וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע יום הדין: "ישראל שקלה להטיל אטום בסיני לפני ששת הימים"

בניו יורק טיימס צוטט תא"ל יצחק יעקב, שהלך לעולמו ב-2013, שסיפר כי התכנית נשקלה במטרה להרתיע את מצרים ואת יתר מדינות ערב. "כשהאויב אמר שהוא יזרוק אותך לים - אתה מאמין לו"

צילום: ארכיון צה"ל, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: הקלטות שפורסמו לרגל 50 שנה למלחמת ששת הימים)

ישראל שקלה להטיל פצצת אטום בחצי האי סיני כדי להרתיע את מצרים ומדינות ערביות נוספות ערב מלחמת ששת הימים - כך דיווח הלילה (ראשון) הניו יורק טיימס, מפיו של תת-אלוף (במיל') יצחק יעקב, אחד ממתכני המבצע שכונה "יום הדין", לרגל ציון 50 שנה למלחמה. הריאיון המלא עם יצחק, שהלך לעולמו ב-2013, יפורסם מחר.

ישראל שקלה להשתמש בנשק גרעיני אם תחוש שהיא קרובה להפסיד בעימות עם מדינות ערב. מתכנני המבצע סברו כי הפיצוץ ירתיע באופן מידי את מצרים וכן את סוריה, ירדן ועיראק. לפי הדיווח בניו יורק טיימס, יצחק אמר את הדברים בריאיון לד"ר אבנר כהן, מומחה גרעין, שערך שיחות רבות עם יעקב בין 1999 ל-2000. "זה הסוד האחרון של מלחמת ששת הימים", אמר ד"ר כהן.

התכנית מעולם לא הגיעה לכדי מימוש, לאור הניצחון המהיר של צה"ל מול מדינות ערב השכנות. בשגרירות ישראל בוושינגטון סירבו להתייחס לדברים שיוחסו ליעקב בניו יורק טיימס.

עוד בוואלה! NEWS:
השקר שאיפשר את כיבוש הרמה
הטראומה של הניצחון
חשד למתקפת טרור בלונדון: הרוג בדריסה בגשר, דקירה בשוק אוכל

תמונות אישיות ממלחמת ששת הימים. ראובן קסטרו
"הסוד האחרון של מלחמת ששת הימים". תמונות מהמלחמה/ראובן קסטרו

יעקב אמר באחד משורת הריאיונות שהעניק לכהן כי התכנית "הייתה טבעית". לדבריו, "יש לך אויב, והוא אומר שהוא עומד לזרוק אותך לים - אז אתה מאמין לו". לפי התכנית, שכונתה "שמשון", כוחות מיוחדים היו אמורים להטיס פצצת אטום לפסגת הר הנמצא לא הרחק מבסיס צבא מצרים באבו אג'ילה.

"המטרה הייתה ליצור מצב חדש בשטח, שיחייב את המעצמות להתערב או שייאלץ את המצרים לעצור ולומר: 'חכו רגע, לא היינו מוכנים לזה'. המטרה הייתה לשנות את התמונה", אמר יעקב בריאיון מוקלט. לפי התכנית, כוח קטן של צנחנים היה אמור לנחות בסיני כדי להונות את צבא מצרים, ולאפשר לצוות המיוחד להתכונן לקראת הפיצוץ הגרעיני תוך הקמת עמדת פיקוד בשטח.

כהן, מחבר הספר "ישראל והפצצה" ו"הסוד השמור הגרוע ביותר", הסביר כי הרעיון מאחורי התכנית הייתה להעניק לראש הממשלה דאז לוי אשכול את "האופציה האולטימטיבית במקרה שכל היתר ייכשל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully