וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנמה: הרודן לשעבר מנואל נורייגה מת בכלא בגיל 83

30.5.2017 / 8:34

נשיא המדינה הודיע כי הדיקטטור, ששלט במדינה מ-1983 עד שהופל בפלישה אמריקנית ב-1989, מת לאחר ניתוח שעבר לאחרונה במוחו. בתחילת דרכו הוא נתמך בידי ה-CIA, עד שסר חינו בעיני וושינגטון אחרי שנחשף כי הוא סוחר בסמים מאחורי גבה

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

רודן פנמה לשעבר מנואל נורייגה מת בגיל 83 בפנמה סיטי אחרי שעבר ניתוח במוחו מוקדם יותר השנה - כך הודיע היום (שלישי) נשיא המדינה חואן קרלוס וארלה. וארלה אמר כי מותו של נורייגה "סוגר פרק בהיסטוריה שלנו". הוא עבר במרץ ניתוח להסרת גידול ממוחו, אבל סבל מדימום מוחי ומאז היה שרוי בתרדמת. הוא מת הלילה לאחר שחלה הדרדרות פתאומית במצבו.

נורייגה, שנתמך בתחילת דרכו על ידי ארצות הברית במסגרת מאבקה בהתפשטות הקומוניזם במרכז אמריקה ובדרומה, שלט במדינת האי מ-1983 עד 1989. באותה שנה, החליטה וושינגטון, שמאסה בממשלו המושחת שהיה קשור גם לסחר בסמים, לפלוש לאי והפילה את שלטונו.

נורייגה נכלא בארצות הברית וריצה שם 17 שנות מאסר בגין עבירות של סחר בסמים והלבנת הון, ובהמשך הוסגר לצרפת, ומשם חזר לפנמה, שם נכלא שוב בגין רצח ועבירות נוספות.

עוד ידיעות בנושא
אחרי 20 שנה: הדיקטטור מפנמה חוזר הביתה
צרפת: מאסר למנואל נורייגה בשל הלבנת הון

דיקטטור פנמה לשעבר, מנואל נורייגה, בתמונה מ-1989. AP
הופל בפלישה אמריקנית. נורייגה/AP

על אף שהוא מעולם לא נבחר לתפקיד, נורייגה הפך לשליט המדינה בפועל. נורייגה סייע לארצות הברית במאבקה בארגוני המורדים הקומוניסטיים בניקרגואה ובאל סלבדור. הוא קיבל כמאה אלף דולר בשנה מה-CIA, משנות ה-60 עד שנות ה-80 - מ-1976 עד 1977 עמד בראש הסוכנות הביון המרכזית ג'ורג' וו. בוש, האיש שיורה על המבצע להפלתו כעבור 12 שנה.

בשנות ה-80 עלתה משכורתו ל-200 אלף דולר בשנה, אך האמריקנים גילו כי הוא משתף פעולה עם סוחרי סמים גדולים באזור, בהם גם עם פבלו אסקובר מקולומביה. עם הפרות זכויות אדם הולכות וגוברות ומחלוקות סביב השליטה בתעלת פנמה, הורה הנשיא בוש על מבצע "מטרה מוצדקת", שבסיומו הודח נורייגה. הרודן חיפש מקלט בשגרירות הוותיקן במדינה, אך נאלץ לצאת ממנה אחרי שהכוחות האמריקניים צרו על המקום וניגנו מוזיקה רועשת יומם ולילה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מנואל נורייגה לצדו של נשיא פנמה סוליס. רויטרס
הפך לברון סמים ושיתף פעולה עם אסקובר. נורייגה, מימין/רויטרס

בדוח שפרסמה ועידת חקירה של הקונגרס על יחסי ארצות הברית ומשטרו של נורייגה, נקבע כי רודן פנמה הקים את "הנרקוקרטיה" הראשונה בחצי הכדור המערבי, בידיעתה של וושינגטון. "הוא הדוגמה הטובה ביותר במדיניות החוץ האמריקנית לאיך מנהיג זר מצליח לתמרן את ארצות הברית למען האינטרסים שלו".

בדומה למשטרים רודניים אחרים ביבשת, גם זה של נורייגה ניהל קשרים עם ישראל. לפי פרסומים שונים, בכיר המוסד לשעבר מייק הררי שימש יועץ ביטחוני של הרודן לאחר פרישתו מהארגון. לישראל היה נספח צבאי בפנמה סיטי ונורייגה עבר אימוני צניחה בידי מדריכים ישראלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully