וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לבחירות בבריטניה: מיי צונחת בסקרים - ועוברת למתקפה על יריבה

עד לפני חודש נהנתה ראשת ממשלת בריטניה מיתרון עצום על יריבה ממפלגת הלייבור, אך בסקר האחרון הצטמצם הפער ל-12% בלבד. בעודה מעוניינת ברוב גדול שיעניק לה כוח בדיוני הברקזיט, היא מדגישה שוב כי קורבין "יישאר עירום" מול בריסל

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

קצת יותר משבוע לפני הבחירות בבריטניה, ראשת הממשלה תרזה מיי תקפה אתמול (שלישי) את יריבה ממפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, כחלק ממאמצי המפלגה השמרנית בראשותה להילחם בפער ההולך ומצטמצם מולו בסקרים. לדבריה, תשובותיו של קורבין בעימות הטלוויזיוני בין השניים אמש מעידות על כך שהוא יישאר "עירום לחלוטין במשא ומתן" על יציאת הממלכה מהאיחוד האירופי. דיונים אלו, שיתקיימו בחודש הבא, הפכו לנושא המרכזי שבו עוסקת מיי במערכת הבחירות הנוכחית, ונחשבים בעיני השמרנים ליתרון המשמעותי ביותר שלהם.

בדברים שנשאה בפני תומכים אתמול, הדגישה מיי כי העימות, שבו נדחק קורבין לפינה בנושאי הברקזיט, תכנית הנשק הגרעיני הבריטית ומתקפה אפשרית נגד טרוריסטים, העיד עד כמה יריבה "אינו מוכן" לתרחישים השונים. "מה שהעימות הטלוויזיוני הצליח להביא לבתים אתמול זה שרק לנו יש את היכולת והתכנית ליציאה מוצלחת מהאיחוד", אמרה מיי, והוסיפה: "קורבין אינו מוכן להשתמש בנשק גרעיני, הוא לא מוכן לפעול נגד טרוריסטים, הוא לא מוכן לאפשר למשטרה את הכוח שלו היא זקוקה כדי לשמור עלינו בטוחים".

עוד בנושא:
בריטניה: ההישגים הטובים זה 40 שנה למפלגתה של מיי בבחירות המקומיות
יריית הפתיחה למשא ומתן: ראשי האיחוד אישרו את מתווה הברקזיט
ללא תנועה חופשית מהאיחוד: המצע של מיי לבחירות בבריטניה

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי באירוע בחירות, וולברהמפטון, אנגליה, 30 במאי 2017. רויטרס
"מוכנה לקבל החלטות קשות". מיי באירוע בוולברהמפטון, אתמול/רויטרס

מיי הוסיפה והדגישה את נושא הברקזיט, ואמרה כי "יועציו של קורבין יכולים להלביש אותו בחליפה כחולה ומתוחכמת לריאיון. אך עם עמדתו על הברקזיט, הוא ימצא את עצמו לבד ועירום במשא ומתן מול בריסל". קהל תומכיה של מיי צחק למשמע הערותיה, והיא הוסיפה: "אני יודעת שזו תמונה שקשה לחשוב עליה, אבל למעשה, זה רציני מאוד. הדיונים על הברקזיט אמורים להתחיל רק 11 יום לאחר הבחירות, הוא לא מוכן לכך. אבל אני מוכנה, אני מוכנה לקבל החלטות קשות שנדרשות ממנהיגה. אני מוכנה לעשות כל מה שצריך כדי להגן ולשמור על המדינה שלנו. כעת, יותר מתמיד, בריטניה זקוקה להנהגה חזקה".

כאמור, הסקרים האחרונים בממלכה המאוחדת מראים כי היתרון של מיי על קורבין מצטמצם. למעשה, בסקר שהתפרסם אתמול ב"גרדיאן" הבריטי נראה כי הפער, שעמד עד לפני כמה שבועות על יותר מ-30% לטובת המפלגה השמרנית, הצטמצם ל-12% בלבד. בעקבות כך, תיארה מיי אתמול את היציאה מהאיחוד האירופי כ"נושא מגדיר ומרכזי של הבחירות הנוכחיות".

עוד באותו נושא

ברקזיט, חמאס והמלכה: מיי וקורבין בדיון סוער לפני הבחירות

לכתבה המלאה
ג'רמי קורבין בדיון לפני הבחירות בבריטניה, 29 במאי 2017. AP
נדחק לפינה בנושאי נשק גרעיני, ברקזיט ולוחמה בטרור. קורבין/AP

לדבריה, מנהיג הלייבור "נע באופן כאוטי מתכנית חצי-אפויה אחת לתכנית חצי-אפויה אחרת", לאחר שתמך בשבע תכניות שונות לברקזיט בתשעת החודשים האחרונים. היא הוסיפה כי "הכול תלוי והכול יוגדר לפי התוצאה של חמש השנים הקרובות. אין לנו זמן למנהיג חלש שיקבל החלטות בזמן שהשנים האלה כבר קורות".

בין אם מיי תנצח או תפסיד - בריטניה תלויה בברקזיט

עד לפני חודש, היה נראה כי מיי תנצח בקלות את הבחירות הקרובות – וברוב עצום. התרחישים הנוכחיים נעים בין ניצחון גדול למיי לבין תבוסה מפתיעה, שעלולה להוביל לשינויים מרחיקי לכת בכלכלה הבריטית והעולמית. בחירות הבזק שיתקיימו השנה גורמות לדחיית תאריך הבחירות הבאות ל-2022, מעט לאחר מועד עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. אם תנצח כעת, מיי תקבל זמן נוסף לעצב את הסכם היציאה ובכך להפחית סיכונים פוליטיים ביישומה לאורך הקדנציה שלה.

אם אכן תזכה ברוב גדול, רבים מאמינים שמיי תוכל להגיע לפשרות מול בריסל. לפי בנקאים אמריקנים, רוב של יותר ממאה מושבים בפרלמנט הבריטי יאפשר להפחית את הסיכון של יציאה כאוטית מהאיחוד האירופי, אך גם יפחית את הסיכוי להישארותה של לונדון חברה בשוק האירופי. רוב התחזיות מעניקות למיי רוב של פחות ממאה מושבים, אך לפי אנליסטים מבנק "סיטי" שבארצות הברית, ערך המטבע הבריטי יעלה גם בתרחישים מסוג זה.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי באירוע בחירות, וולברהמפטון, אנגליה, 30 במאי 2017. רויטרס
הרוב צנח בעת האחרונה. אירוע הבחירות של מיי בוולברהמפטון, אתמול/רויטרס

הרוב המוחץ של השמרנים על מפלגת הלייבור צנח בעת האחרונה, זאת לאחר שמיי הודיעה על תכניותיה לייקור המיסוי על טיפול בקשישים. באותה העת, קורבין נהנה ממעבר חד של קולות פוטנציאליים למחנה שלו, לאחר שהציג כוונות להנהיג מדיניות של מיסוי גבוה יותר לעשירים. אם מיי לא תנצח ברוב גדול, ואף תזכה ברוב זעום של 12 מושבים או פחות כמו קודמה בתפקיד, דייוויד קמרון, ב-2015, נראה שיכולתה להנהיג את רפורמת הברקזיט בפרלמנט תהיה פחותה.

עם רוב דחוק יותר בפרלמנט, מיי תתקשה לתמרן בארצה –
וכך גם להגיע לפשרות מול בריסל. כוחה של מיי מול האיחוד תלוי רבות ברוב שלה בפרלמנט, שכן מנהיגי האיחוד האירופי חוששים כי תממש את איומיה לצאת ממנו ללא הסכם. לפי בנקאים, התגובה המיידית בשוק לרוב קטן יחסית תהיה ירידה בערך הפאונד, אך לאחר מכן עלייתו בחזרה – דבר שיחזק את יכולתה של מיי להציב דרישות ב"חבילת הברקזיט" הרצויה מבחינתה.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי באירוע בחירות, וולברהמפטון, אנגליה, 30 במאי 2017. רויטרס
תתקשה למצוא שותפות קואליציוניות במקרה של אי-הכרעה. מיי, אתמול/רויטרס

במצב שבו מיי וקורבין לא יצליחו, כל אחד לחוד, להגיע לרוב – השווקים יצטרכו להתמודד עם חוסר וודאות משמעותי עד שייקבע מי מרכיב את הממשלה הבאה. עמדותיה של המפלגה השמרנית בנוגע לברקזיט, כמו גם בנושאי פנים, צפויות לגרום לכך שמציאת שותפות קואליציוניות תהיה מורכבת במיוחד עבורה.

לפיכך, אם הבחירות לא יוכרעו באופן ברור, ממשלת לייבור תהיה התרחיש הסביר יותר. במקרה כזה, מסבירים הבנקים, דווקא לא בהכרח תהיה ירידה בשווקים. "בעולם שאחרי משאל העם בבריטניה, כל התפתחות פוליטית נראית מבעד למשקפי הברקזיט. דווקא ממשלה שאולי תונהג בידי כאלו המעוניינים בברקזיט רך ופחות נוקשה, של מפלגות שמאל ומרכז, יכולה לעשות טוב לכלכלה הבריטית".

(פרסום ראשון: 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully