וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמנתו של הלוחם האגדי עומדת בפני עיקול ביתה: "אנא עזרו לנו"

6.6.2017 / 16:08

יוסי ג'ינו, מגדולי לוחמי סיירת מטכ"ל, שירת גם במוסד ופעל בעומק מדינות אויב. "יש משימות שבהן זה רק אתה ואלוהים, ואתה יודע שאף אחד לא יחלץ אותך", סיפר בעבר. כעת, לאחר מותו, נותרו אלמנתו ובנותיו עם חובות כבדים, והן נאלצות לפנות לעזרת הציבור בסיוע כספי

מערכת וואלה!

(בווידאו: ראש השב"כ לשעבר, אבי דיכטר, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לאחר מותו של חברו, יוסי ג'ינו)

חצי שנה חלפה מאז הלך לעולמו הלוחם האגדי יוסי ג'ינו, כשהוא בן 69 במותו. כעת, מנסות אלמנתו ושלוש בנותיו להציל את בית המשפחה מעיקול. ג'ינו, שפיקד על סיירת מטכ"ל, הוגדר על ידי שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה יעלון, כמי ש"יש לו חלק מרכזי בכמה מהמבצעים הגדולים של סיירת מטכ"ל". ואולם, מי שהשתתף בפעולות חשאיות בעומק מדינות אויב, נקלע בחייו האזרחיים לקשיים כספיים - ונאלץ למשכן את ביתו, שנבנה על ידי הוריו במושבה מגדל לפני עשרות שנים.

בנות משפחתו של ג'ינו מרגישות את חרב העיקול על צווארן, ופונות לציבור בבקשת עזרה להצלת ביתן. "יוסי ג'ינו ז"ל, לוחם צללים רב מבצעים ובעל עיטורי גבורה בקהילת המודיעין, הקדיש את חייו לקיומה של מדינת ישראל וביטחון הדורות הבאים. אנא, שתפו, תרמו ועזרו לנו לקיים את משאלת ליבו האחרונה של לוחם המוסד, שהלך מאיתנו בטרם עת, על מנת להוקיר את זכרו ולהיצמד למורשתו, שכל כולה אהבת העם והארץ. כל תרומה תתקבל בברכה".

עוד בוואלה! NEWS
טראמפ: מנהיגי האזור אמרו לי שקטאר מממנת אידיאולוגיה קיצונית
באופן חריג: ראש ממשלת הודו יבקר בישראל - ולא ברשות הפלסטינית
קב"ט לשעבר באל על: "במשך עשור הטיסו מטענים לא מאובטחים מלונדון"

יוסי ג'ינו לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר שנפטר הלילה בביתו בשנת 2006. באדיבות המשפחה
מגדולי לוחמי צה"ל לדורותיו. ג'ינו במהלך שירותו/באדיבות המשפחה

ג'ינו נולד בשנת 1947 למשפחה שורשית במגדל, ליד הכינרת. בשנת 1965 התגייס לסיירת מטכ"ל, ויחד עם תא"ל במיל' דב צדקה ("פופי"), היה בין יוצאי עדות המזרח הראשונים ששירתו ביחידה הסודית, שהורכבה עד אז ברובה מבני קיבוצים ומושבים. ב-1969 השתחרר ג'ינו משירות סדיר וגויס בידי המוסד, כדי לסייע במשך שנה בעיראק לכוח הלוחם של המנהיג הכורדי, מוסטפא ברזאני. מאז ועד שנת 1992 שירת לסירוגין בסיירת מטכ"ל. ג'ינו אף אבטח את שגרירות ישראל בלונדון ונשלח לנורבגיה, לאחר מחדל במבצע של המוסד, בעיירה לילהאמר ב-1973.

לג'ינו לא הייתה פנסיה ממערכת הביטחון, מפני שלאורך השנים הושאל לפעילויות מיוחדות, שרק הוא יכול היה לבצע, ולא שירת די זמן באותם גופים ביטחוניים כדי לצבור זכויות פנסיוניות. בתפקידיו בסיירת מטכ"ל רב הנסתר על הגלוי, אך ידוע כי תפקידו היה לחדור למדינות אויב ולהביא מידע מודיעיני חשוב, לעתים לבדו. לפני עשור, בכתבה שפרסם רוני הדר ב"הארץ", סיפר ג'ינו כי תפקידו היה "להגיע לשטח אויב בעומק ולהביא מודיעין, לחיל האוויר בעיקר. לבוא, לעשות את העבודה - ולחזור מבלי שירית כדור אחד מהנשק שלך. כמה שפחות הרוגים לנו ולהם, ככה יותר טוב".

"אתה יודע שזה רק אתה ואלוהים, ואף אחד לא יחלץ אותך"

"היה מדובר בכל פעם במדינה עוינת אחרת", סיפר אז ג'ינו, "כבר אמרו לי שיש לי נשמות כמו שני חתולים, זאת אומרת 18 נשמות. אין לי הסבר אחר איך יצאתי משם בשלום. ברגע שחצית את הגבול אתה נרגש, אתה נרעש, אתה נפעם. הלב דופק כמו אלף התקפים ואתה נושם את האוויר, אז כל החושים שלך פתאום באים לידי ביטוי. אתה הופך לסוג מאוד מסוים של לוחם - לוחם וחיה. כל צעד וכל רחש נשמע ואתה הולך לפעמים ברגל, לפעמים ברכב - עשרות ומאות קילומטרים, משימות שנמשכות ימים ולילות, לעתים שבועות. ואתה יודע שזה רק אתה ואלוהים ואין אף אחד בעולם הזה שיוכל לחלץ אותך משם חי".

יוסי ג'ינו לוחם סיירת מטכ"ל לשעבר שנפטר הלילה בביתו בשנת 2006. באדיבות המשפחה
"הרבה מאוד חייבים את חייהם ליוסי". ג'ינו/באדיבות המשפחה

דב צדקה, ששיתף פעולה עם ג'ינו בשירותו, אמר לוואלה! NEWS לאחר מותו של חברו: "עשינו דברים פורצי דרך בתחום המודיעין והמבצעיות, שאפשרו לקברניטי המדינה לישון יותר בשקט. היו עליות מדרגה שלא יאמנו, לא היה קיבעון. כל הזמן טיפסנו על הגרף".

חלק מחובותיו של ג'ינו נבעו ממאבק משפטי שניהל מול רשויות המדינה, על זכותו לנהל חוף בכינרת. מאבק שבו הפסיד. במסגרת המערכה המשפטית, כתב לבית המשפט הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן: "בתוקף תפקידי כרמטכ"ל, שלחתי אותו לפעילות מבצעית שאינני יכול עדיין לפרטה, אבל כל שאוכל לומר הוא שאותה פעילות הייתה מעבר לכל דמיון, ושיוסי עמד במשימות הכבירות הללו בתוקף אישיותו המיוחדת ויכולותיו המבצעיות, נכונותו להקרבה אישית והידע המקצועי והצבאי שלו, שאין שני לו בכל צה"ל ובכל מערכת הביטחון. מדובר בידע ובניסיון שלא ניתנים למדידה ואפילו לא להשוואה. הרבה מאוד ישראלים חייבים ליוסי את חייהם. אני לא יכול לפרט מעשים אלו לבית המשפט, אבל ראוי היה יוסי שהמדינה תצדיע לו. זר לא יבין מהי תרומתו האמיתית של יוסי ג'ינו לביטחון המדינה".

הלווייתו של יוסי ג'ינו לוחם לשעבר בסיירת מטכ"ל, מגדל. 22 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
הוכר באופן חריג כנכה צה"ל לאחר מותו, בשל האירועים שעבר בשירותו. הלווייתו של ג'ינו/ערן גילווארג

בשנת 1992 השתחרר ג'ינו סופית משירות הקבע ביחידה, בסיומו של מבצע נוסף בעומק מדינת אויב. החיים באזרחות ובעולם העסקים לא האירו לו פנים, והוא ספג כשלונות כלכליים במהלך השנים. לאחר מכן, בתחילת שנות ה-2000, עמד ג'ינו בראש קבוצת יוצאי צד"ל שעסקה בשימור ובשחזור חוות חפציבה, שליד חדרה, המשמשת כאתר הדרכה של חברת החשמל.

דוגמה לפעילותו המסוכנת של ג'ינו, התקבלה כשהוכר כנכה צה"ל לאחר מותו. הוא נשא עמו משקעים רבים מתקופת שירותו הצבאי, אולם לאחר מותו הכיר משרד הביטחון בפוסט-טראומה שבה לקה ג'ינו בעת שירותו. במשפחתו אומרים כי מעבר לחוויות הקשות שהשפיעו עליו בשירותו הביטחוני, התווספו לכך לחצים כלכליים שהביאו אותו לדעיכה ולהידרדרות בריאותית, שהסתיימה במוות בטרם עת.

לאתר ההנצחה של יוסי ג'ינו - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully