וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת העימות במפלגת העבודה: הטיפים של היועצים הבכירים

3.6.2017 / 17:02

מוטי מורל ממליץ להתמקד בנושא אחד, אבי בניהו אומר שצריך להוציא את היריב משיווי משקל במהירות, ואילו אביב בושינסקי מזהיר שהניצחון הוא לא חזית הכול. אנשי התקשורת המנוסים עם ההמלצות למתמודדים על תפקיד יו"ר המפלגה

עריכה: רן צימט, מעצב גרפי: אביחי ברוך

תשעה מתמודדים משתתפים במרוץ לראשות מפלגת העבודה, שיסתיים בבחירות ב-4 ביולי. לצד היו"ר המכהן ח"כ יצחק הרצוג, מתמודדים ח"כ עמיר פרץ, שכיהן כיו"ר המפלגה בעשור הקודם, ח"כ אראל מרגלית וח"כ עמר בר-לב. מועמדים נוספים הם אבי גבאי, שכיהן כשר להגנת הסביבה מטעם מפלגת כולנו; עמירם לוין, אלוף פיקוד הצפון לשעבר; פרופ' אבנר בן-זקן, מרצה בקריה האקדמית אונו, והפעילים החברתיים הוד קרובי ודינה דיין.

חודש בדיוק לפני הבחירות לראשות המפלגה ישתתפו ששת המועמדים המובילים, על פי הסקרים, בעימות מיוחד באולפן השקוף של וואלה! NEWS בהנחייתו של יעקב אילון. העימות, שיעסוק בסוגיות המרכזיות על סדר היום הציבורי, יועבר בשידור חי מחר (ראשון) בשעה 14:00.

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת העימות באולפן וואלה! NEWS: אלה המתמודדים לראשות העבודה
לפני הפגנת השמאל: מועמדי העבודה מתכתשים על כניסה לממשלה
הקרב על הבחירות במחנה הציוני: "די עם השיימינג למפקדי הארגזים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פרומו עימות מועמדים לראשות מפלגת העבודה, באולפן וואלה!NEWS - מחר. מערכת וואלה!
פרומו עימות מועמדים לראשות מפלגת העבודה, באולפן וואלה!NEWS - מחר/מערכת וואלה!

"בחרו כמה מסרים ברורים ודאגו לחזור עליהם מספר רב של פעמים לאורך העימות", אמר לוואלה! NEWS היועץ האסטרטגי מוטי מורל. מורל מאמין בהכנה מושכלת לפני העימות, "אם היה אפשר להתמקד בנושא אחד ולחזור על המסר שלו שוב ושוב זה מה שהייתי עושה". מורל הדגים את האופן בו יש לחזור על המסרים לאורך העימות: "אם הייתי בוחר למשל את נושא הביטחון, גם אם הלקוח שלי היה נשאל על כלכלה, הייתי מנחה אותו לתת תשובה קצרה על הכלכלה ובסיומה לומר 'כלכלה יכולה להצליח אם המצב הביטחוני טוב', ואז שוב הייתי חוזר למסר אותו למדתי ושיננתי בחזרות לעימות".

מורל ניהל שורה של מערכות בחירות לכנסת, הוא היה חלק מצוות הבחירות של הליכוד בשנת 1988, קופירייטר ראשי במערכת הבחירות של יצחק רבין בשנת 1992 ("ישראל מחכה לרבין"), מנהל הקמפיין במערכת הבחירות של בנימין נתניהו ב-1996 ("פרס יחלק את ירושלים"), ושל מפלגת ישראל בעלייה בשנת 1999 ("נאש קונטרול"). אחד ההישגים הגדולים של מורל הוא ניצחונו של בנימין נתניהו בבחירות 1996 מול שמעון פרס. נתניהו פיגר בסקרים בפער של כ-20%, ונראה היה כי הניצחון של פרס מובטח. הסלוגן "פרס יחלק את ירושלים" שהגה מורל סייע לניצחונו של נתניהו.

אבי בניהו על לחיצת היד של אהוד ברק וגבי אשכנזי. מערכת וואלה!
"לגרום למי שמתמודד מולך להגיר זיעה". בניהו/מערכת וואלה!
מוטי מורל. ברני ארדוב
שותף לניצחון נתניהו על פרס בשנת 1996. מורל/ברני ארדוב

רבות דובר על העימות שנערך במסגרת מערכת הבחירות לכנסת ה-15 בשנת 1999, בין מועמד הליכוד בנימין נתניהו למועמד מפלגת המרכז, יצחק מרדכי, כשמועמד ישראל אחת, אהוד ברק סירב לקחת חלק בעימות. העימות שודר בטלוויזיה וזכה ל 44.4% צפייה. שני היועצים שעמדו אז מאחורי נתניהו ומרדכי הם אבי בניהו ואביב בושינסקי, בניהו, בעברו דובר צה"ל, מפקד גלי צה"ל, יועץ התקשורת לראש הממשלה ושר הביטחון, עיתונאי ופרשן. בשנת 1996 מונה בניהו ליועץ התקשורת של שר הביטחון יצחק מרדכי. הוא כיהן בתפקידו עד להסרת מועמדתו של מרדכי מראשות מפלגת המרכז. "בעימות באופן כללי ובפרט בעימות בעידן הטלוויזיוני אתה חייב לגרום למי שמתמודד מולך להגיר זיעה", אמר בניהו.

"צריך להוציא אותו משיווי משקל, להראות לצופה שהוא מסתיר משהו, שהמצב שהוא מנסה לתאר שונה מהמציאות – המטרה העיקרית היא להוציא את המתמודד משיווי משקל כבר בשלב הראשון של העימות", הבהיר. בניהו הוסיף שבעידן הטלוויזיה לשפת הגוף יש חשיבות רבה, "אני ייעצתי למרדכי לבצע פעולות שידרשו מעורך המהדורה להתמקד בו גם בזמן דבריו של ביבי – למשל גיחוך, או הרמת היד בביטול".

יצחק מרדכי, פברואר 2016. ראובן קסטרו
" ניצחון בעימות לא תמיד מצביע על ניצחון בקלפי". מרדכי/ראובן קסטרו

בהמשך התייחס בניהו לתוכן הנאום, "אתה לא צריך לדבר על השבחים שלך ולא בגנות המתחרים שלך – מה שצריך זה להציג תוכנית עבודה סדורה – 'כשאני אבחר אני מתכוון לעשות כך וכך' ובהמשך לדבר על הכוח הטמון במפלגה – 'אני מתחייב להקים גוש גדול, גוש מרכז שמאל למשל, כמו זה שניהל את המדינה לפני 20 שנה'". לטענתו, יש "וירוס פנימי" במפלגת העבודה, וזה שייבחר, אם הוא רוצה להוביל את המפלגה להישגים בבחירות הקרובות, יצטרך לטפל במחלה הפנימית של המפלגה.

מול מרדכי התמודד אז בעימות המפורסם בנימין נתניהו. מאחורי נתניהו עמד בושינסקי, שעזב את גלי צה"ל שם שימש ככתב המדיני ומונה ליועץ התקשורת של נתניהו. בתקופתו כדובר משרד ראש הממשלה התמודד עם תדמיתו של נתניהו שהדרדרה בדעת הקהל ובאמצעי התקשורת. בושינסקי שימש בתפקיד זה עד לאחר סיום כהונתו של נתניהו בעקבות כשלונו בבחירות 1999 וההפסד לברק.

"מדידה של ניצחון או הפסד בעימות עושה עוול, כי לא תמיד זה שניצח בעימות הוא זה שמנצח בסופו של דבר בקלפי. זה שווה ערך לנצח בקרב אבל להפסיד במלחמה", אמר בושינסקי. היועץ לשעבר התייחס לניצחונו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבחירות ואמר כי זו ההוכחה לדבריו. "מבחינת רבים קלינטון הייתה זו שניצחה בעימותים לאורך הבחירות, אבל טראמפ הצליח בדרכו להעביר את המסרים שלו כך שיחלחלו אל הציבור האמריקני".

אביב בושינסקי, יושב ראש אגודת שחקני השחמט בישראל בשבירת שיא גינס במשחק השחמט הסימולטאני הגדול בעולם, כיכר רבין, אוקטובר 2010. אורי לנץ
"מה שחשוב הוא אם המסרים עברו לציבור". בושינסקי/אורי לנץ

בושינסקי נזכר בעימות המפורסם בשנת 1999, "ברק פחד לשבת מול נתניהו בעימות כי ברק ידע שביבי חזק מאוד בטלוויזיה, מבחינתנו התייחסנו לכך כיתרון, ודרשנו ממארגני העימות שיהיה לידנו כיסא, אותו נתניהו דאג להזכיר כמות רבה של פעמים לאורך העימות ככיסא אליו סירב ברק להגיע". בושינסקי הזכיר שלאורך העימות מרדכי כינה את נתניהו שקרן ואמר לו "ביבי, תסתכל לי בעיניים". עבור הפרשנים, נתניהו קיבל מכה ניצחת ממרדכי.

לטענת בושינסקי למרות הטענות על ניצחונו של מרדכי בעימות, מאותו הרגע התחילה הנפילה של מרדכי בסקרים ולאחריה בבחירות. "אסור להסתכל היום על התוצאה המוחלטת, מה שחשוב הוא אם המסרים עברו לציבור, לפעמים זהו רק ניצחון פירוס. היום אני מייחס בראייה לאחור חשיבות נמוכה לעימותים. למי שיש אורך רוח הוא זה שינצח את העימות הזה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully