וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר עם קטאר מחריף: סעודיה סוגרת את משרדי אל-ג'זירה

6.6.2017 / 1:22

הממלכה הודיעה על סגירת משרדי הרשת הקטארית, בהמשך למהלך לבודד את הנסיכות שממנה ניתקה יחד עם עוד שורת מדינות ערביות ומוסלמיות את היחסים. בשל החלטת סעודיה להפסיק לייצא סוכר לקטאר, תושבים נהרו לחנויות לאגור מזון

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

ערב הסעודית סגרה אתמול (שני) את משרדי רשת אל-ג'זירה בשטחה, אחרי שהובילה את המהלך לניתוק היחסים עם קטאר. הרשת, שבסיסה בדוחא, נחשבת כמי שתומכת בתנועות וארגונים המזוהים עם "האחים המוסלמים", שמוגדרים על ידי מדינות ערביות רבות ארגון טרור.

בנוסף לערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים, בחריין, תימן, לוב והאיים המאלדיביים ניתקו את היחסים אתמול עם קטאר, בטענה כי היא תומכת בטרור ופוגעת ביציבותן. הנסיכות הקטנה והעשירה אף סולקה מהקואליציה הסעודית שנלחמת במורדים החות'ים הפרו-אירנים בתימן. לפי ריאד, דוחא תומכת גם בחמושים הנתמכים בידי טהראן הפועלים במחוז קטיף השיעי שבמזרח הממלכה.

בקטאר דחו את הטענות "השקריות" שלפיהן היא תומכת בארגוני טרור כמו "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואל-קאעדה והבהירו כי לא יאפשרו פגיעה ביציבות הנסיכות ובכלכלתה. איראן, שהמהלך נועד בין היתר נגדה בשל קרבתה לקטאר, האשימה את ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד בחודש שעבר כמקור למשבר החריף במפרץ.

לקריאה נוספת:
ליברמן: ניתוק היחסים בין מדינות ערב לקטאר פותח פתח לשיתוף פעולה
מדינות המפרץ לא שוכחות: מצרים וסעודיה סוגרות חשבון ישן עם קטאר
קטאר: "ניתוק הקשרים מצער; ההאשמות על תמיכה בטרור חסרות בסיס"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
המשבר מחריף. טראמפ ואמיר קטאר בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

פרט לאיראן, גם טורקיה, רוסיה וארצות הברית הביעו צער מהמשבר. אנקרה, בעלת ברית קרובה של דוחא, מסרה כי יש להמשיך בדיאלוג כדי לפתור את המשבר. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן קראו לחידוש הדיאלוג בין קטאר למדינות המפרץ במטרה להגיע לפשרה. לפי הקרמלין, שני המנהיגים קראו לצדדים "לפעול ליציבות באזור".

בעקבות ניתוק היחסים, שלוש מדינות המפרץ הקציבו שבועיים למבקרים ולתושבים מקטאר לעזוב, וערב הסעודית, בחריין ומצרים אסרו על מטוסים מקטאר לנחות בשטחן ולהיכנס למרחב האווירי שלהן. קהיר הורתה לשגריר קטאר לעזוב את שטחה בתוך יומיים.

בנוסף לכך, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות עצרו את ייבוא הסוכר אל קטאר, מהלך שעשוי לפגוע קשות בצרכנים בזמן חודש הרמדאן, שבו הדרישה למוצר הבסיסי גבוהה. לפי דיווחים בקטאר, חלק מהתושבים החלו לאגור מזון ומצרכים. מנגד, המשבר עלול לפגוע בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובמצרים, התלויות בגז הטבעי שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אזרחים בסופרמרקט בדוחא, קטאר, 5 ביוני 2017. Doha News, צילום מסך
חוששים ממחסור. תושבים בסופר בדוחא/צילום מסך, Doha News

המשבר מורגש כבר גם בענף התעופה, אחרי שהחברות "איתיחאד אירווייז" מאבו דאבי, "אמיריית איירליין" מדובאי והחברות הלאומיות "פליידובאי" ו"איר ערביה" משעות את כל הטיסות אל קטאר וממנה עד להודעה חדשה. בתגובה, "קטאר איירווייז" השעתה את טיסותיה על ערב הסעודית.

המשבר הדיפלומטי עלול לפגוע ביוקרתה של קטאר, שבה מוצב בסיס גדול של צבא ארצות הברית ושתארח את המונדיאל ב-2022. לפי ההערכות, נאומו התקיף של טראמפ נגד איראן והטרור בוועידה האמריקנית-אסלאמית בהשתתפות 50 מנהיגים מוסלמים – בהם גם אמיר קטאר – הוא הבסיס למשבר.

המשבר בין קטאר לשכנותיה עלול לגרום להשלכות ברחבי המזרח התיכון, שם הן מתחרות על השפעה בלוב, במצרים, בסוריה, בעיראק ובתימן. צעדי התגובה של ערב הסעודית ובעלות בריתה חמורים יותר מאלו שננקטו במשבר הקודם ב-2014, שנמשך שמונה חודשים, סביב אותן טענות.

אז הואשמה קטאר בערעור היציבות במצרים בשל תמיכתה ב"אחים המוסלמים", שנשיאה מוחמד מורסי הודח בידי עבד אל-פתאח א-סיסי, הנשיא הנוכחי. באותו משבר, קשרי התעופה נמשכו ואזרחי קטאר לא גורשו מערב הסעודית, בחריין ואיחוד האמירויות, שהשיבו את שגריריהן.

(עדכון ראשון: 18:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully