וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאכזב, אך אסור להפסיק": המאבק בשינוי האקלים יימשך - גם בלי טראמפ

סוכנויות הידיעות וטל שלו

31.5.2017 / 20:33

הדיווחים על פרישה מהסכם פריז עוררו תגובות נזעמות במדינות אירופה, בהודו – ואפילו בסין, שתגביר את שיתוף הפעולה עם האיחוד האירופי. בכיר אירופי: "אנחנו חייבים למצוא שותפים אחרים". השר לשעבר גבאי: "ישראל חייבת להמשיך בתכניות"

רויטרס

ההערכות בוושינגטון, לפיהן נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להכריז על פרישתה של מדינתו מההסכם הבינלאומי למאבק בשינוי האקלים, גררו הערב (רביעי) תגובות חריפות מהקהילה הבינלאומית. באיחוד האירופי הבהירו כי צעד כזה יהיה מאכזב – אולם מדינות היבשת מוכנות לתפוס את המושכות ולהוביל בנושא זה.

סגן נשיא הנציבות האירופית, מארוש שפצ'וביץ', הכריז כי "קיימת ציפייה חזקה מאוד מצד שותפותינו ברחבי העולם, מאפריקה, אסיה וסין, שאירופה תנקוט תפקיד מוביל במאמץ הזה – ואנחנו מוכנים לעשות זאת". תגובות דומות מראשי מדינות אירופיות מצטרפות לאמירות שנשמעו בימים האחרונים בעיקר מצדה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שפקפקה במעמדה של ארצות הברית כמעצמה עולמית תחת שלטון טראמפ.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ סיכל - ופסגת ה-G7 הסתיימה ללא תמיכת ארה"ב בהסכם האקלים
מרקל אחרי ה-G7: לא ניתן לסמוך עוד על ארה"ב ועל בריטניה
טראמפ עונה למרקל: "גרמניה לא משלמת מספיק, זה הולך להשתנות"

מנהיגי מדינות G7 בפסגה באיטליה, 27 במאי 2017. רויטרס
"פשע כלפי הדורות הבאים". טראמפ, מנהיגי G7 ומנהיגים ממדינות אפריקה, סיציליה, בשבוע שעבר/רויטרס

ראש ממשלת פינלנד יוהא סיפלה טען כי עזיבה אמריקנית של הסכם פריז, פחות משנה לאחר שנכנס לתוקפו, תהיה "צעד גדול אחורה", אולם הבהיר: "אנחנו חייבים למצוא שותפים להמשיך איתם, כי אסור שהעבודה הזאת תיפסק". סיפלה אף טען כי שינוי האקלים והתחממות כדור הארץ לא ייפתרו "רק באמצעות עצימת עיניים".

השר לענייני האקלים בדנמרק הסמוכה, לארס כריסטיאן לילהולט טען כי הדיווחים הם "סימן ממש, ממש רע מארצות הברית". מקבילתו השבדית של לילהולט, השרה איזבלה לובין, הוסיפה כי "זה יהיה מצער מאוד" אם וושינגטון אכן תמשוך את חתימתה מההסכם, ואמרה כי "זה גם הולך נגד מה שאנחנו מצפים מהמנהיגות האמריקנית, בעוד האנושות עומדת בפני אתגרים עצומים כאלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחשבון הטוויטר הרשמי של האו"ם, צוטט המזכ"ל אנטוניו גוטרש: "לא ניתן להכחיש את שינוי האקלים. לא ניתן לעצור את שינוי האקלים. הפתרונות הקיימים מציעים הזדמנויות שאין שניות להן". לצד הציטוט, פורסם סרטון מתוך נאום שנשא גוטרש ביום שלישי, אז קרא למדינות העולם להגביר את חלקן במאבק בשינוי האקלים, ואמר: "חשוב מאוד שארצות הברית לא תעזוב את הסכם פריז".

"מדובר בהחלטה שלא מתקבלת בחיוב על ידי הרוב הגדול של הנוכחים בבית הזה", הכריז יו"ר הפרלמנט האירופי אנטוניו טג'אני. הוא הבהיר כי ישוחח עם בכירי האיחוד על מנת לקדם "יוזמות משותפות שאותן נאמץ באופן אחיד, כאיחוד האירופי", במטרה לאזן את השלכות העזיבה האמריקנית האפשרית.

מפגין נגד פסגת ה-G7 עם מסכת טראמפ, מחוץ לוועידה בסיציליה, איטליה,  27 במאי 2017. רויטרס
"מסר ברור לקהילה הבינלאומית". מפגין עם מסיכת טראמפ בוועידת G7, סיציליה/רויטרס

גורם בכיר באיחוד האירופי הבהיר בצל הדיווחים כי מדינות האיחוד וסין נותרו מחויבות להסכם, ללא קשר להכרעה האמריקנית. הוא הוסיף כי בהמשך השבוע ייפגשו נשיא מועצת האיחוד דונלד טוסק, נשיא הנציבות ז'אן-קלוד יונקר וראש ממשלת סין לי קה-צ'יאנג בבריסל, וידונו בפירוט כיצד בכוונתם לעמוד במטרות ההסכם הבינלאומי. אותה פגישה "תעביר מסר ברור לקהילה העולמית", הבהיר הגורם.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי נועד היום במדריד עם מקבילו הספרדי מריאנו ראחוי, והשניים הבהירו את מחויבותם למאבק בשינוי האקלים. בהצהרה משותפת, הם ציינו את מחויבותם להסכמי קיוטו ופריז באופן ספציפי. אתמול מודי ביקר בברלין, וטען כי יהיה זה "פשע" כלפי הדורות הבאים לפגוע בסביבה.

נרנדרה מודי ומריאנו ראחוי, מדריד, ספרד, 31 במאי 2017. רויטרס
"פחות בריאות ופחות הזדמנויות". ראחוי ומודי, היום במדריד/רויטרס

השר הישראלי להגנת הסביבה לשעבר, אבי גבאי, שכיהן בעת החתימה על הסכם האקלים, הגיב גם הוא וטען כי "הסכם האקלים הוא לא רק עניין סביבתי לטווח הארוך, אלא עניין כלכלי ובריאותי ממעלה ראשונה בטווח הקצר". לדבריו, "משמעות ביטול ההסכם על ידי ארצות הברית היא פחות בריאות ופחות הזדמנויות כלכליות. אני קורא לממשלת ישראל להמשיך בתוואי ובתכניות שאושרו".

בדרך החוצה: טראמפ נפגש עם בכירי הבית הלבן

בשבוע שעבר, סירב טראמפ להתחייב בוועידת G7 בסיציליה כי מדינתו תשתתף בברית הבינלאומית להתמודדות עם שינוי האקלים, שנחתמה לפני כשנתיים תחת ממשל הנשיא הקודם ברק אובמה, והיום מסרו כמה גורמים בבית הלבן כי הוא צפוי להכריז על ביטול חלקה של ארצות הברית בהסכם. בטוויטר, מסר טראמפ רק כי "אני אודיע על החלטתי לגבי הסכם פריז בימים הקרובים".

הסכם פריז, שנחתם בוועידת האקלים שנערכה ב-2015 בבירה הצרפתית עוסק בניסיון להאט את קצב פליטת גזי החממה. הנשיא המכהן של ארצות הברית, המדינה השנייה בעולם בפליטת גזי חממה אחרי סין, קרא במהלך הקמפיין שלו להתחממות הגלובלית "הונאה". ברשת CNN דווח כי טראמפ נועד אתמול עם ראש הסוכנות להגנת הסביבה סקוט פרויט, התומך בפרישה מההסכם, וכי בהמשך היום הוא ייפגש עם שר החוץ רקס טילרסון, שמתנגד לעזיבה.

פגישת דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג, פלורידה, 7 באפריל 2017. רויטרס
מתנגד להסכם. טילרסון לצד טראמפ בפגישה עם נשיא סין/רויטרס

בפסגת G7 שנערכה באיטליה התגלעו מחלוקות רבות בין וושינגטון ליתר בעלות בריתה במערב, בעיקר בנוגע לסוגיית האקלים. "כל הדיון לגבי האקלים היה קשה מאוד, אם לא לומר מאכזב מאוד", אמרה מרקל. "לא ברור אם ארצות הברית תישאר בהסכם פריז או לא", הוסיפה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הוא מקווה שטראמפ יחליט לגבות את ההסכם. "אמרתי לדונלד טראמפ כי זה חיוני שארצות הברית תישאר מחויבת להסכם האקלים בפריז", אמר מקרון לכתבים, והוסיף כי ההסכם חיוני עבור האינטרסים והמעמד של ארצות הברית.

כמעט 200 מדינות הסכימו בוועידת האקלים שנערכה בפריז על תכנית עולמית המחייבת לקצץ בפליטת גזי החממה. בספטמבר 2016 אשררו ארצות הברית וסין את ההסכם. על פי התכנית, הוחלט לפעול להגביל את התחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות בשנים הקרובות וכן את פליטת גזי החממה. כדי להגיע לתוצאות אלו נקבע כי יושקעו מאה מיליארד דולרים בשנה ויתקיים שיתוף פעולה בין המדינות המפותחות למתפתחות.

ועידת האקלים, מרקש, מרוקו. נובמבר 2016. AP
ארה"ב הייתה מהראשונות לאשרר את ההסכם. ועידת האקלים במרקש, מרוקו, נובמבר/AP

סין אחראית לקצת יותר מ-20% מכלל הפליטה העולמית בעוד ארצות הברית מכסה 17.9% נוספים. רוסיה – שטרם אשררה את חתימתה – אחראית ל-7.5% ואת הרביעייה הראשונה סוגרת הודו עם 4.1%. על פי ההסכם, מדינה שחתמה עליו תצטרך לחכות שלוש שנים לפני שתוכל לסגת ממנו, אם תרצה לעשות זאת. עם זאת, וושינגטון תוכל לפרוש באופן מידי מחברות במוסד הפורמלי שבמסגרתו נחתמה האמנה, אולם לכך יהיו השלכות נרחבות יותר על יחסי הבית הלבן עם האו"ם.

ברקע נסיגתו של טראמפ מההסכם והברקזיט הבריטי הצהירה הקנצלרית כי ארצות הברית ובריטניה הן כבר לא שותפות שניתן להסתמך עליהן. "הזמנים שבהם יכולנו לסמוך לחלוטין על אחרים בדרך להסתיים, חוויתי זאת בימים האחרונים", אמרה מרקל בעצרת בחירות במינכן, לקראת הבחירות בספטמבר שבהן תנסה להיבחר לכהונה רביעית. "עלינו האירופים לקחת את גורלנו בידיים שלנו. גרמניה ואירופה אמנם יתאמצו כדי שהיחסים עם ארצות הברית ועם בריטניה יישארו טובים, אך עלינו להילחם למען גורלנו שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully