וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הטייס תחת מתקפה, האוטובוס התפוצץ": תרגיל חטיפת מטוס בנתב"ג

1.6.2017 / 13:33

150 נוסעים המריאו מפראג, בהם שמונה אנשי צוות – ושישה טרוריסטים חמושים: זוהי תחילתו של תרחיש האימים שתרגלו פיקוד העורף והימ"מ בנתב"ג. עם שחרור 50 מבני הערובה, התפוצץ אחד המחבלים באוטובוס החילוץ. צפו במו"מ המורכב – עד להשתלטות על המטוס

צילום: דו"צ, עריכה: יאיר דניאל

"הטייס דיווח שהוא תחת מתקפה" – אלה המילים שנשמעו השבוע ממגדל הפיקוח למפקד מחוז דן בפיקוד העורף, כשהתקבלה ההודעה על חטיפת מטוס אל-על ועליו 150 נוסעים במסגרת תרגיל נרחב של פיקוד העורף והימ"מ. היחידות תרגלו את תרחיש החירום, שבו עשרות אנשים נקלעו למטוס שהמריא מפראג לישראל ועליו שישה חמושים – כשאחד מהם הצליח להסתנן לאוטובוס להעברת בני ערובה משוחררים ולפוצץ את המטען שעל גופו.

התרגיל החל, לפי התרחיש, ביום שני בשעה 10:00 בבוקר, בפיקודו של אלוף תמיד ידעי. המטוס המריא כשעליו 150 הנוסעים ובהם שמונה אנשי צוות. מרביתם היו אזרחים ישראלים, אך חלק מהנוסעים היו גם מארצות הברית, צ'כיה, ניגריה וגרמניה. מרגע שנודע על נוכחותם של שישה חמושים במטוס – החלו ביחידות לתכנן אסטרטגיה להמשך הפעילות בניסיון לחלץ את הנוסעים.

עוד בוואלה! NEWS:
התכנית להטלת אטום בסיני: "לא הייתה כוונה להשתמש בפצצה כנשק"
"ירושלים השלמה משוחררת": פקודת היום של הרמטכ"ל רבין ב-1967
האיש בעל תשע הנשמות: מוחמד דף מכין את עזה למלחמה

תרגיל פיקוד העורף והימ"מ לחטיפת מטוס יוני 2017. דובר צה"ל
על המטוס: ישראלים, ניגרים, גרמנים וצ'כים. חמ"ל פיקוד העורף/דובר צה"ל

כאשר קיים חשש לחטיפת מטוס, מוזנקים לעברו מטוסי קרב של חיל האוויר כדי להעמיד לרשות ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל את האפשרות ליירט אותו או לאפשר את נחיתתו בישראל. במסגרת התרגיל, הוחלט לאפשר לו לנחות בנתב"ג ולהתחיל לנהל משא ומתן עם החוטפים לאחר שהקברניט עצר את המטוס על המסלול. מדובר בתרחיש מורכב, בעיקר מאחר שנתב"ג הוא נמל תעופה פעיל, שלא כמו אחד מבסיסי חיל האוויר, שבו ניתן היה לבודד את האזור מפעילות אזרחית.

מנהל מגדל הפיקוח העביר מידע למפקד מחוז דן, אל"מ אמיר אולו, ואמר: "הטייס דיווח שהוא תחת מתקפה". בעקבות המידע הראשוני על חטיפת המטוס, הופעל מטה פיקוד העורף, ועם הנחיתה התקבל בחמ"ל הנייד של הפיקוד מידע ולפיו החוטפים החלו להוציא להורג חפים מפשע. במסגרת הפעלת נוהל החירום, הוקפצה יחידת הימ"מ שאחראית על אירועים שבהם יש לשחרר בני ערובה, משימה שדורשת מיומנות גבוהה במיוחד. בנוסף לכך הוקפצו יחידות לניהול משא ומתן, גורמי מודיעין, צוותים רפואיים ומערכות תקשוב מתקדמות.

"מדובר באירוע ברמה הלאומית עם לא מעט השלכות", הסביר אל"מ אולו במהלך התרגיל בשיחה עם וואלה! NEWS. "לוקחים בו חלק גופים ויחידות רבים. התפקיד שלנו כמחוז דן בפיקוד העורף הוא להעמיד לרשות מקבלי ההחלטות את המצב הטוב ביותר לסיום האירוע כמה שיותר מהר וללא נפגעים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תרגיל פיקוד העורף והימ"מ לחטיפת מטוס יוני 2017. דובר צה"ל
"באירוע ברמה לאומית". אל"מ אמיר אולו לצד מחליפתו במהלך התרגיל, לירון דונל/דובר צה"ל

בשלב השני, נודע לחמ"ל כי צוות המשא ומתן הצליח לקיים ערוץ תקשורת עם החוטפים ולהגיע איתם להבנות ראשוניות. החוטפים ביקשו להוריד 50 נוסעים מהמטוס. ואולם, עד מהרה הבינו החוטפים כי כוחות הביטחון הישראליים נערכים להשתלטות על האוטובוס - ולאחר דקות אחדות זוהה פיצוץ בתוכו. חוטף שהסתנן אל קבוצת הנוסעים, פוצץ את עצמו. לאחר שעות ארוכות של תרגול המשא ומתן, הוחלט להשתלט על המטוס ולשחרר את הנוסעים, והחל תרגול של אירוע רב נפגעים שבמהלכו הוענק טיפול רפואי לפצועים.

קצין האג"ם של פיקוד העורף, אל"מ יוסי פינטו, הסביר בראשית התרגיל כי האתגרים המשמעותיים הם מניעת הידרדרות, סיום האירוע עם מינימום נפגעים ומניעת השלכות אסטרטגיות. לדבריו, מערכת הביטחון ערוכה לתרחישים מהסוג הזה לאורך השנים ולכן נערכים אליהם בכמה מישורים. "זה איום שיכול לפגוש אותנו, ולכן אנחנו עורכים הכנות מאוד רציניות, מאוד מאוד מקצועיות ומאוד איכותית כדי לטפל באירוע כזה בצורה מיטבית".

לפי התרחיש, עם סיומו גבתה החטיפה את חייהם של 13 בני אדם: ארבעה בשלב הטיסה לארץ, שמונה במהלך המשא ומתן ואחד במהלך השתלטות על הימ"מ על המטוס. 50 בני אדם נפצעו - יעד שנקבע מראש לתרגיל מד"א - ובסך הכול ניצלו 137 בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully