וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיילים חשפו: הקשר הקרוב בין אבו דאבי ללוביסטים פרו-ישראלים

האקרים פרסמו תכתובות מחשבונות של שגריר איחוד האמירויות בארה"ב, שתואר כ"אדם הכי מקסים בוושינגטון". בין המיילים, שיתוף פעולה צמוד בין השגריר למכון מחקר "להגנת הדמוקרטיה", שאחד מתורמיו המרכזיים הוא שלדון אדלסון

שגריר איחוד האמירויות הערביות בוושינגטון יוסף אל-עותייבה. AP
פגישת ראשי חמאס? "לא קשור אלינו". עותייבה/AP

תכתובות דואר אלקטרוני של שגריר איחוד האמירויות הערביות בארצות הברית, יוסף אל-עותייבה, נחשפו היום (שבת) על ידי קבוצת ההאקרים "GlobalLeaks". ההאקרים, שזהותם לא ידועה, הדליפו כ-55 מיילים לשלושה כלי תקשורת בארצות הברית – The Intercept, "האפינגטון פוסט" ו"דיילי ביסט" – וטענו כי יפרסמו בזמן הקרוב מיילים נוספים מאותו חשבון, שאושר על ידי דוברות השגרירות בוושינגטון כמייל האמיתי של השגריר.

בין המיילים, תכתובות המצביעות על קשר קרוב מאוד בין אבו דאבי למכון המחקר הפרו-ישראלי והשמרני "המוסד להגנה על דמוקרטיות" (FDD), שכשליש מהתקציב שלו מגיע מאיל ההימורים שלדון אדלסון, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורמים בכירים בהנהלת המכון היו בקשר עם עותייבה, בעיקר בנוגע לשיתוף פעולה במאבק נגד איראן בדרכים שונות. זאת, חרף הקשר הקלוש למדי בין איחוד האמירויות לערכים הדמוקרטיים שבשמם לכאורה פועל הארגון.

הנשיא המודח של מצרים מוחמד מורסי, בבית המשפט נידון לעונש מוות. יוני 2015. אחמד עומר, AP
"הצבא ממלא את רצון העם". מורסי בבית הכלא/AP, אחמד עומר

כך, למשל, אחד מהמיילים הגיע ישירות מהמנכ"ל מארק דובוויץ, ובו הוא שלח לשגריר רשימת חברות זרות, בעיקר ממדינות אירופה, שמשקיעות בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות הערביות – ובאיראן. "זאת רשימת יעדים, צריך להפעיל על החברות האלה לחץ, כמו שדיברנו", כתב דובוויץ, בהתייחסות לכוונה להניא את החברות מפעילות כלכלית באיראן.

מיילים נוספים הם בין עותייבה לג'ון האנה, יועץ בכיר במכון המחקר, שהחזיק גם במשרות בכירות בבית הלבן בעבר. ב-16 באוגוסט העביר האנה לשגריר מאמר, שבו נטען כי איחוד האמירויות ו-FDD היו אחראים יחד לניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה. "כבוד להיות בחברתך", כתב האנה.

עותייבה משתמש בתפקידו גם כדי לקדם בדרכים שונות פגיעה ביחסיה של ארצות הברית עם קטאר, הנחשבת מזוהה עם איראן ועם ארגונים כמו חמאס והאחים המוסלמים. במקרה או שלא במקרה, רק בשבועות האחרונים ערך FDD ועידה גדולה בנוגע לקשריה של קטאר לטרור, והאנה עצמו פרסם לפני שבוע מאמר דעה חריף בנושא בכתב העת היוקרתי "פוריין פוליסי". יתרה מכך, הנהלת הארגון צפויה להגיע לביקור באיחוד האמירויות בחודש הבא, שיכלול פגישות עם בכירים ושיח על האיום הקטארי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מנכ"ל FDD מארק דובוויץ, וושינגטון, 2016. מתוך פייסבוק, FDD, צילום מסך
"צריך להפעיל על החברות האלה לחץ, כמו שדיברנו". דובוויץ/צילום מסך, מתוך פייסבוק, FDD

במייל שנשלח ב-28 באפריל מהאנה, הוא התלונן בפני עותייבה כי הנהגת חמאס נפגשת בבית מלון בקטאר שנמצא בבעלות של חברה מאבו דאבי. עותייבה הסביר בתגובה כי מדובר בחברה פרטית שלא קשורה לממשל, וניצל את השיחה כדי לדרוש שוב מעמיתיו להפעיל לחץ על הממשל האמריקני, שיפרק את הבסיס הצבאי של ארצות הברית בקטאר. "מה דעתך, אתם תזיזו את הבסיס ואז אנחנו נזיז את המלון?", כתב השגריר, בצירוף סמיילי מחייך.

במייל ששלח עותייבה ביולי 2013 לגורמים משפיעים בוושינגטון, הוא ביקש לקדם את עמדת ממשלו בנוגע להדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי, מנהיג "האחים המוסלמים". לדבריו, "מדינות כמו ירדן ואיחוד האמירויות הערביות הן האחרונות שנותרו על הרגליים במחנה המתון". הוא הוסיף וטען כי "המצב היום הוא כמו מהפכה שנייה. זו לא הפיכה, אלא מהפכה 2.0. הצבא ממלא את רצון העם".

שגריר איחוד האמירויות הערביות בוושינגטון יוסף אל-עותייבה. AP
"בקשר רציף עם ג'ארד קושנר". עותייבה וסוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי לשעבר/AP

עותייבה, שמונה לתפקידו ב-2008, תואר כ"אדם הכי מקסים בוושינגטון" ונחשב למי שאחראי במידה רבה לקרבה השוררת בין וושינגטון לאבו דאבי סביב המאבק ב"מדינה האסלאמית" (דאעש). הוא מוכר כדמות ססגונית ופופולרית מאוד בבירה האמריקנית, ונוהג לערוך אירועים יוקרתיים ומסיבות. יתרה מכך, הוא תואר כמי שמחזיק באחד מפנקסי הכתובות הנחשקים ביותר בוושינגטון, ונוהג לקשר בין גורמים שונים.

על פי האתר "פוליטיקו", השגריר נמצא "בקשר כמעט רציף" במייל ובטלפון עם ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא דונלד טראמפ ויועצו הקרוב. כמו כן, המיילים שנחשפו כוללים התכתבויות רבות בין עותייבה לשר ההגנה האמריקני לשעבר רוברט גייטס, שהיה בתפקיד במהלך כהונת הנשיא ברק אובמה.

מייל שנשלח מחשבונו של שגריר איחוד האמירויות הערביות בארצות הברית, יוסף אל-עותייבה, יולי 2013. "The Intercept", צילום מסך
"מהפכה שנייה". המייל ששלח עותייבה לאחר הדחת מורסי/צילום מסך, "The Intercept"

ההאקרים, שפנו לכלי התקשורת משרת רוסי אולם הכחישו כל קשר לממשלה כלשהי, טענו כי הם ביקשו להראות "איך מדינה קטנה ועשירה אחת השתמשה בלוביסטים כדי לפגוע באינטרסים אמריקנים ובאינטרסים של בעלות בריתה של ארצות הברית". ההדלפות, לדבריהם, "חושפות כיצד מיליוני דולרים נוצלו כדי לפגוע במוניטין של בעלות בריתה של ארצות הברית ולגרור שינוי מדיניות".

לטענת ההאקרים, המיילים, שנשלחו בין שנת 2013 עד לחודש מאי האחרון, הושגו דרך גורם עם גישה לתכתובות של אחת מהחברות שעמן היה עותייבה בקשר, אולם להערכת העיתונאים שפרסמו את המידע, נראה כי הוא הושג ישירות מפריצה לחשבונו. בשגרירות בוושינגטון אישרו כי החשבון אכן נפרץ. כמו כן, שמונה מכותבים שאליהם פנה "האפינגטון פוסט" אישרו את תוכן המיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully