וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למנוע מאיראן נתיב ישיר לדמשק: ארה"ב הגבירה את חימוש המורדים

31.5.2017 / 0:23

ארגוני האופוזיציה בסוריה דיווחו על משלוחי נשק תכופים וגדולים יותר מוושינגטון ומבעלות בריתה, בעוד המיליציות השיעיות מתקרבות לגבול סוריה-עיראק. במקביל, ארה"ב החלה לחמש את הכורדים. "לא ניתן להם לפתוח פה כביש מהיר"

צילום: רויטרס

ארגוני האופוזיציה בדרום-מזרח סוריה מדווחים על הגברת משלוחי הנשק מארצות הברית ומבעלות בריתה, נוכח התקדמות כוחות הצבא הסורי ומיליציות שיעיות, הנתמכות בידי איראן, במאמצים להגיע לרצף טריטוריאלי בגבול עיראק-סוריה. הדיווחים האחרונים מגיעים לאחר שביום שני הודיעו כוחות "אל-חשד א-שעבי" השיעיים על הגעתם לגבול מצדו העיראקי.

המתיחות באזור אל-באדיה הוחרפה בשבועות האחרונים, בעוד הצבא הסורי השתלט על שטחים נוספים באזור הגבול והצבא האמריקני תקף מהאוויר את המיליציות השיעיות. איראן, מצדה, מקווה להשיג שליטה קרקעית לכל אורך "הסהר השיעי" – מאיראן עד דרום לבנון, דרך עיראק וסוריה. זאת, לצד מאבקי השליטה הנמשכים באזור כולו בין הציר השיעי, המורדים הסונים, הכורדים וארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ובצל ההכנות לכיבוש מחוז דיר א-זור, מעוז דאעש במזרח סוריה.

עוד בוואלה! NEWS:
פוטין: "אין שום הוכחה לכך שאסד השתמש בנשק כימי"
אחרי שבירת צום הרמדאן: עשרות הרוגים במתקפה של דאעש בבגדאד
סוריה: 80 קרובי דאעש, בהם 33 ילדים, נהרגו בתקיפת הקואליציה

כוחות מיליציות שיעיות עיראקיות בסמוך לגבול עם סוריה, 29 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
"התמיכה הוגברה לאחרונה". הלוחמים השיעים באזור הגבול/צילום מסך, טוויטר
כוחות מיליציות שיעיות עיראקיות בסמוך לגבול עם סוריה, 29 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
"מאיימים על כוחות הקואליציה". הלוחמים השיעים באזור הגבול/צילום מסך, טוויטר

"התמיכה הוגברה לאחרונה", הבהיר טלאס סלאמה, מנהיג "ג'יש אוסוד א-שרקייה", אחד מהארגונים השותפים לקואליציית "צבא סוריה החופשי" ופועלים באל-באדיה, שם הצליחו לכבוש בחודשים האחרונים שטחים נרחבים מידי דאעש. סלאמה הוסיף: "אין סיכוי שניתן להם לפתוח כביש מהיר בין בגדאד לדמשק".

גורם בכיר בארגון אחר שנתמך בידי הפנטגון, "מראוויר א-ת'וורה", מסר כי תחמושת מועברת באופן קבוע לבסיסם בסמוך לגבול העיראקי, מאז החל המבצע השיעי באזור בתחילת החודש. כמו כן, הוא אמר כי מאמצי הגיוס וההכשרה של לוחמים מקומיים הואצו, בעיקר באזור העיירה א-תנף, שנמצאת כ-20 קילומטרים בלבד מהגבול.

קולונל ריאן דילון, דובר הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת ארצות הברית, סירב לציין במפורש אם הוגברה התמיכה ל"מראוויר א-ת'וורה". עם זאת, הוא הבהיר כי כוחות הקואליציה "מוכנים להגן על עצמם אם כוחות המשטר ותומכיו לא יתפנו" מהאזור שבסיס א-תנף. לדבריו, התקדמות הכוחות השיעיים באזור "אינה מתקבלת על הדעת, ומאיימת על כוחות הקואליציה".

לוחמי SDF במחוז דיר א-זור, סוריה, 21 בפברואר 2017. רויטרס
מתכוננים למבצע הכיבוש. כוחות האופוזיציה בדיר א-זור/רויטרס
לוחמי SDF במחוז דיר א-זור, סוריה, 21 בפברואר 2017. רויטרס
כוחות "צבא סוריה החופשי" באזור דיר א-זור/רויטרס

במקביל, גורמים ביטחוניים בארצות הברית מסרו לרשת NBC כי הצבא החל לחמש ביממה האחרונה גם את הכוחות הכורדיים ב"צבא סוריה החופשי". זאת, חרף ההתנגדות הנחרצת מצד הממשל הטורקי, שפועל נגד הכוחות הכורדיים בטורקיה, בסוריה ובעיראק.

כל זאת, בצל דיווחים מצד פעילים ערבים בסוריה על פשעי מלחמה מצד המיליציות הכורדים, שהתגברו בשבועות האחרונים. בין היתר, על פי דיווח בעיתון הבריטי "אינדפנדנט", נטען כי הכורדים הקימו "מחנות ריכוז" לגברים ולנערים ערבים בחלק מהאזורים שבשליטתם. גורמים כורדים דחו את הטענות כ"תעמולה טורקית".

כוחות "הגיוס העממי" באזור הגבול עם סוריה, עיראק, 30 במאי 2017. רויטרס
הכוחות השיעים בצדו העיראקי של הגבול, אתמול/רויטרס
כוחות "הגיוס העממי" באזור הגבול עם סוריה, עיראק, 30 במאי 2017. רויטרס
הכוחות השיעים בצדו העיראקי של הגבול, אתמול/רויטרס

במהלך החודש נרשמה תקרית בין הקואליציה הבינלאומית לבין צבא סוריה ונאמני המשטר, כשהאחרונים הותקפו לאחר שהתקדמו לעבר הבסיס בא-תנף, שבו מוצבים גם כוחות אמריקניים ובריטיים מיוחדים. לפי המורדים, באותה תקיפה הושמדה שיירה, שכלל גם מיליציות שיעיות פרו-איראניות.

ההתקדמות השיעים לעבר הגבול עם סוריה נרשמה בזמן שכוחות הביטחון העיראקיים פועלים לטיהור כיס ההתנגדות האחרון של דאעש במוסול. ההכרזה על כיבושה הסופי של העיר צפויה להימסר בעוד כשבוע וחצי, ביום השנה השלישי לנפילת מוסול בידי דאעש.

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully