וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד החוסן: הציבור הערבי פטריוטי יותר, היהודים לא חוששים מאיראן

5.6.2017 / 9:54

המדד הלאומי השנתי של אוניברסיטת חיפה מצביע על "מגמת עלייה ברורה" בשנים האחרונות ברמת הפטריוטיות והאופטימיות של אזרחי ישראל הערבים. הציבור אוהב את החברה הישראלית – אבל את הפוליטיקאים פחות

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
"מגמה של פלסטיניזציה". סטודנטיות באוניסברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו

הציבור הערבי בישראל פטריוטי יותר ואופטימי יותר בשבע השנים האחרונות - כך עולה ממדד החוסן הלאומי לישראל של המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, המתפרסם מדי שנה זה 17 שנים ומוצג היום (שני) בכנס באוניברסיטה. המדד, המתבסס על סקר נרחב של 2,070 נשאלים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית, קובע כי אמנם חלה ירידה קלה ביחס לשנה שעברה ברמת הפטריוטיות והאופטימיות של הערבים ישראל, אולם "מדובר במגמת עלייה ברורה וגבוהה החל משנת 2010".

"כשאנחנו מדברים על הפטריוטיות של ערביי ישראל, אנחנו מדברים על הגאווה שלהם במדינת ישראל ועל ההזדהות שלהם עמה", הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS פרופ' גבי בן דור, ראש תכניות הביטחון של אוניברסיטת חיפה ומי שעומד בראש המדד. הסקר נערך בשלוש שפות, והמשתתפים נדרשו לענות על יותר מ-60 שאלות בנושאים שונים ולדרג את תשובותיהם בסולם שנע בן 6 ל-1.

עוד בוואלה! NEWS:
לרגל שבוע הספר: מהם הספרים האהובים על תלמידי ישראל?
לפני מצעד הגאווה: המשטרה שוב זימנה את אחיו של שליסל
לקראת שנה"ל הבאה: יוגדל מספר המשפחתונים בפיקוח

ישיבת ממשלה מיוחדת בכותל המערבי, 28 במאי 2017. אמיל סלמן, הארץ
איומי הגרעין עומדים בראש סדר היום הפוליטי". נתניהו/הארץ, אמיל סלמן

לדברי פרופ' בן דור, למגמה הברורה בקרב הציבור הערבי זו יש כמה סיבות, אולם המרכזית שבהן נעוצה במתרחש בעיקר בשבע השנים האחרונות במדינות השכנות. "האכזבה מ'האביב הערבי' בכלל ומלחמת האזרחים בסוריה בפרט מהווה מרכיב חשוב בשינוי שאנחנו רואים", הסביר. "אני מעריך שהדבר הזה חיזק את התפיסה שישראל היא אי של יציבות, שפיות ודמוקרטיה, יחסית למדינות ערב השכנות".

הוא הוסיף כי "האכזבה מהעולם הערבי מחזקת את ההזדהות עם מדינת ישראל בקרב המיעוטים במדינת ישראל". לטענתו, "מצד אחד יש מגמה של פלסטיניזציה בקרב ערביי ישראל, אבל ברוב המקרים זה לא סותר את השייכות שהם חשים לישראל ואת הגאווה שלהם בכך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

על פי נתוני המדד, גם בקרב האוכלוסייה היהודית חלה עלייה ברמת הפטריוטיות והאופטימיות. גם בקרב היהודים חלה ירידה קלה ביחס לשנה שעברה, אולם עורכי המדד הסביר כי בנושא זה יש יציבות כמעט לכל אורך 17 השנים שבהן הוא נערך. כמו כן, בקרב האוכלוסייה היהודית חלה ירידה משמעותית במפלס הפחד מפני התקפה של מדינה עוינת, והשנה ירד הממוצע לרמה הנמוכה ביותר מאז החל פרסום המדד.

פרופ' בן דור טען כי "תופעה זו היא מדהימה, שכן אנו מדברים על תקופה שבה איומי הגרעין של איראן עומדים בראש סדר היום הפוליטי של מנהיגי המדינה". לדבריו, "ההסבר שלי לכך נעוץ בפירוק של הסקר שערכנו. אם מסתכלים על הסקטור הממשלתי, אז רואים שהאזרחים הם פסימיים. הם לא אוהבים את הממשלה, את הפוליטיקאים, את הכנסת וגם את התקשורת".

עם זאת, הבהיר בן דור כי "הם אוהבים את החברה הישראלית ואת מה שישראל מייצגת". הוא סיכם כי האזרחים "חושבים שהחברה הישראלית בריאה, שהיא בדרך הנכונה ושכיף להזדהות איתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully