וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת בריטניה פרסמה זהותם של שניים מהמחבלים בפיגוע בלונדון

אחד המחבלים הוא אזרח המדינה יליד פקיסטן בן 27 שהיה מוכר לרשויות הביטחון. מחבל נוסף זוהה כגבר בן 30 שמוצאו ממרוקו ומלוב. על פי דיווח ברשת RTE אחד המחבלים אמר לשכנו: "אם לא תהיה מוסלמי נאמן - תלך לגיהנום"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש ויוסי אלטר

משטרת בריטניה פרסמה אמש (שני) את זהותם של שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע המשולב בלונדון שלשום בלילה. אחד המחבלים זוהה כחוראם שזאד באט. באט, אזרח בריטי יליד פקסיטן בן 27, היה מוכר למשטרה ולסוכנות הביון MI5. בהודעת המשטרה נמסר כי "לא היה מידע מודיעיני לגביו שהצביע על כך שהוא מתכנן מתקפה וכי בשל כך הוא לא היה בראש סדר העדיפויות של גופי הביטחון במדינה.

המחבל השני זוהה כראשיד רדואן, שהיה מוכר גם בשם ראשיד אלחדר ולא היה מוכר לרשויות. על פי הודעת המשטרה מוצאו של רדואן, בן 30, הוא ממרוקו ומלוב. עוד נמסר כי נמשכות פעולות חקירה לקביעת זהותו של המחבל השלישי.

מוקדם יותר דיווחה רשת RTE כי אחד המחבלים הוא בעל תעודת זהות אירית, שנמצאה על גופתו בזירת הפיגוע בשוק "בורו מרקט". על פי הדיווח הרשויות בבריטניה פנו למקבילותיהן באירלנד ואלו אישרו כי מדובר בתושב הבירה דבלין, שחי שם "זמן מה". על פי ההערכות, מדובר באדם ממוצא מרוקאי הנשוי לאישה סקוטית. טרם התברר באיזו אזרחות הוא מחזיק. כמו כן, על פי הדיווח, הוא לא היה מוכר לרשויות הביטחון בשום אופן. מהמשטרה האירית נמסר רק כי הם מסייעים למשטרה הבריטית בחקירה, ולא נמסר כל אישור לדיווח.

עוד בוואלה! NEWS:
שגרה חדשה בלונדון: מחסומי בטון הוצבו על גשרים בעיר
4 ימים לבחירות: הפיגוע בלונדון עשוי להכריע את עתיד בריטניה כולה
טראמפ נגד ראש עיריית לונדון: "7 נהרגו - והוא אומר לא להילחץ!"

חוראם באט, המחבל שהוביל את חוליית הטרור בלונדון. טוויטר, צילום מסך
היה מוכר לרשויות הביטחון במדינה. חוראם באט/צילום מסך, טוויטר
שוטרים באזור גשר לונדון, בריטניה, אחרי המתקפה, 4 ביוני 2017. רויטרס
"כמות חסרת תקדים של כדורי רובה". כוחות בזירת המתקפה/רויטרס

במקביל, דווח כי מחבל נוסף הוא תושב רובע בארקינג שבמזרח לונדון. תושבת השכונה אריקה גספרי סיפרה לרשת CNN כי היא דיווחה עליו למשטרה בעבר, לאחר שראתה אותו "מלמד ילדים איך להתפלל". שכנו, ג'יבריל פלומבה, אמר כי "מעולם לא הייתי חושד שהוא יעשה דבר כזה, במיוחד לא לקהילה שלו".

הוא הוסיף כי בפעם האחרונה שראה אותו "לא היה משהו מוזר". עם זאת, הוא סיפר כי בעבר הוא אמר לו בכמה מקרים, "ג'יבריל, צריך להיות מוסלמי נאמן, ואם לא תעשה את זה תלך לגיהנום". פלובמה ושכנים נוספים תיארו אותו כאיש משפחה ואב מסור, ואדם שקט יחסית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיי תומכת בירי לשם הריגה בזירה. תיעוד המחבלים בזירה/מערכת וואלה!, צילום מסך
שניים מהמחבלים בבורו מרקט 4 ביוני. צולם ממצלמת אבטחה, צילום מסך
תיעוד נוסף של המחבלים ב"בורו מרקט"/צילום מסך, צולם ממצלמת אבטחה

שכן נוסף אמר לרשת "סקיי" כי הוא "בהחלט היה חלק מהקהילה, אדם מאוד חביב". הוא סיפר כי המחבל חי באזור בשלוש השנים האחרונות עם רעייתו ועם שני ילדיהם, ונהג לעסוק בפעילות קהילתית. הוא הוסיף כי הוא עבד בעבור ברשות התחבורה של לונדון ובמכון כושר סמוך.

שכן אחר תיאר את המחבל כ"אדם מאוד חביב ומאוד חברותי בדרך כלל", אולם אמר כי לאחרונה הוא שאל אותו שאלות רבות בנוגע לרכב מסחרי שהיה ברשותו - כמו זה ששימש למתקפה. "הוא שאל הרבה שאלות ספציפיות לגבי המסחרית, ועכשיו פתאום זה הגיוני", הבהיר, "אז לא חשבתי שזה משהו מיוחד".

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אישרה אתמול בריאיון לרשת BBC כי זהות שלושת התוקפים, שחוסלו על ידי כוחות המשטרה זמן קצר לאחר תחילת המתקפה במרכז לונדון, ידועה לרשויות. היא הבהירה כי שמותיהם ופרטיהם יפורסמו "בזמן הקרוב". כמו כן, היא הבהירה כי היא תומכת בירי למטרת הריגה בזירה של אירועי טרור.

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אמש אחריות על המתקפה, אולם לפי שעה לא התברר אם אכן עומד מאחוריו תא של הארגון. בהודעת הארגון, שפורסמה בסוכנות הידיעות "אעמאק" של דאעש, נטען כי "שלוחה" שלו אחראית לפיגוע.

השבוע פורסם סרטון המציג את רגעי החיסול בזירת המתקפה. את הסרטון פרסם בפייסבוק השף פרנסיסקו חאבייר הידלגו רודריגו, ממסעדת "ברינדיזה" שבמתחם "בורו מרקט", ונראים בו רגעי הירי בשלושת התוקפים מתוך המסעדה. במקביל, פורסמו ברשתות החברתיות תיעודים נוספים של כניסת כוחות המשטרה לזירה.

אזרחים מניחים פרחים בזירת הפיגוע, לונדון, 4 ביוני 2017. רויטרס
48 נפצעו. אזרחים בזירת המתקפה/רויטרס
יממה לאחר הפיגוע שפקד את לונדון 4 ביוני 2017. רויטרס
"לונדון - העזי להמשיך לאהוב". שלט שנתלה בזירת המתקפה/רויטרס

כוחות המשטרה חיסלו את שלושת התוקפים, כשמונה דקות לאחר שהתקבל הדיווח הראשון במוקד המשטרתי, סביב השעה 22:00 (שעון מקומי; 00:00 שעון ישראל). נוסף להרוגים, 48 בני אדם נפצעו במתקפה, ומשירות הבריאות הלאומי של בריטניה נמסר כי 21 מהם מוגדרים במצב אנוש.

סגן מפכ"ל משטרת לונדון מארק רוולי הסביר אתמול במסיבת עיתונאים כי שמונה שוטרים ירו "כמות חסרת תקדים" של כדורים לעבר התוקפים, ופגעו גם באזרח, שנפצע כתוצאה מכך. לדבריו, נורו לפחות 50 כדורים בזירה. הוא הבהיר כי הפציעה שנגרמה לאזרח אינה מסכנת חיים, והוסיף: "הם כבר הרגו אזרחים, והיה צריך לעצור אותם באופן מידי".

המתקפה, שהחלה בסביבות השעה 22:08 ביום ראשון לפי שעון מקומי, נפתחה בדריסת הולכי רגל בגשר לונדון. אחרי שהמחבלים פגעו במדרכה, הם יצאו מכלי הרכב המסחרי שבו נסעו, והחלו לדקור אנשים בסכינים. משם הם נמלטו במורד הרחוב אל מתחם המזון "בורו מרקט", והמשיכו במסע הדקירות שלהם עד שחוסלו. הם נשאו חגורות נפץ, אך אלו התבררו כחגורות דמה.

(עדכון ראשון: 13:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully