וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נצרה סודות מדינה": המזכירה המיתולוגית של שרי הביטחון מתה בגיל 103

2.6.2017 / 1:13

ליזה שבץ, שעבדה תחת 13 שרי ביטחון מאז קום המדינה ועד שנות ה-2000 הלכה לעולמה. היא הותירה אחריה שתי בנות, ארבעה נכדים ושבעה נינים. בתה: "היא נחשפה למידע הסודי ביותר של ישראל ולא אמרה דבר אפילו ברמז"

מזכירתו של בן גוריון ליזה שבץ. באדיבות המצולמים
שבץ עם בן גוריון/באדיבות המצולמים

ליזה שבץ, שעבדה כמזכירת שר הביטחון מקום המדינה ועד תחילת העשור שעבר, הלכה לעולמה אתמול (חמישי) בגיל 103. "היא נצרה את כל סודות המדינה", אמרה בתה רחל לבנטר. "היא נחשפה למידע הביטחוני הסודי ביותר של ישראל, ולא אמרה דבר, אפילו ברמז".

שבץ הייתה מזכירתו של דוד בן גוריון, כשהיה ראש הממשלה ושר הביטחון, והמשיכה לעבוד תחת 13 שרי ביטחון, ובהם משה דיין, שמעון פרס, משה ארנס, אריאל שרון ויצחק רבין, עד לימי אהוד ברק, "ללא הבדל פוליטי ומפלגתי", מדגישה בתה. "היא הייתה עובדת כל כך טובה ומסורה, שלא רצו לוותר עליה".

מזכירתו של בן גוריון ליזה שבץ. באדיבות המצולמים
הייתה צלולה עד יומה האחרון. שבץ/באדיבות המצולמים
מזכירתו של בן גוריון ליזה שבץ. באדיבות המצולמים
שבת בלשכת שר הביטחון שרון/באדיבות המצולמים

שבץ נולדה בפולין ב-1914, ובגיל 20 עלתה לארץ. היא הצטרפה לאחותה בכפר ויתקין, אך במהרה עברה לתל אביב. בשנות ה-40 עברה קורס קצרנות, והחלה לעבוד עבור הוועד הלאומי. "את בן גוריון היא העריצה, והוא מצדו סמך עליה במאה אחוז".

ב-53 שנות עבודתה במשרד הביטחון הייתה עדה שבץ לרגעים הדרמטיים בתולדות המדינה, אך לדברי בתה, "מעולם לא ראינו עליה את מה שעבר עליה בעבודה, אפילו ברגעים הכי קשים". הפעם היחידה שבה רמזה לבני משפחתה על מאורע שעומד להתרחש הייתה הייתה ביום הכיפורים ב-1973, כשהתקשרה לביתה "ושאלה אם לא מעניין אותנו להקשיב ל-BBC, לשמוע מה קורה בעולם".

עד יומה האחרון היא הייתה צלולה ועצמאית, והבוקר הספיקה להשתתף בשיעור התעמלות. "היא הייתה אישה מדהימה, אשת עבודה ואם נפלאה", ספדה הבת, "זו הייתה זכות להיות בתה". היא הותירה אחריה שתי בנות, אלה ורחל, והיו לה ארבעה נכדים ושבעה נינים.

(עדכון ראשון: 23:59)

מזכירתו של בן גוריון ליזה שבץ. באדיבות המצולמים
שבץ עם הנשיא, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר שמעון פרס/באדיבות המצולמים
מזכירתו של בן גוריון ליזה שבץ. באדיבות המצולמים
אשת סודם של מנהיגי ווסטרוז. שבץ על כס הברזל/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully