וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט נתן הארכה נוספת לריקון מכל האמוניה - עד 31 ביולי

על פי הוראת העליון בעקבות עתירת המדינה, יתאפשר מילוי נוסף חד פעמי של המכל המסוכן במפרץ חיפה, לפני ריקונו המוחלט. ראש עיריית חיפה בירך: "ההחלטה נותנת תקווה כי יום יגיע והמפרץ יהיה נקי מכל איום"

צילום: אדריאן הרבשטיין

(לפני כחודשיים: בית המשפט דרש להציג תכנית לריקון המכל)

בית המשפט העליון הורה היום (ראשון) על מתן הארכה למועד האחרון לריקון מכל האמוניה במפרץ חיפה. בתנאי שהמדינה לא תבקש הארכה נוספת, ניתן יהיה למלא את המכל פעם נוספת באופן חד פעמי, והמכל ירוקן באופן סופי עד 31 ביולי.

בית המשפט הבהיר כי "המצב אליו נקלע המשק בכללותו נוצר עקב אי היערכות 'חיפה כימיקלים", בהתייחסות למחאת העובדים נגד הסגירה. "בנוסף, למצב דברים זה תרם המשרד להגנת הסביבה והמנחה הלאומי, אשר לא פיקחו על מימוש ההחלטות והשלימו לכאורה עם מה שנראה מעמד מונופוליסטי של 'חיפה כימיקלים'", עוד נכתב בהחלטה.

יתרה מכך, העליון "חזר והבהיר כי למכל אין היתר בנייה, ומערך האמוניה מופעל על ידי 'חיפה כימיקלים' ללא רישיון עסק". בנוסף לכך, בית המשפט הבהיר כי "הנזק העלול להיגרם מהתממשות הסיכון, גם אם הסתברות התרחשותו קטנה, הוא בלתי-נסבל ומדובר באובדן חיי אדם ובפגיעה בבריאותם של רבים".

עוד בוואלה! NEWS:
כינוס חירום נגד ריקון מכל האמוניה: "המדינה לא יכולה בלעדיו"
אחרי הקפאת ההחלטה: המדינה מבקשת למלא את מכל האמוניה
העליון ידון בעתירות נגד עיכוב ריקון מכל האמוניה: "רמה חדשה של סיכון"

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
"סכנה קיומית למיליון איש מתושבי הצפון". מכל האמוניה במפרץ חיפה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

מעיריית חיפה נמסר בתגובה להחלטה כי "יש שופטים בירושלים ואנו מברכים על ההחלטה. אנו מקווים כי 'חיפה כימיקלים' יתחילו לפעול מחר בבוקר למילוי מדוקדק של פסק הדין". ראש העירייה יונה יהב הוסיף כי "ההחלטה האמיצה שנטלו שופטי בית המשפט העליון מעוררת כבוד, ונותנת הרבה מאוד תקווה ליותר ממיליון תושבים באזור מפרץ חיפה, שיגיע היום והמפרץ יהיה נקי מכל איום".

מעמותת "צלול" למען איכות הסביבה נמסר כי "אנו מברכים על החלטת בית המשפט העליון, שאימץ את עמדת עמותת 'צלול' וקבע שעקרון הזהירות המונעת מחייב את ריקונו המוחלט והסופי של מיכל האמוניה". לטענת העמותה, "העליון ביקר בחריפות את 'חיפה כימיקלים' ואת המשרד להגנת הסביבה, שלא פעלו כמצופה מהם".

כמו כן, נמסר כי בית המשפט "הבהיר כי כל הסדר עתידי חייב לכלול לפחות שני ספקים, על מנת שהמצב בו 'חיפה כימיקלים' משתמשת בכוחה המונופולי לא יחזור עוד". מנכ"לית הארגון מאיה יעקבס הבהירה: "על ממשלת ישראל להפנים כי ישנה סכנה קיומית למיליון איש מתושבי הצפון, לכבד את החלטת בג"ץ, כמו גם את הערכות גורמי הביטחון, ולמהר ולסגור את מכל האמוניה לאלתר".

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת "אזרחים למען הסביבה", מסרה כי "החלטת העליון לא רק מסיימת את הסאגה של המכל המסוכן, אלא גם מסיימת את ההתנהלות השערורייתית של 'חיפה כימיקלים' לאורך שנים". לדברי הרדל ואכים, ההחלטה "מונעת את האפשרות שהחברה תחזור להיות מונופול בשוק האמוניה בעתיד".

עוד באותו נושא

ייצור מקומי או ייבוא מירדן: מה יכול להחליף את מכל האמוניה בחיפה?

לכתבה המלאה

"פסק הדין לא חף מסכנות"

ירון חנן, מרכז צוות המומחים למתווה חדש במשק האמוניה מטעם "הירוקים של חיפה", הסביר כי "זהו פסק דין אמיץ חשוב והיסטורי, אבל עדיין לא חף לגמרי מסכנות". לדבריו, "עדיין מתאפשר ל'חיפה כימיקלים' למלא פעם נוספת את מכל האמוניה, באחריות מלאה ובאישור המשרד להגנת הסביבה וגורמי הביטחון".

חנן הבהיר כי "זו החלטה חשובה וברורה, שמטילה את מלוא האחריות על חברת 'חיפה כימיקלים' ועל הממשלה למצב שנוצר במשק האמוניה, ולסיכון הבלתי-קביל במשך שנים שהם יצרו להתרחשות אסון לאומי כבד". לדבריו, "זו אמירה מהותית ביותר וברורה, ומדובר בהחלטה שמסמנת כי מתקרב הקץ לסיוט המתמשך שעברו תושבי מטרופולין חיפה במשך שנים רבות מדי".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, מסרה כי "בית המשפט הכריע, ועל ממשלת ישראל לקבל את ההחלטה". לטענתה, "משרד האוצר ושאר המשרדים חייבים להפסיק להתקפל מול גורמים אינטרסנטיים, מבלי שהם שמים בראש סדר העדיפויות את בריאות הציבור".

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
"הנזק הוא בלתי-נסבל". הפגנה בחיפה לריקון המכל/שלומי גבאי

לפי הודעת המדינה, שנמסרה לבג"ץ בחודש אפריל, מפעלים רבים של "חיפה כימיקלים" הצביעו על קשיים בעבודתם ללא אספקת אמוניה סדירה. הבקשה הוגשה כמה ימים לאחר שהן שופטי בית המשפט העליון והן שופטת בית המשפט המחוזי מתחו ביקורת חריפה על חיפה כימיקלים ועל המדינה בסחבת בטיפול בהסרת איום מכל האמוניה על מפרץ חיפה.

"משמעות הפסקת אספקת האמוניה עבור מפעלים אלה עלולה להביא לסגירה של קווי ייצור, הדממת מתקנים, ולעיתים אף סגירת העסק", נכתב בבקשה. "הפסקת האספקה עלולה להוביל לפגיעה בצרכים חיוניים, וכן בבריאות הציבור והסביבה. לדוגמה, בכל הקשור לצמצום פליטות לאוויר, מזון ובתי קירור ותעשיות ביטחוניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully