וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופן חריג: ראש ממשלת הודו יבקר בישראל - ולא ברשות הפלסטינית

6.6.2017 / 15:25

נרנדרה מודי צפוי לקיים בחודש הבא את הביקור הראשון של ראש ממשלת הודו בישראל, אך בניגוד לנוהג של מרבית עמיתיו הוא לא יגיע גם לרמאללה. בואו לארץ נחשב נקודת שיא בהתחממות היחסים מאז עלייתו לשלטון ב-2014, שכללה שינוי של דפוסי ההצבעה ההודית באו"ם

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפריז. נובמבר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
מהלך חריג. מודי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, לא יבקר ברמאללה או ברשות הפלסטינית עם הגעתו לאזור בחודש הבא, וכל ביקורו יתמקד בישראל. מודי הוא ראש הממשלה ההודי הראשון שמבקר בישראל, וביקורו יציין 25 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. לשכתו של מודי טרם הודיעה באופן רשמי על הביקור, אך שבע משלחות מקדימות של אנשי לוגיסטיקה ומדיניות כבר הגיעו מהודו לארץ לישיבות תיאום.

בשונה מראשי מדינות ובכירים אחרים הנוהגים לרוב להצמיד לביקור בישראל גם פגישות ברמאללה, כל ביקורו של מודי יוקדש לישראל. החלטתו לנהוג כך בולטת על רקע הביקורים האחרונים של בכירים הודים, שהגיעו לישראל רק לאחר שעברו ברשות הפלסטינית. בחודש שעבר ביקר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בהודו, במה שנתפס כניסיון לאזן את הביקור הצפוי של מודי בישראל.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בביקור בהודו עם ראש הממשלה נרנדרה מודי. AP
ניסיון לאיזון. אבו מאזן עם מודי בהודו/AP

הגעתו של מודי נחשבת בירושלים לנקודת שיא בהתקרבות והתחממות היחסים בין שתי המדינות מאז עלייתו לשלטון ב-2014. בשלוש השנים האחרונות, במסגרת התחממות היחסים בין ירושלים וניו דלהי, חל שינוי באופן הצבעתה של הודו בהצבעות הנוגעת לישראל באו"ם ופורומים בינלאומיים אחרים.

ב-2015, ביקר לראשונה בישראל נשיא הודו פרנב מוקהרג'י, ושנה לאחר מכן נסע הנשיא ראובן ריבלין לביקור גומלין ראשון מסוגו, מלווה במשלחת נרחבת של אנשי עסקים ואנשי אקדמיה שנועדה להעמיק את שיתוף הפעולה בין המדינות. בירושלים מצפים שמודי יזמין באופן רשמי את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור גומלין בהודו, המתוכנן גם הוא להתקיים במהלך 2017. אם אכן ייצא לפועל, זה יהיה ביקור שני בהיסטוריה של ראש ממשלה ישראלי בהודו, אחרי אריאל שרון ב-2003.

בחודש שעבר הודיעה התעשייה האווירית כי חתמה על עסקאות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר בהודו, במה שנחשב לעסקת הייצוא הביטחוני הגדולה בתולדות המדינה, לאספקת מערכות הגנה אוויריות לצבא הודו.

לדברי גורמים מדיניים, בירושלים מקווים שביקורו של מודי ייצר פן אזרחי כלכלי וחברתי חזק ביחסי שתי המדינות, מעבר לפן הביטחוני החזק שכבר מוכר וידוע. במסגרת ההכנות לביקור, נעשה ניסיון מול ניו דלהי לבחון צירוף משלחת של אנשי עסקים ותעשייה גם לפמלייתו של מודי, על אף שהוא אינו נוהג לעשות כך.

נשיא המדינה ראובן ריבלין עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ניו דלהי. נובמבר 2016. רויטרס
התחממות ביחסים. רה"מ מודי והנשיא ריבלין, בשנה שעברה/רויטרס

בעבר הצביעה הודו באופן אוטומטי יחד עם מדינות ערב וגוש המדינות הבלתי מזדהות, אך בשנים האחרונות בחרה להימנע מחלק מההצבעות, מה שמעורר שביעות רצון גדולה בירושלים, ומורת רוח אצל הפלסטינים וחלק ממדינות ערב.

הודו החזיקה במשך עשרות שנים במדיניות פרו-פלסטינית, הייתה המדינה הלא ערבית הראשונה שהכירה באש"ף כנציג הבלעדי של העם הפלסטיני ומביעה תמיכה עקבית בזכותם של הפלסטינים למדינה עצמאית. בביקורו של אבו מאזן בניו דלהי הוא חתם עם מודי על שורה של מזכרים לשיתוף פעולה והעמקת היחסים, וראש ממשלת הודו חזר על מחויבתו ותמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית.

בשנה שעברה ביקרה שרת החוץ של הודו סושמה סווארג' באזור, ופתחה את ביקורה ברשות הפלסטינית, בפגישה עם אבו מאזן ובהנחת זר על קברו של קודמו בתפקיד יאסר ערפאת. רק לאחר מכן נפתח החלק השני של הביקור – בישראל. כך היה גם באוקטובר 2015, בביקורו של הנשיא מוקהרג'י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully