וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אקסטזה": הרב ברלנד התקבל לקהילתו בלילות של חגיגות במעצר הבית

4.6.2017 / 21:10

מי שהורשע בעבירות מין שב להוביל את "שובו בנים", שם הילדים והמבוגרים מצטופפים בניסיון לראותו, הנשים מוותרות על נוכחות בבריתות כדי לאפשר לרב להיות במקום וההתרגשות גואה מיום ליום. השנה האחרונה בכלא? "פה מאמינים שהכול עלילה שפלה"

צילום: יששכר ברג - שובו בנים אינטרנשיונל, עריכה: שניר דבוש

(בווידיאו: הרב ברלנד מתקבל על ידי חסידיו בדירתו שבירושלים, לפני כשבועיים)

חודשיים בלבד לאחר שיצא ממאסר, הרב אליעזר ברלנד שהורשע בעבירות מין ממשיך לקיים שיעורים, לערוך תפילות ולהשתתף באירועים של חסידיו. בין היתר, הוא משתתף בבריתות ובאירועי הנחת תפילין לנערים בגילאי מצווה. חזרתו לשגרה של הרב החלה לפני כשבועיים, אז חזר לדירתו בשכונת בית ישראל שבירושלים, שם הוא מרצה מעצר בית. הרב ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים" המשתייכת לחסידות ברסלב שבירושלים, הורשע בעבירות מין בנשות קהילתו בנובמבר 2016. במסגרת עסקת טיעון הוא נידון ל-18 חודשי מאסר, כשבפועל ריצה כשנה.

כשחזר לדירתו התקבל בשירה ובריקודים על ידי מאות מחסידיו, ומאז, הוא ממשיך להנהיג את חסידיו תחת תנאי המעצר. כך, השיעורים מתקיימים בתוך אולם קטן, צמוד לדירת מגוריו, באזור הוצבו שומרים והותקנו מצלמות אבטחה. נשים וילדות שאינן יכולות להימצא בסביבתו בשל תנאי מעצרו, עומדות על סולמות בחצר האחורית ומציצות אל תוך האולם דרך חלונות קטנים.

התפילות והאירועים שבהם הוא משתתף נמשכים שעות ארוכות, מה שמאפשר לו ולאנשיו לחזק את מעמדם בקהילה, אחרי כמה שנים שבהן נמלט ברחבי העולם וריצה את עונשו בישראל. את המפגש הרשמי הראשון של הרב עם חסידיו אפשר לתאר במילה אחת, כפי שהגדיר זאת אחד מחסידיו – "אקסטזה". הרב נכנס לאולם, מלווה במאבטחים, תוך שמבוגרים וילדים נדחקים לכל הצדדים. חלקם מורמים על הכתפיים, אחרים נעמדים על כסאות וחלונות כדי לצפות או לנסות לגעת ברב, שעומד על בימה קטנה.

עוד בוואלה! NEWS:
עימות מפלגת העבודה בוואלה! NEWS: "המנצחים הם נתניהו ולפיד"
תיעוד חדש מלונדון: כוחות המשטרה יורים למוות במחבלים
"בלבול": לאחר התיעוד המביך - גבאי מודה שהצביע לליכוד

הרב אליעזר ברלנד, שהורשע בעבירות מין בנשות קהילתו, התקבל בשירה ובריקודים על ידי מאות מחסידיו בירושלים. מערכת וואלה! NEWS
"אקסטזה". הרב ברלנד מתקבל על ידי חסידיו בדירתו שבירושלים לפני כשבועיים/מערכת וואלה! NEWS

"חם פה, לחוץ פה, זו סכנה", הכריז איש האבטחה לקהל ובתגובה כולם פצחו בשירה. הוא ביקש מהקהילה לשמור על הסדר: "אנחנו תחת עיניהן הפקוחות של משטרת ישראל ורשויות החוק ואם יהיו פה התגודדויות או הפרות סדר – נאלץ להחזיר את הרב לכלא". עם זאת, את ההתרגשות של הקהל קשה היה לעצור, הדחיפות נמשכו והשירה רק הלכה והתעצמה.

אהרון שוורץ, המכונה קצין המבצעים של "שובו בנים", תיאר את שגרת יומו של הרב. "מתעוררים כבר בשעה 03:30 לפנות בוקר, הולכים למקווה, ב-04:00 כבר מחכים לרב שייצא מהדירה לאולם ואז מתחילים להתפלל שחרית. זה נמשך לפחות שלוש שעות, כאשר בסוף התפילה הרב מקבל פתקים מאנשים, מניח תפילין לנערים בגיל בר מצווה ומשתתף בבריתות. אנשים מגיעים שעות קודם לכן לאולם כדי לעמוד קרוב לרב או לגעת בו".

לטענתו, נשים מעדיפות שלא להשתתף בבריתות של בניהן, כדי שהרב יוכל להשתתף בהן: "אמהות מעדיפות שהרב יהיה סנדק של בנן מאשר להשתתף בעצמן באירוע, ומוכנות להציץ על הטקס מהחלון. הקשר בין הרב לחסידים הוא מאוד חזק, יותר מהקשר בין הורים לילדיהם. אנחנו כבר מזמן מאחורי הפרשה ההיא. פה מאמינים שהדברים מעולם לא קרו ושהכל עלילה שפלה".

הרב אליעזר ברלנד בדיון בבית המשפט 22 נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"הקשר בין הרב לחסידים חזק מהקשר בין הורים לילדיהם". הרב ברלנד בדיון בבית המשפט, נובמבר 2016/נועם מושקוביץ

בחודש יולי שעבר הוסגר הרב ברלנד לישראל, שלוש שנים אחרי שנמלט מהארץ והסתובב במדינות רבות בעולם, בהן הולנד, ארצות הברית ודרום אפריקה. עם מעצרו, הרב נחקר ובית המשפט האריך את מעצרו שוב ושוב עד להחלטה לעצור אותו עד תום ההליכים. כאמור, הרב הורשע ונידון ל-18 חודשי מאסר מהם קוזזו גם תקופת מאסרו בדרום אפריקה.

במהלך ריצוי עונשו בכלא, הידרדר מצבו הרפואי והוא נזקק לטיפול מתמשך בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הוא שוחרר למעצר בית בבית החולים ולאחרונה עורכת הדין רותם טובול המייצגת אותו הצליחה להגיע לסיכום עם הפרקליטות על שהייתו תחת תנאי מעצר בית בדירת מגוריו שבירושלים.

עו"ד טובול מסרה בתגובה כי "הרב ברלנד שוהה במעצר בית מוחלט ברחוב החומה השלישית, ומצולם 24/7 בפיקוח צמוד של חברת האבטחה. הרב מקיים את תנאי שחרורו ככתבם וכלשונם ומכבד את החלטת ועדת השחרורים. הרב כאדם דתי נאלץ לערוך את תפילותיו בביתו, שכן חל איסור לצאת משטח הבית. השטח מסביב לבניין בבעלות אנשים פרטים, ולכן אנו לא יכולים למנוע שהייה שלהם מסביב לבית".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully