וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מאותת: ההפגנות בגבול עזה יסלימו אם המשבר ברצועה לא ייפתר

6.6.2017 / 11:00

קצב הפרות הסדר בגבול גובר תוך "עצימת עיניים" של חמאס. במערכת הביטחון מנסים להימנע מפגיעה במפגינים, אך רק ביומיים האחרונים נפצעו ארבעה. ברקע ההפגנות יצא יחיא סינוואר למצרים, אולם גורמים בישראל צופים כי קהיר, בהשפעת טראמפ, לא תמהר לפתח נורמליזציה עמו

צלמים זמניים מורשים

(הוצאה להורג של מתנקשי מאזן פוקהא, בחודש שעבר)

הפרות הסדר האלימות שהתפתחו אתמול (ראשון) ושלשום על גבול רצועת עזה מתרחשות ברקע שמשלחת בכירי חמאס, בראשות מנהיג הארגון ברצועה יחיא סינוואר ובכיר נוסף חליל אל-חיה, עברה דרך מעבר רפיח לשיחות עם בכירים במצרים. אין זה מקרה, ההפגנות הן איתות של חמאס לישראל כי המצב בעזה עלול להתפרץ אם לא יימצא פתרון לאוסף הבעיות.

כוחות צה"ל השתמשו אתמול באמצעים לפיזור הפגנות כדי לדכא את המחאה והפלסטינים מדווחים על שני פצועים מירי. גם שלשום הגיעו פלסטינים סמוך לגבול, הבעירו צמיגים, השליכו אבנים וניסו לגרום נזק לגדר המערכת. כוחות צה"ל ירו לעבר המפגינים ופצעו אחד מהם.

חמאס, שמחזיק כוחות שיטור וצבא לאורך הגבול, מאפשר בשבוע האחרון את קיום ההפגנות האלימות, ולא רק בסופי שבוע. גורמים במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי חמאס מאותת כי אף שבשלב זה הוא עדיין שולט על ההפגנות, אך הן עלולות לצאת מכלל שליטה במהירות ולהסלים לנוכח המצב ההומניטרי הקשה השורר ברצועת עזה. חמאס סובל ממחסור חריף בכספים ובעיות באספקת החשמל – ארבע שעות ביממה – ובתשתיות המים ואיכותם הירודה.

לקריאה נוספת:
המשבר עם קטאר מחריף: סעודיה סוגרת את משרדי אל-ג'זירה
האיש בעל תשע הנשמות: מוחמד דף מכין את עזה למלחמה
האו"ם: מדיניות ישראל בגדה ובעזה - המקור העיקרי למצוקת הפלסטינים

הפגנות בעזה נגד ישראל יוני 2017. רויטרס
מצב נפיץ. הפגנות בעזה, בסוף השבוע/רויטרס

כוחות צה"ל לאורך גבול רצועת עזה קיבלו הנחיות להימנע מפגיעה במפגינים ככל שניתן ולמזער את היקף הפצועים למעט במקרים של ניסיונות חבלה בגדר או חצייה לשטח ישראל. הנחיות אלו נועדו לצנן את הרוחות ברצועת עזה במיוחד בתקופת חג רמדאן, שידועה כמתוחה במיוחד. עם זאת, גורמי צבא בפיקוד דרום אמרו אתמול כי אם מספר מוקדי ההפגנות יגדל והן ייהפכו לאלימות יותר לא תהיה ברירה אלא להשתמש ביותר כוח.

במצב זה מנסה חמאס לגייס כספים ותמיכה כדי לשפר את מצבו. לפי פרסומים בשבוע האחרון, הארגון מתקרב שוב לאיראן, וזו עשויה כנראה לחדש את הסיוע הכספי עבורו בתמורה להחזרת השפעה באזור. ייתכן שזו גם הסיבה שבגינה בכירי חמאס יצאו למצרים, שסוגרת לפרקים את מעבר רפיח החיוני כל כך.

בשלב זה במערכת הביטחון בישראל לא יודעים להסביר מה פשר יציאת המשלחת לקהיר ומה מבשל הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי עם מי שנבחר זה עתה להיות מנהיג חמאס בעזה, אך מה שברור הוא שהמצרים לא ינסו לפתח נורמליזציה עם חמאס על חשבון ביטחון ישראל. זאת, במיוחד לא אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגדיר את חמאס כארגון טרור הדומה לחיזבאללה.

הפגנות בעזה נגד ישראל יוני 2017. רויטרס
משבר הומניטרי מחריף/רויטרס

אף שמצרים צריכה את חמאס כדי להתמודד עם המצב הביטחוני בחצי האי סיני, כל צעד של קהיר יידרש להיות מחושב. מצרים, שמנסה לצמצם את היקף האבדות של כוחות הביטחון שלה בקרבות מול דאעש בסיני, מנסה לפתח דיאלוג עם חמאס שמחובר היטב לכוחות דאעש. הוא מספק ללוחמיו אמצעי לחימה, מדריכים, מקנה להם ידע ואף מעניק לפצועי הארגון טיפול.

גורמים במערכת הביטחון מעריכים שראשי המדינות במזרח התיכון חוששים מאוד לאכזב את טראמפ ולסרב לו לבקשותיו, שכן אופיו הבלתי צפוי עלול פתאום להיות בעוכריהם. במערכת הביטחון יש שרואים בתמורות אלה הזדמנות לשינוי חיובי ביחס לארגוני הטרור ואיראן. דוגמה לכך ניתן לראות בשיחתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן – שבמערכת הביטחון טוענים כי בניגוד לפרסומים לא כללה צעקות אך בהחלט הייתה מתוחה – שמיד אחריה הצהיר יו"ר הרשות כמה פעמים על רצונו במשא ומתן עם ישראל ללא תנאים מוקדמים.

יחד עם זאת, החשש הישראלי הוא שבזמן שהמצוקה ההומניטרית ברצועת עזה גוברת, כשהמצרים דוחקים מדרום והרשות הפלסטינית מפנה עורף לממשלת חמאס, עשוי הארגון להוציא אל הפועל פיגועים קשים ברחבי יהודה ושומרון ברמדאן, לא רק כדי לנקום את חיסולו של בכיר הארגון מאזן פוקהא, אלא כדי להחזיר את העיסוק בבעיותיה של רצועת עזה לסדר היום הציבורי באזור.

נושא: יחיא סינוואר ואיסמעיל הניה בהלוויית בכיר חמאס מאזן פוקהא ברצועת עזה, מרץ 2017. רויטרס
לא ברור מה כוונותיו בפגישה עם מצרים. סינוואר, במרכז/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully