע בתיקי רצח, עיין ערך רומן זדורוב. אבל דווקא באותם תיקים נהפכות הראיות כולן שוב ושוב, נבחנות על ידי שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי, ובמקרה של ערעור גם על ידי הרכב שופטים של בית המשפט העליון. מטריד הרבה יותר הוא המקרה של האזרח הקטן שיצא מביתו להפגין ומצא עצמו נאשם בפשע חמור שלא ביצע. נסו לומר לו שהוא עומד לשבת "רק" כמה חודשים בכלא, ולכן הסיפור שלו לא מעניין. נסו לומר את זה לעצמכם ולראות אם השתכנעתם.

עו"ד אשר הלפרין הוא פרשן משפטי, והסנגור הצבאי הראשי לשעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully