וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטאר: "ניתוק הקשרים מצער; ההאשמות על תמיכה בטרור חסרות בסיס"

5.6.2017 / 13:31

משרד החוץ בדוחא הגיב להכרזה המשותפת של ערב הסעודית, מצרים, בחריין, איחוד האמירויות הערביות, תימן ולוב, והבהיר: "הצעדים האלה לא ישפיעו על חיינו". רוסיה: "מקווים שהמשבר לא יפגע בנחישות להיאבק בטרור". בכיר איראני: "התוקפנות לא מועילה למצב"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

משרד החוץ של קטאר הגיב היום (שני) להכרזה המשותפת של ערב הסעודית, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות הערביות על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם דוחא, תוך שהן מאשימות את הנסיכות בתמיכה בטרור. בהודעה שפורסמה ברשת "אל-ג'זירה", המזוהה עם המשטר הקטארי, נמסר כי משרד החוץ "מצר על ההחלטה", ומבהיר כי היא "אינה מוצדקת".

"הצעדים הבלתי מוצדקים האלה מבוססים על האשמות חסרות בסיס", עוד נמסר, "אנו מצרים על כך שהמדינות האלה לא בחרו להתמקד במשהו חשוב יותר". כמו כן, הבהיר משרד החוץ הקטארי בהודעתו כי "נסכל כל ניסיון להשפיע על החברה הקטארית ועל כלכלתה. הצעדים האלה לא ישפיעו על החיים הנורמליים של אזרחינו ותושבינו".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ, מיתוג - וגם מונדיאל: בישראל לא הופתעו מהחלטת קטאר
המיילים חשפו: הקשר הקרוב בין אבו דאבי ללוביסטים פרו-ישראלים
"מלך סעודיה שקרן": הקריקטורה שמעמיקה את המשבר במפרץ

שרי החוץ של ארצות הברית ושל קטאר, וושינגטון, 8 במאי 2017. AP
"לא בחרו להתמקד במשהו חשוב יותר". טילרסון ושר החוץ של קטאר, וושינגטון/AP

עוד נמסר מטעם קטאר כי היא "מחויבת לאמנת ה-GCC", ארגון מדינות המפרץ לשיתוף פעולה. דוחא "מכבדת את ריבונותן של מדינות אחרות ולא מתערבת בענייניהן", על פי ההודעה, ומאשימה את מדינות המפרץ בניסיון להכפיף אותה אליהן.

כמה שעות לאחר ההכרזה המקורית, הודיעה גם ממשלתו של עבד רבו מנסור האדי בתימן על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר. הממשלה, שבסיסה בעדן ונתמכת בידי ערב הסעודית, האשימה את דוחא ב"תמיכה בקבוצות קיצוניות" במדינה. זאת, לאחר שהוכרז כי קטאר סולקה מהקואליציה הערבית הנלחמת בתימן, שאותה מובילה ריאד.

ממשלת האחדות בלוב, שנתמכת בידי האו"ם ומושבה בטריפולי, הודיעה גם היא על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם דוחא. הרשויות הקטאריות תמכו במיליציות המזוהות עם "האחים המוסלמים", שפעלו בלוב תחת קואליציית "פג'ר ליביא" ושלטו בעבר בטריפולי.

עוד באותו נושא

עקב "תמיכתה בטרור": מדינות ערב ניתקו קשרים דיפלומטיים עם קטאר

לכתבה המלאה
מורדים חות'ים בתימן. AP
"דוחא תמכה בקבוצות קיצוניות". המורדים החות'ים בתימן/AP

בהודעה הרשמית שנמסרה מבחריין, נטען כי דוחא מגבה פעולות טרור, ומתערבת בענייניה הפנימיים של מדינת האי. מטעם משרד החוץ בקהיר נמסר כי ההחלטה על ניתוק הקשרים התקבלה בעקבות "התעקשות קטאר על מדיניות עוינת" כלפי מצרים.

מבין מדינות המפרץ, כווית ועומאן הן אלה שלא הצטרפו למהלך. כווית ניסתה לתווך בין הצדדים בתחילת המשבר הנוכחי, בעוד עומאן שומרת על מדיניות חוץ עצמאית ונייטרלית בסכסוך בין ערב הסעודית לאיראן.

שרי החוץ של מצרים וערב הסעודית, קהיר, 4 ביוני 2017. SPA, אתר רשמי
שוכרי ואל-ג'ובייר, אתמול בקהיר/אתר רשמי, SPA

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון התייחס במסיבת עיתונאים בסידני, אוסטרליה, להכרזות וטען כי "ממה שאני מבין, אנחנו רואים זה התפרצות של חילוקי דעות, שהצטברו במשך זמן רב". הוא קרא לצדדים "לשבת זה עם זה ולדון בחילוקי הדעות. אם יש תפקיד שאנחנו יכולים למלא בכך, נשמח לעשות זאת".

טילרסון עוד הבהיר כי "חשוב ש-GCC יישאר מאוחד", בהתייחסות למועצת מדינות המפרץ הפרסי. הוא הוסיף כי "אני לא חושב שזה ישפיע באופן משמעותי, אם בכלל, על החזית המאוחדת נגד הטרור באזור או בעולם", וציין כי "כל הצדדים" התחייבו למאבק בטרור בוועידה האחרונה בריאד.

מדינות רבות נמנעו לפי שעה מלהתייחס באופן מפורש למשבר, שמגיע יום לאחר פגישת שרי החוץ של מצרים ושל ערב הסעודית, סאמח שוכרי ועאדל אל-ג'ובייר בקהיר. עד כה, משרד החוץ של פקיסטן שהבהיר כי אין בכוונתו לנתק קשרים עם קטאר. עומאן וכוויית לא הצטרפו גם כן למהלך הסעודי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, גורם איראני בכיר טען כי ההחלטה על ניתוק הקשרים לא תועיל למצב במזרח התיכון. חמיד אבו טאלבי, סגן ראש לשכתו של נשיא איראן חסן רוחאני, כתב בטוויטר כי "העידן של ניתוק קשרים וסגירת גבולות לא יביא לפתרון המשבר. תוקפנות וכיבוש לא יובילו לדבר מלבד חוסר יציבות".

גורמים ברוסיה מסרו כי מוסקבה "לא רואה סיבה לדאגה" בנוגע למשאבי האנרגיה בעקבות המשבר. הגורמים הוסיפו כי סוגיית קטאר תעלה לדיון בוועידת הארגון של המדינות מייצאות הנפט (OPEC) הקרובה.

מאוחר יותר מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי רוסיה תומכת ב"יציבות ובשלום" במפרץ. כמו כן, פסקוב הבהיר כי מוסקבה מקווה שהמשבר הנוכחי לא ישפיע על "הנחישות המשותפת להיאבק נגד הטרור העולמי".

הקמת מתקן לשאיבת נפט בערב הסעודית. AP
מחירי החביות עלו. מתקן לשאיבת נפט בערב הסעודית/AP

המדינות הערביות הודיעו כי הן סוגרות את גבולותיהן האוויריים והימיים לכניסתם של כלי שייט או טיס קטאריים. יתרה מכך, ערב הסעודית הודיעה גם על סגירת הגבולות היבשתיים - המעבר היבשתי היחיד של קטאר.

ההגבלות צפויות להשפיע, בין היתר, גם על נתיבי הטיסה של "קטאר איירווייז", אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם. החברה הכריזה כי טיסתה האחרונה מאבו דאבי תצא הלילה בשעה 2:45 (שעון ישראל), ועדכנה כי על טיסותיה לערב הסעודית ויבוטלו. חברת "אתיחאד", בבעלות איחוד האמירויות, הכריזה כי תפסיק החל ממחר את כל הטיסות אל קטאר וממנה, וכך גם חברות קטנות יותר כמו "FlyDubai".

איחוד האמירויות הערביות הודיע כי על כל הדיפלומטים הקטארים לעזוב את שטח המדינה בתוך 48 שעות, ולאזרחים ניתנו 14 ימים לעשות כן. ערב הסעודית ובחריין הקציבו גם הן 14 ימים לאזרחים קטארים לעזוב את שטחן, והכריזו כי ההגבלות האוויריות והימיות ייכנסו לתוקפן תוך 24 שעות.

קניון מפואר בדוחא, קטאר, 2011. GettyImages
נפילה בבורסה. קניון בדוחא/GettyImages

יתרה מכך, ההודעה עוררה גלים גם בבורסה בדוחא, שנפתחה היום בירידת שערים חדה של 5.5%, שהחריפה לכדי 7.6% תוך שעה. כמו כן, דווח על עלייה במחיר חביות הנפט בעקבות המשבר, שהעלה חשש בנוגע להיערכויות בקטאר לאירוח גביע המונדיאל ב-2022.

"לחצים על קטאר": אנשי חמאס עזבו את דוחא

בתוך כך, כמה אנשי חמאס עזבו את קטאר, לבקשתה, בהם גם בכיר הארגון סאלח אל-ערורי, המופקד על הכוונת חוליות טרור בגדה, ומוסא דודין, ממשוחררי עסקת שליט שעבד עם "מטה הגדה" שהקים בעזה במטרה להוציא משם פיגועים בגדה המערבית.

אנשי הארגון שהתבססו בדוחא עזבו אותה, והתפזרו בין כמה מדינות בהן לבנון, מלזיה וטורקיה. זאת, לאחר שבסוף השבוע דווח כי קטאר העבירה לחמאס רשימת שמות של חברים בארגון שברצונה לגרש משטחה. לפי הדיווח ב"אל-מיאדין", אנשי חמאס שאותם מעוניינת קטאר לגרש הם בעיקר אלו האחראיים על התיאום עם הארגון בגדה המערבית. מקורות מסרו כי קטאר התנצלה על הצעד וטענה כי מופעלים עליה לחצים בנושא.

(עדכון ראשון: 9:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully