וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טראמפ שואף להתחיל מו"מ ישראלי-פלסטיני בדיון על נושאי ליבה"

29.5.2017 / 11:00

פרסום ראשון: שליחו של נשיא ארה"ב לאזור ג'ייסון גרינבלט אמר בשיחות עם בכירים ישראליים כי ברצונו לדון בנושאים כגון גבולות והסדרי ביטחון. לדברי גורם המעורה בשיחות, הממשל אף העביר לישראל בשבועות האחרונים ניירות עמדה הנוגעים לחלק מהנושאים

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מעוניין להתחיל את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים בדיון על נושאי הליבה הקשורים להסדר הקבע, כמו גבולות, ביטחון, ירושלים, פליטים והכרה הדדית - כך אמר השליח המיוחד של הנשיא, ג'ייסון גרינבלט, בשיחות שקיים בשבוע שעבר עם בכירים ישראליים. גרינבלט ביקר בירושלים וברמאללה ביום חמישי, יומיים לאחר סיום ביקורו של טראמפ באזור, ובמהלך הביקור נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם בכירים ישראלים נוספים, בהם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ והשר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי.

חלק גדול מהביקור עסק בקידום יוזמות כלכליות ואזרחיות לשיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני, אך לדברי גורמים מדיניים המעורים בתוכן הפגישות, גרינבלט שב והבהיר כי הממשל אינו מתכוון להתעסק בצעדים כלכליים בלבד וכי הנשיא רציני ונחוש לקדם את חידוש התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים. "אנחנו רוצים להגיע לנושאי הליבה", אמר לאחד מבני שיחו והוסיף "אנחנו מתכוונים לכך ברצינות". לדברי גורם ישראלי המעורה בנושא, הממשל אף העביר לישראל בשבועות האחרונים ניירות עמדה הנוגעים לחלק מנושאי הליבה.

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ   עם רעייתו מלניה בנתבג 25 במאי 2017. ראובן קסטרו
מגעים ל"דיל". טראמפ ונתניהו, בקבלת הפנים בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

זה היה ביקורו השני של גרינבלט בירושלים וברמאללה, והוא הגיע לכאן הישר מרומא, לשם המריא הנשיא טראמפ בסיום ביקורו בישראל. גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי גרינבלט התעניין בהתרשמות מביקורו של הנשיא בישראל, אך לא חשף מה הצעדים הבאים שטראמפ מתכנן בניסיונותיו להביא ל"דיל" בין ישראל והפלסטינים.

כמו כן, בניגוד לחלק מהדיווחים על כינוס פסגה בהשתתפות נתניהו ואבו מאזן כבר בשבועות הקרובים, בירושלים מתרשמים כי אחרי ביקורו של טראמפ הממשל צריך עוד זמן עבודה כדי להגיע לנוסחה שתחזיר את הצדדים למשא ומתן. אמש דווח בערוץ 2, לדוגמה, כי פגישתו של הנשיא עם יו"ר הרשות הפלסטינית הגיעה לטונים גבוהים, וכי במהלכה זעם טראמפ על אבו מאזן וצעק עליו בשל מעורבותו בהסתה. גורם ישראלי אמר לוואלה! NEWS כי הפלסטינים היו מאוכזבים מביקורו של טראמפ ואישר כי פגישת הנשיא עם אבו מאזן אכן התנהלה באווירה שלילית.

פגישת אבו מאזן וג'ייסון גרינבלט, רמאללה, 14 במרץ 2017. צילום מסך מתוך טוויטר, אתר רשמי
התעניין ברשמים מטראמפ. גרינבלט עם אבו מאזן בפגישה ברמאללה בסבב הביקורים הקודם שלו/אתר רשמי, צילום מסך מתוך טוויטר

בשבוע שעבר, למחרת המראתו של טראמפ, אמר שר החוץ האמריקני רקס טילרסון כי הנשיא "הפעיל לחץ גדול" על נתניהו ועל אבו מאזן לחידוש המשא ומתן לשלום. לקראת הביקור ביקש הממשל מישראל לגבש חבילה של מחוות כלכליות ואזרחיות לאוכלוסייה הפלסטינית.

מרביתן של מחוות אלו אושרו בישיבת קבינט לפני הביקור, אך לדברי גורמים מדיניים, האמריקנים מעוניינים במחוות נוספות והעבירו לישראל רשימה של צעדים נוספים שברצונם לראות בשטח. לשכת ראש הממשלה הכחישה בשבוע שעבר דיווח בערוץ 10 לפיו האמריקנים דרשו להעביר לשליטה אזרחית של הפלסטינים שטחים משטחי C לשטחי B בגדה המערבית, אך גורמים מדיניים אישרו כי צעדים כאלו נכללו באותה רשימה.

הדרישה העיקרית של הממשל מהפלסטינים נוגעת להפסקת תשלומי המשכורות של הרשות למחבלים בבתי הכלא הישראליים ולבני משפחותיהם. טראמפ העלה את הנושא בפגישתו הראשונה עם אבו מאזן בבית הלבן בחודש שעבר, ובסיום פגישתם השנייה, בשבוע שעבר בבית לחם, אמר כי "אי אפשר לקדם שלום במקביל למימון טרור ואלימות". נתניהו התייחס גם הוא לנושא בשבוע שעבר כשעמד לצדו של טראמפ במוזיאון ישראל, וקרא לשנות את החוק הפלסטיני שקובע את העברת המשכורות והקצבאות. "זה הצעד הראשון והחשוב ביותר בדרך לשלום אמיתי שאליו שואפת ישראל, ואני מאמין שיחד איתך נוכל להשיגו", אמר נתניהו.

ראש הממשלה שב והביע במהלך הביקור את רצונו לפתוח במשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, ואולם, בשיחות סגורות שקיים בשבועות האחרונים הודה "שיש מחלוקת בינינו לבין הממשל", לאור העובדה שהבית הלבן מעונין קודם כל להניע משא ומתן ישיר בין ישראל והפלסטינים במקום להתחיל בצעדי נורמליזציה עם מדינות ערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully