וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום רק בפעם הרביעית: משרד הרווחה מתנער מהפללת צרכני זנות

5.6.2017 / 1:27

המשרד פרסם את המלצותיו לקראת הגשת מסקנותיה של הוועדה הבין-משרדית לסוגיית הפללת צרכני זנות. לפי ההמלצות, יוקם סל שירותים לנשים בזנות, אך לא תהיה ענישה פלילית לצרכני זנות אלא רק בפעם הרביעית שבה ייתפסו

צילום: יותם רונן , כתבת: יעל געתון, עריכה: רן צימט

("אם אכנס לדיכאון, אתאבד": טרנסג'נדריות בזנות, מטר מהגלריות של ת"א, מרץ 2016)

משרד העבודה והרווחה פרסם אתמול (שני) את המלצותיו לוועדה הבין-משרדית לסוגיית הפללת צרכני זנות. עיקר ההמלצות הוא הקמת סל שירותים לנשים בזנות ותכנית לטיפול בצרכני זנות, אך המשרד מתנגד להפללתם ולענישתם. ההמלצות הוגשו לוועדה הבין-משרדית, בראשותה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, שאמורה להציג החודש את מסקנותיה.

במשרד הרווחה לא ממליצים על הליך פלילי לצרכני זנות, לפחות לא בשלב הראשוני. צרכני זנות שייתפסו בפעם הראשונה יוזהרו או לחילופין ישלמו קנס, ובפעם השנייה הם ישלמו קנס. במשרד מציעים כי בשתי הפעמים הראשונות שייתפס הצרכן ומבלי שנלוו לתפיסתו עבירות אחרות כמו אלימות, סחר בנשים או סחר בסמים, יהיה ההליך מנהלי, וכספי הקנסות ינותבו למטרות חינוך ושיקום.

כשצרכן זנות ייתפס בפעם השלישית, הוא יופנה ליחידת הסדר תיק מותנה. בשלב זה הוא יחויב בביצוע עבודות שירות לתועלת הציבור וכן בהשתתפות בתכנית התערבות הכוללת סדנה קצרת מועד כדי לעמוד מול המשמעות של צריכת זנות והשלכותיה. אי-עמידה בתנאי זה יגרור העברה להליך פלילי. צרכן זנות שייתפס בפעם הרביעית יסתכן בהגשת כתב אישום ויופנה להליך משפטי. במסגרת ההליך המשפטי, כמו בכל הליך פלילי, יהיה ניתן להפנותו לשירות המבחן לתסקיר, לצורך אבחון ובחינת התאמתו להשתלבות בטיפול.

לקריאה נוספת:
האיסור על צריכת זנות: השרה שקד תומכת בהפללה וקנסות ללקוחות
60% הולך לסרסור: המספרים מאחורי העבודה בזנות
זנות, סמים ונטייה לאובדנות: הנוער בסיכון בישראל

גרפיטי רחוב שנוצר על ידי נשים שיצאו ממעגל הזנות, 2 במרץ 2017. ראובן קסטרו
רק בפעם הרביעית - כתב אישום./ראובן קסטרו

המלצות משרד העבודה והרווחה גובשו לפי תוצאות מחקר בן ארבע שנים שיזם וערך המשרד בקרב אוכלוסייה בזנות וההשלכות הצפויות של חקיקת חוק לאיסור צריכת זנות בישראל על אוכלוסיית בזנות. מהמחקר, שנערך בשנים 2012 ועד 2016, עולה כי בישראל נמצאים כ-12 אלף בני אדם בזנות, 85% מהם נשים, בהן 7% בזנות רחוב, 5% גברים וכ-10% קטינים. כמו כן, 452 טרנסג'נדריות נמצאות בזנות, ומחציתן בזנות רחוב.

עיקר הזנות מתנהלת תחת קורת גג – 50% דירות דיסקרטיות, 16.3% שירותי עיסוי, 11% שירותי ליווי ו-9.8% בחשפנות. 62% מהנשים בזנות הן אימהות לילדים. 70% מהנשים מדווחות על מצוקה כלכלית כסיבה המרכזית לפנייה לזנות והישארותן בזנות. עוד עלה במחקר כי 40% מהמטופלות במסגרות הטיפול חיות עם קשיים ובעיות נפשיות מאובחנות. כ-11% מהנשים בזנות מטופלות באחד מהשירותים הממשלתיים לנשים בזנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיקר הזנות מתנהלת תחת קורת גג. הפגנה נגד מועדון חשפנות בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, במסגרת תכנית החומש שהציע המשרד לטיפול בקטינים וצעירים בזנות צפוי המשרד להגדיל את האוכלוסייה המטופלת פי שלושה, מכ-340 כיום ועד לכ-970 בתוך כשנתיים. התכנית כוללת הרחבה של שורת מענים מידיים וארוכי טווח לנוער וצעירים בזנות כמו דירת חירום לבני נוער; הוסטל שיקומי לבני נוער וצעירים; מרחבים פתוחים שיעניקו שירותי מקלחת חמה, ארוחה, שירותי בריאות ראשוניים; מרכז יום לצעירים ולצעירות להגברת מיומנויות חיים בסיסיות; והוסטל שיקומי לבני נוער טרנסג'נדרי.

תכנית החומש לטיפול במבוגרים בזנות המומלצת כוללת מענים בדגש על שיקום וסיוע כלכלי כמו התמודדות עם חובות, הכשרה מקצועית, לימודים, השמה בתעסוקה, זכאות לקצבאות קיום, סיוע בהחזר חובות ומיצוי זכויות וסיוע משפטי; כמו גם הקמת דירת חירום לאוכלוסייה טרנסית בזנות; דירות חירום עם תשומות פסיכיאטריות מובנות לנשים בזנות עם תחלואה כפולה (סמים ובריאות נפש); דירות שיקום או מעבר בקהילה לאימהות בזנות וילדיהן; טיפול פרטני וקבוצתי לגברים בזנות, מרכזי איתור לנשים בזנות דיסקרטית תחת קורת גג ובאינטרנט; ולראשונה סל מענים גמיש בגובה עד 10,000 שקלים.

שר העבודה והרווחה חיים כץ הודה לחברי הוועדה על עבודתם המקצועית בגיבוש המלצות לטיפול ושיקום העוסקים בזנות. "אף אחד לא בוחר מרצון למכור את גופו ומחובתנו למצוא את הדרך הנכונה לסייע לאנשים להיחלץ מהמעגל ההרסני שלו השלכות משמעותיות על החברה כולה. מדיניות המשרד תהיה שיש לשים דגש על שיקום והסברה ולא ענישה לשם ענישה", אמר.

(עדכון ראשון: 22:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully