וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנרל, מדען הטילים ומפתח הנשק: האנשים שלוחשים על אוזנו של קים

28.5.2017 / 11:30

מנהיג קוריאה הצפונית הצעיר נראה מאושר אחרי שיגורים מוצלחים לצד שלושה גורמים בכירים במשטר, שלפי מומחים שונים הם אלו האחראים לפיתוח הנשק המואץ של המשטר. "מביאים את תכנית הטילים של קוריאה הצפונית אל המאה ה-21"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחרי כל שיגור מוצלח, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מחליף חיוכים ומתחבק עם אותם שלושה אנשים, שעמם הוא גם מעשן את סיגר הניצחון. השלושה, שנראים לצדו של קים בתמונות ובשידורי הטלוויזיה בתקשורת הממלכתית, גורמים לעניין רב בקרב סוכנויות הביטחון והמודיעין בעולם מאחר שלפי גורמים דרום קוריאניים, הם מובילים את תכנית הטילים החשאית של פיונגיאנג המתקדמת במהירות.

השלושה כוללים את רי פיונג צ'ול, לשעבר גנרל בכיר בחיל האוויר, קים ג'ונג סיק, מדען טילים ותיק, וג'אנג צ'אנג הא, ראש המרכז לפיתוח אמצעי לחימה. הם אמנם זוהו בעבר, אך נוכחותם המתועדת לצדו של קים מצביעה על כך שהם מקורבים לו. התנהגותם שונה לחלוטין מזו של גורמים בכירים אחרים, שרובם קדים ומחזיקים את ידיהם על פיהם כשהם משוחחים עם המנהיג. שניים מהם אף טסו עם קים במטוסו הפרטי.

עוד בנושא:
קוריאה הצפונית: קים פיקח על ניסוי במערכת נשק חדשה נגד מטוסים
נשיא קוריאה הדרומית החדש: "סבירות גבוהה לעימות עם הצפון"
צפון קוריאה: הניסוי הבליסטי בחן יכולות לשאת ראש קרב גרעיני גדול

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מפקח על ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני, 22 במאי 2017. רויטרס
קים והטריו. רי פיונג צ'ול/רויטרס

בזכות הרקע שלהם, השלושה הכרחיים לפיתוח תכנית הטילים של המדינה המבודדת, שביצעה שני ניסויים גרעיניים ועשרות שיגורים מאז תחילת השנה שעברה, תוך שהיא מפרה את כל החלטות מועצת הביטחון של האו"ם בעניין.

"במקום להסתמך על הביורוקרטיה, קים ג'ונג און שומר קרוב על המומחים הללו כך שהוא יוכל לתקשר עמם ישירות ולדחוק בהם להתקדם עם התכנית. זה מצביע על הדחיפות שהוא חש בצורך לפתח את תכנית הטילים", הסביר אן צ'אן-איל, קצין לשעבר בצבא קוריאה הצפונית שערק לדרום ועומד כיום בראש מכון מחקר בסיאול.

עוד בוואלה!

הנאשם בעריפת ראשה של גרושתו בטבריה זוכה בשל אי-שפיות

לכתבה המלאה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און חוגג לאחר שיגור טיל בליסטי מצוללת, אוגוסט 2016. רויטרס
רי פיונג צ'יל חוגג עם קים שיגור מוצלח, באוגוסט שעבר/רויטרס

בשונה מבכירים אחרים במעמד השליט בפיונגיאנג, קים ג'ונג סיק וג'אנג הם לא נצר למשפחות אליטה. לעומת זאת, רי, הגנרל לשעבר בחיל האוויר, התחנך באחד מבתי הספר הנחשבים ביותר במדינה, אך שלושתם נבחרו באופן אישי בידי קים.

"קים מגדל דור חדש של אנשים בנפרד מהמעגל הקרוב של אביו", אמר גורם דרום קוריאני המעורה בנושא, כשהוא מתייחס לקים ג'ונג איל, שמת ב-2011 והותיר את השלטון לבנו הצעיר.

הגנרל

לפי מומחים להנהגה בקוריאה הצפונית, הדמות הבולטת מהשלושה היא רי, שתמיד נראה כשהוא מחייך בתמונות. עתה הוא משמש סגן מנהל משרד תעשיית החימוש במפלגה, שמפקחת על פיתוח תכנית הטילים. המשרד הוכנס לרשימה השחורה של משרד האוצר האמריקני ב-2010 ורי הוזכר בשנה שעברה על ידי הממשלה בקוריאה הדרומית כמי שקשור לפיתוח הנשק בפיונגיאנג.

"תפוח האדמה הגדול מבין השלושה הוא רי פיונג צ'ול", אמר מייקל מאדן, מומחה להנהגה בפיונגיאנג. "הוא נמצא באזור עוד לפני שמישהו דיבר ברצינות על קים ג'ונג און". לפי מאדן והגורם הדרום קוריאני, רי, שנולד ב-1948 והתחנך לתקופה מסוימת ברוסיה, קודם במעמדו עם עלייתו של קים בסוף העשור הקודם.

רי ביקר בסין פעם אחת וברוסיה פעמיים. הוא נפגש עם שר ההגנה של סין ב-2008 כשהיה מפקד בחיל האוויר והתלווה אל קים ג'ונג איל למפעל לייצור מטוסי קרב רוסיים ב-2011. "הוא נראה כמו מי שמשמש נציג הפמלגה בתכנית הטילים", אמר קים ג'ין-מו, מומחה להנהגה בקוריאה הצפונית וחבר לשעבר במכון מחקר ממשלתי בסיאול.

המדען

מדען הטילים קים ג'ונג סיק החל את דרכו בתחום האירונאוטיקה האזרחית, אולם עתה הוא לובש מדי גנרל במסגרת עבודתו במשרד לתעשיית החימוש. עם זאת, התפקיד ששיחק בשיגור הרקטה המוצלח הראשון של קוריאה הצפונית ב-2012 היה זה שתרם למעמדו יותר מכל. "אנשי הגרעין והטילים תחת קים ג'ונג און נבחרים על בסיס יכולותיהם", אמר מאדן.

בשנה שעברה, קים ג'ונג סיק היה במנהל לפיתוח התעופה והחלל, והוא נראה לצד קים ג'ונג און בחדר הבקרה לפני שיגור מוצלח של רקטה לטווח ארוך בפברואר האחרון. בטלוויזיה הממלכתית הוא נראה לצד קים ג'ונג און במטוסו הפרטי. לפני ההגעה, הוא ליווה את המנהיג הצעיר שלכבודו נפרס שטיח אדום והוא קיבל פרחים מגורמים בכירים אחרים במשטר. פרטים נוספים לגביו, כולל גילו, לא ידועים.

איש המסתורין

מבין השלישייה, הכי מעט ידוע על ג'אנג צ'אנג הא, נשיא האקדמיה הלאומית למדעי ההגנה. "הגוף אחראי על התכנית הסודית למחקר ולפיתוח אמצעי נשק מתקדמים, ככל הנראה גם על נשק גרעיני, נמסר ממשרד האוצר ב-2010, כשנימק את החלטתו להכניס את הגוף לרשימה השחורה שלו. הוא עצמו הוכנס לרשימה בדצמבר האחרון. לפי דיווחים בתקשורת בקוריאה הדרומית, האקדמיה בראשותו מעסיקה כ-15 אלף איש, בהם כ-3,000 מדעני טילים.

בתחילת העשור הקודם, כשקוריאה הצפונית החלה בפיתוח הנשק הגרעיני, ההנהגה של קים ג'ונג איל התבססה על שלישיה דומה. אחד מהם מת והשניים הנותרים כבר זקנים ולא מופיעים יותר בציבור. לפי מאדן, את מקומם תפסו מקורביו של קים. "הם אלו שמביאים את תכנית הטילים של קוריאה הצפונית אל המאה ה-21".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully