וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי באישון לילה: כך שודרג איוב קרא לתפקיד שר התקשורת

28.5.2017 / 16:19

מינויו של קרא הצליח להפתיע רבים, שכן המועמדים המובילים לתפקיד היו יריב לוין וצחי הנגבי, שהחזיק בתיק זמנית. אלא שהראשון סירב והשני "לא סיפק את הסחורה בעניין התאגיד". וכך, נותר התלמיד הנאמן לשמש כשר הצללים

צילום: יותם רונן ורוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

השר בלי תיק איוב קרא כנראה לא ידע מאיפה נפל עליו כל הטוב הזה כשלפנות בוקר (ראשון), זמן קצר לפני שלשכת ראש הממשלה הפיצה הודעה לתקשורת על מינויו לתיק התקשורת, קיבל טלפון ממזכיר הממשלה צחי ברוורמן שבישר לו את הבשורות החגיגיות. בכירים בליכוד ואפילו מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו הופתעו למשמע דבר המינוי.

במשך שבועות אמרו גורמים בסביבתו של נתניהו כי הבחירה למינוי הקבע לתיק היוקרתי נחלקת בין שניים – השר צחי הנגבי, שהחזיק בתיק באופן זמני בשלושת החודשים האחרונים; ושר התיירות יריב לוין, שנתניהו שאף למנותו לתפקיד באופן קבוע. נתניהו הפעיל לא מעט לחץ על לוין כדי שיקבל את התיק, אך משנודע שהוא מסרב לתפקיד, ההערכות במערכת הפוליטית ובליכוד היו שהתיק יחזור להנגבי. בסופו של דבר, כל ההערכות אלו התבדו הבוקר.

לקריאה נוספת:
השר קרא: הוקפא כתב האישום נגד הישראלי שעצור במדינת אויב
השר קרא: "בתוך שנתיים יהיה לישראל רובוט שיחסל את נסראללה"
פרשת הישראלי העצור במדינה ערבית: מלחמת גרסאות בין זק"א לשר קרא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמע על הבשורה לפנות בוקר. קרא/מערכת וואלה!, צילום מסך
ישיבת ממשלה מיוחדת בכותל המערבי, 28 במאי 2017. אמיל סלמן, הארץ
התקשורת היא ה"בייבי" שלו. נתניהו/הארץ, אמיל סלמן

התשובה הפשוטה למינויו של קרא לתפקיד עשויה להצטייר תמימה. עד עכשיו, קרא שימש כשר בלי תיק. במקום להוסיף לאחד משרי הליכוד תיק נוסף ולחלק את תשומת לבם המיניסטריאלית בחר ראש הממשלה למלא את התואר שלו בתוכן ולהעמיד בראשות משרד התקשורת שר במשרה מלאה. אך כיוון שמדובר בתיק התקשורת, היקר ללבו של נתניהו יותר מכל ושממנו נאלץ להיפרד רק בגלל איום מבג"ץ, התשובה כנראה קצת יותר מורכבת.

כולם הרי יודעים שהתקשורת היא ה"בייבי" של נתניהו, ושיש לו לגביה עוד תכניות גדולות. אלא שבתחילת השנה הבהיר לו היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, כי יתקשה להגן עליו בעתירות שטוענות לניגוד עניינים בשל קשריו עם המיליארדר ארנון מילצ'ן, שנחקרים במסגרת תיק 1,000, ובשל שיחותיו עם מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס, שנחקרות בתיק 2,000. בעקבות הבהרה זו נאלץ ראש הממשלה בעל כורחו להעביר את כובע שר התקשורת למישהו אחר.

עם זאת, כפי שהוכיח כבר בשעות של עיסוק אינטנסיבי בנושא תאגיד השידור הציבורי, ההרחקה של נתניהו מתיק התקשורת היא בעיקר עניין פורמלי, ולא מהותי. על כן, את היושב בתפקיד שר התקשורת אפשר לכנות בכלל "שר צללים", שמטרתו העיקרית היא להוציא לפועל את תכניותיו של ראש הממשלה. לתפקיד שכזה, מבחן ההתאמה כולל שני קריטריונים עיקריים: נאמנות וביצוע.

צחי הנגבי, ישיבת ממשלה, 2 באפריל 2017. יואב דודקביץ, פול צלמים
"ראש הממשלה לא אהב איך שניהל את האירוע/פול צלמים, יואב דודקביץ

הנגבי, שהחזיק בתיק בשלושת החודשים האחרונים, אולי עמד במבחן הראשון, אך בעיניו של נתניהו הוא כשל במבחן השני יחד עם מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. "הם לא סיפקו את הסחורה בעניין התאגיד, וראש הממשלה לא אהב איך שהם ניהלו את האירוע", אמר מקורב לנתניהו. לכן, הסביר אותו מקורב, נתניהו שאף להעביר את התיק ללוין, שלדבריו, "יותר נאמן וגם יותר ביצועיסט" מהנגבי.

אך כנראה שגם לנאמנותו של לוין יש גבול, שכן הוא בחר שלא להיכנס למלכודת הדבש הזו ולא נעתר לבקשותיו של נתניהו לקבל את התפקיד. אחרי סירובו של לוין, ל"פול" המועמדים האפשריים לתפקיד נכנסו שרי ליכוד אחרים, אך אין ספק שבמבחן הנאמנות – קרא הוא התלמיד המצטיין. מאז שנתניהו הגשים לו את חלומו והעניק לו תואר שר, קרא משבח אותו על בסיס שבועי. רק בסוף השבוע האחרון, עוד לפני שידע בכלל איזו מתנה הוא הולך לקבל, אמר קרא שראש הממשלה הוא "מנהיג שנולד פעם בדור". כמו כן, בתגובה שהוציא לסקר אולפן שישי בערוץ 2, שבישר על פער גדול לנתניהו ולליכוד, הוא הדגיש כי הוא "מעריץ ותומך" של ראש הממשלה.

בסביבתו של נתניהו היו שייעצו לו בכל זאת להשאיר את התיק אצל הנגבי, אך במהלך סוף השבוע הוא החליט שקרא הוא האיש שהוא רוצה לשים בתפקיד. ייתכן שההחלטה התקבלה אפילו סביב שולחן השבת, שכן קרא נחשב לאהוד על רעייתו ובנו של ראש הממשלה. עכשיו כשהתואר הריק שלו התמלא בתוכן, נאמנותו של קרא צפויה רק לגדול. לגבי הביצוע – מנכ"ל משרד התקשורת פילבר צפוי להמשיך להיות איש הקשר העיקרי. תפקידו העיקרי של קרא יהיה למלא אחר הוראות – שימשיכו להגיע הישר מלשכת ראש הממשלה.

שר התיירות, יריב לוין. ראובן קסטרו
בחר לא להיכנס למלכודת הדבש. יריב לוין/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully