וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות בעבודה: הזדמנות להוכיח שהקרב הוא על ערכים ולא על אגו

3.6.2017 / 20:19

בצל המאבקים הפנימיים, תפאורת הרקע לעימות המועמדים המובילים במרוץ, מחר באולפן וואלה! NEWS, סוערת מתמיד. שורת טענות לאי-סדרים ושחיתות מרחפת מעל ספר הבוחרים, ומייצרת זירה חמה של סכינאות בין המועמדים

עריכה: רן צימט, מעצב גרפי: אביחי ברוך

תפאורת הרקע של העימות הראשון של המועמדים המובילים במרוץ לראשות מפלגת העבודה, שייערך מחר (ראשון) החל מהשעה 14:00 באולפן השקוף של וואלה! NEWS, בהנחיית יעקב אילון, צבועה בצבעים עזים ודרמטיים. בדיוק חודש לפני שכ-60 אלף מתפקדי העבודה יצאו לקלפיות, הרוחות במפלגה סוערות יותר מאי פעם.

האשמות, הטחות והתקפות בין תשעת המועמדים הן דבר שבשגרה במערכת בחירות שכזו, אך לעימותים הרגילים מתווסף סימן שאלה גדול המרחף מעל ספר הבוחרים של המפלגה, שנכון לעכשיו טרם נסגר ואושר, ומשמש זירה לקרבות בוץ אלימים בין המועמדים. בשבועות האחרונים שבו ועלו שורה של טענות לשחיתויות ואי-סדרים בספר, שכולל את כל בעלי זכות הבחירה שיכולים להצביע בפריימריז, ובמפלגה גוברים הקולות הקוראים לבדיקה חיצונית ומקיפה של המפקד, שעשויה להביא לדחייה של הבחירות – שמיועדות להיערך ב-4 ביולי. מנגד, מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני, דוחה בתוקף את הטענות ומתעקש שספר הבוחרים תקין וללא דופי, וכי ההאשמות הינן אינטרסנטיות ומטרתן אחת – דחיית הבחירות.

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת העימות במפלגת העבודה: הטיפים של היועצים הבכירים
לקראת העימות באולפן וואלה! NEWS: אלה המתמודדים לראשות העבודה
לפני הפגנת השמאל: מועמדי העבודה מתכתשים על כניסה לממשלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההערכה היא שהבחירות ימשיכו לסיבוב שני. משתתפי העימות/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפריימריז על ראשות מפלגת העבודה היו אמורות, על פי תקנון המפלגה, להיערך כשנה לאחר הבחירות האחרונות, אולם יו"ר המפלגה הנוכחי יצחק הרצוג הצליח לדחות שוב ושוב את מועדן, עד שהלחצים גברו והן נקבעו ליולי 2017. שמונה מועמדים נוספים התייצבו לנסות לרשת את כסאו של הרצוג: חברי הכנסת עמיר פרץ, אראל מרגלית, עמר בר-לב, השר לשעבר אבי גבאי, אלוף (במיל') עמירם לוין, ושלושה פעילים במפלגה שמוכרים פחות לציבור הרחב – הוד קרובי, אבנר בן זקן ודינה דיין, שהיא גם האישה היחידה שמתמודדת על הכיסא.

ריבוי המתמודדים, כך לפי ההערכות, יוביל בהכרח לסיבוב שני, שכן הסיכויים שמי מהמועמדים יזכה ביותר מ-40% מהקולות נחשבים קלושים. שורה של סקרים פנימיים שנערכו במפלגה בחודשים האחרונים מאותתים כי עמיר פרץ, שכבר כיהן בעבר כיו"ר מפלגת העבודה, הוא המועמד המוביל, כך ששאר המתמודדים למעשה מתמודדים על המקום השני ועל הסיכוי להתמודד מול פרץ בסיבוב השני, שצפוי להתקיים ב-13 ביולי, שבוע וחצי אחרי הסיבוב הראשון.

עוד באותו נושא

אלפי מתפקדים עם פרטים חסרים: האם המפקד של עמיר פרץ בסכנה?

לכתבה המלאה
יו"ר המפלגה יצחק הרצוג ושימי בראון, ועידת מפלגת העבודה, תל אביב. 30 במרץ 2017. דניאל בר און, מערכת וואלה! NEWS
ניסה לדחות את הבחירות שוב ושוב. הרצוג בוועידת מפלגת העבודה/מערכת וואלה! NEWS, דניאל בר און
חלק מהמתפקדים קיבלו הודעה שבה נמסר להם שהם חברים בליכוד - ולמחרת התנצלות, ובה נטען שהם בעצם חברים במרצ

עם זאת, בשלב זה, כפי שמעידים בכירים במפלגת העבודה שאינם מזוהים עם מי המועמדים, הכאוס חוגג. "אנדרלמוסיה", "בלגן" ו"ברדק" הם רק חלק מהמילים שנשמעו בימים האחרונים, לאור דיווחים מתגברים על אי-סדרים ופגמים בספר הבוחרים של המפלגה. הבעיות עם ספר הבוחרים החלו כבר בתחילת השנה, לאחר שהופיעו פרסומים ודיווחים על התפקדויות פיקטיביות שנערכו במטה פרץ, בעיקר במגזר הערבי. לאור הפרסומים, המזכ"ל חרמוני הקים צוות פנימי לבחינת נהלי המפקד ולאימות פרטי הקשר של מתפקדים שהיו להם פרטים חסרים.

בסופה של הבדיקה, נפסלו אלפי מתפקדים, אך מרביתם לא מקבוצות התמיכה והמפקד של פרץ. אולם הבלגן המשיך בשבוע שעבר, כששניים מהמועמדים, אבי גבאי ודינה דיין, עתרו למוסד העליון לבוררות של המפלגה בדרישה לבדוק תלונות על זיופים ואי-סדרים במפקד. דיין הציגה שורה של טענות, שכוללות בין היתר חשדות לפרצת אבטחה בספר הבוחרים שאפשרה לשנות פרטים רבים של מתפקדים, הקלטות שחושפות שמתפקדים רבים כלל לא יודעים כי הם רשומים במפלגה, וטענות לשוחד שהועבר למתפקדים תמורת תמיכתם. גבאי, מצדו, דרש לבצע בדיקה מקיפה של כרטיסי אשראי של המתפקדים כדי לוודא שלא נעשה שימוש באותו כרטיס אשראי ליותר מחמישה מתפקדים, והבדיקה הזו אמורה להסתיים עד יום שלישי הקרוב.

ערן חרמוני, מזכ"ל מפלגת העבודה, ועידת מפלגת העבודה, תל אביב. 30 במרץ 2017. דניאל בר און, מערכת וואלה! NEWS
הבדיקות נמשכות - אך הוא טוען בתוקף שהכול תקין. חרמוני/מערכת וואלה! NEWS, דניאל בר און

הסערה האחרונה הנוגעת לבוחרים ולמתפקדים החלה בסוף השבוע, לאחר שמאות מתפקדים קיבלו הודעה בה התבשרו כי הם רשומים גם כחברי ליכוד או כחברי מרצ, והתבקשו להודיע באיזו מפלגה הם מעוניינים להיות חברים. במפלגת העבודה ערכו בשבועות האחרונים הצלבה של רשימות המתפקדים עם הרשימות במפלגות מרצ, ליכוד והבית היהודי, וגילו אלפי התפקדויות כפולות, האסורות על פי החוק, אך רבים מהמתפקדים שקיבלו הודעה על התפקדות כפולה מתעקשים בתוקף כי הם מעולם לא היו חברים במפלגה אחרת. המבוכה גדלה לאחר שחלק מהמתפקדים שקיבלו הודעת דואר אלקטרוני ביום חמישי שבה נמסר להם שהם חברים בליכוד, קיבלו ביום למחרת מייל נוסף עם התנצלות, ובה נמסר להם שהם בעצם חברים במרצ.

מזכ"ל העבודה טוען בתוקף כי אין כל פסול במפקד ושהבחירות יתקיימו במועדן כמתוכנן, אך כל תקריות ספר הבוחרים הפכו לזירה נוספת של פלגנות וסכסכנות בין המועמדים. בפומבי, כל המועמדים מתעקשים שאין ברצונם לדחות את מועד הבחירות, אך הדרישה לבדיקה מקיפה וחיצונית של המפקד תופסת תאוצה, כשהקול הבולט בתוכה הוא של ח"כ אראל מרגלית, שאף טוען כי יש חשד למעשים פליליים. מקורביו של פרץ, מנגד, טוענים כי מדובר במזימה לדחיית הפריימריז שמטרתה הטלת דופי בפרץ, שמוביל על פני כל השאר, ובשבוע האחרון הם ממקדים את קו ההגנה שלהם במתקפה על מרגלית, אותו הם מאשימים בירי בתוך הנגמ"ש.

עמיר פרץ באולפן וואלה. ראובן קסטרו
טענות רבות הופנו למטה הבחירות שלו. פרץ/ראובן קסטרו

בינתיים, כל המתמודדים חורשים את הארץ לאורכה ולרוחבה, מקיימים מפגשים וחוגי בית ומנסים לגייס תמיכה רחבה ככל האפשר. פרץ גייס מאחוריו מספר מכובד של ח"כים מכהנים, בהם איציק שמולי, חיליק בר, רויטל סויד, נחמן שי ואיתן ברושי, ומאחורי הרצוג התייצבו איילת נחמיאס ורבין ומנואל טרכטנברג. ח"כ מיכל בירן הצטרפה למחנה גבאי, ואילו ח"כ מיקי רוזנטל התייצב מאחורי בר-לב, שגייס תמיכה גם משורה של אישים ביטחוניים בולטים כמו ראש המוסד שבתאי שביט.

ח"כים נוספים ובולטים במפלגת העבודה, כמו שלי יחימוביץ, איתן כבל, מרב מיכאלי וסתיו שפיר, טרם הכריזו תמיכה באף מועמד. ייתכן שאלה ידחו את הכניסה שלהם לזירה הרותחת עד לסיבוב השני. בשבועות הקרובים, עם התקרב מועד הבחירות, חלק מהמועמדים עשויים גם להסיר את שמם מהמרוץ ולהעביר את תמיכתם למועמד אחר, ואז תתחיל המחנאות לשחק באמת.

במרוץ, שמתנהל על רקע ירידה דרמטית בפופולריות ודימום קולות ל"יש עתיד" של יאיר לפיד, גורמים בעבודה מביעים מורת רוח גדלה מהתמונה העדכנית, ואומרים כי כל התקריות והספקות עשויות בסופו של דבר לפגוע של דבר במפלגה עצמה, כמו גם בלגיטימיות של תוצאות הבחירות. בעבודה קיוו כי הבחירות יזרימו עמן רוח חדשה של דמוקרטיה ופעילות ערה לקראת הובלה מחודשת של מחנה המרכז-שמאל, אך בשלב זה, הרוח המוכרת של המחנאות והסכינאות מנשבת בעוצמה רבה. בעימות הראשון שייערך מחר, יש למפלגה הזדמנות להראות שיש פה קרב מהותי ורציני על הדרך חזרה להנהגת המדינה, ולא רק קרבות אגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully