וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר פורץ דרך טוען: כולנו חיים בהולוגרמה שמוקרנת ממשטח דו ממדי

13.6.2017 / 0:37

זה אולי נשמע מופרך, אבל עוד ועוד מחקרים המנסים למצוא פתרון להבנת היקום המורכב שלנו תומכים בתיאוריה שאנחנו למעשה חיים בהולוגרמה והתפישה שלנו של חיים תלת ממדיים היא רק אשליה

NASA

בסרטון – האם כל זה בכלל הולגרמה?

מחקר חדש שפורסם בשבועות האחרונים תומך בתיאוריה שהיקום שלנו הוא לא יותר מאשר הולוגרמה מסיבית שבה המציאות התלת ממדית, כפי שאנו מכירים אותה היום, קיימת בתוך גבול דו ממדי בקצה היקום. זאת אומרת שאנחנו חיים ביקום שמקודד על מסך דו ממדי שלאף אחד אין גישה אליו. אולי הגיע הזמן לאיזה ריסטרט, מה אתם אומרים?

צוות חוקרים מקנדה, בריטניה וארה"ב טוענים שהתיאוריה הזו, לפיה היקום הוא הולוגרמה ענקית ומורכבת, יכולה לפתור את אי הסדרים שנמצאו בקרינה הרקע הקוסמית - קרינה אלקטרומגנטית שנחשבת ל"שאריות" של המפץ הגדול. תיאוריית ההולוגרמה מגשרת גם בין שני מודלים בהם משתמשים לרוב כדי לתאר את היקום בקני מידה שונים - תורת היחסות הכללית העוסקת בתמונה הגדולה ותורת הקוואנטים שמתמקדת בפרטים הקטנים.

העולם הוא הולוגרמה. ציבלין
היי תראו, אנחנו מוקרנים ממסך קטן/ציבלין

עוד ב"אסור לפספס":

עוד באותו נושא

אסטרופיזיקאים: "העולם שלנו הוא אשליה וכולנו חיים בהולוגרמה"

לכתבה המלאה

הרעיון שהיקום שלנו הוא למעשה הולוגרמה מורכבת מאוד הוצע לראשונה בשנות ה-90 ע"י הפיסיקאים התיאורטיים לאונרד ססקינד וג'רארד ט' הופט. על אף ההתקדמות במאה האחרונה, כולל פריצות דרך אחרונות שתומכות במודל הסטנדרטי ובתורת היחסות הכללית של איינשטיין, עדיין קיימים פערים בהבנתו של היקום.

סרטון שפורסם בערוץ היוטיוב Life Noggin טוען שהתיאוריה ההולוגרפית, כפי שציינו, הוא ההסבר היחיד לפערים שבין תורת היחסות הכללית לתורת הקוונטים, "על פי עיקרון זה, כל המידע על נפח של מקום למעשה מקודד על גבול דו ממדי", נאמר בסרטון, "אני חושב שאנחנו חיים בהולוגרמה, אך הממצאים אינם מספיקים כדי לקבוע שהתיאוריה ההולוגרפית נכונה. עדיין, זה ללא ספק צעד חשוב קדימה".

מה הסיכוי שאנחנו חיים בהולוגרמה?

בשנים האחרונות, טלסקופים חדשים ועוצמתיים איפשרו לחוקרים לבחון את קרינת הרקע הקוסמית ביתר פירוט. בניתוח האחרון בחנו החוקרים נתונים שנאספו ע"י טלסקופ החלל פלנק, אשר חדל לפעול בשנת 2013. הטלסקופ היה מסוגל למפות את קרינת הרקע הקוסמית. החוקרים בחנו את הסטיות ומיפו אותן בדייקנות חסרת תקדים.

הקוסמולוג ניאיש אפשורדי מאוניברסיטת ווטרלו אמר לחדשות CBC שתיאוריית ההולוגרפיה אינה טוענת שאין מימד שלישי ושהוא קיים כי אנחנו מסוגלים להרגיש בו, "אנחנו חיים בשלושה מימדים. ניתן להמחיש את זה בקלות: אני יכול לקפוץ למעלה ולמטה. אני יכול ללכת הלוך וחזור, שמאלה וימינה", הוא אמר, "זה לא מבטל את התיאוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully