וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הגיע לברלין - וסחף עשרות אלפים: "לא להסתתר מאחורי חומות"

26.5.2017 / 11:50

כ-70 אלף איש התקבצו באזור שער ברנדנבורג בעיר כדי לצפות בנשיא ארה"ב לשעבר מנחה לצד מרקל דיון על הסוגיות הבוערות בעולם. על אף שלא הזכיר את טראמפ מפורשות, הביקורת המרומזת עליו הייתה ברורה: "אי אפשר לבודד את עצמנו מהעולם"

נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה זכה אתמול (חמישי) לקבלת פנים חמה במיוחד בברלין, שם השתתף בכנס שעסק בדמוקרטיה. במהלכו אמר כי מדינות משגשגות לא יכולות "להסתתר מאחורי חומות" כדי להגן על עצמן מפני המשברים הפוקדים מדינות אחרות.

70 אלף איש נהרו לאזור שער ברנדנבורג, מקום שנחצה בעבר על ידי חומת ברלין, כדי לצפות באובמה דן בסוגיות הבוערות על סדר היום העולמי עם הקנצלרית אנגלה מרקל. במשך שעה וחצי נמנע אובמה מלהזכיר מפורשות את יורשו בתפקיד דונלד טראמפ, אך רמז אל תכניתו להקים חומה בגבול עם מקסיקו כשאמר שבעידן של היום, מדינות לא יכולות פשוט לבודד את עצמן.

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה בברלין, גרמניה, 25 במאי 2017. רויטרס
נהנה מהחיים. אובמה לצד מרקל/רויטרס

"אם יש בעיות, אם יש שלטון רע, אם יש מלחמה או עוני, בעולם החדש הזה שבו אנו חיים, אנחנו לא יכולים לבודד את עצמנו", אמר אובמה. "אנחנו לא יכולים להסתתר מאחורי חומה". בנאומו הראשון באירופה מאז שסיים את תפקידו, הזהיר אובמה כי אסור לקחת כמובן מאליו את השלום השורר ביבשת.

לדברי אובמה, "העולם בצומת דרכים". הנשיא לשעבר אמר עוד כי הפערים החברתיים בתוך המדינות עצמן ובינן לבין עצמן הם מקור לדאגה רבה, אך במקביל הדגיש כי "מעולם לא היה העולם יותר עשיר, בריא ומחונך. אם נוכל להמשיך להתקדם בכיוון הזה, אני אהיה אופטימי מאוד לגבי העתיד שלנו. תפקידי הוא לדאוג לך שניקח את הצעד הבא".

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה בברלין, גרמניה, 25 במאי 2017. רויטרס
אלפים הגיעו לראות את אובמה במקום שבו עמדה חומת ברלין/רויטרס

בנאום אחר שנשא בעיר באדן-באדן בדרום גרמניה, שם קיבל פרס תקשורתי, אמר אובמה כי הוא מודאג מכך שבאופן אירוני, "הטכנולוגיה הקלה על אנשים להתכנס בתוך הבועות שלהם". הוא הוסיף כי העביר את ארבעת החודשים שחלפו מאז עזב את הבית הלבן בניסיון "להשלים שעות שינה" ולבלות זמן רב יותר עם משפחתו.

"אני גאה מאוד במה שעשיתי כנשיא", אמר לקול תשואות מהקהל והוסיף כי הוא במיוחד מרוצה מרפורמת הבריאות שהעביר, שעתה נתונה בסכנה. על אף שהזהיר מההשלכות שבביטולה, אובמה שוב נמנע מלציין את טראמפ, שמוביל את המאמצים, באופן מפורש.

בעוד ארבעה חודשים יתקיימו הבחירות הכלליות בגרמניה, והופעתו המשותפת של אובמה לצד מרקל, ששודרה בארבע רשתות טלוויזיה שונות, העלתה חשש שהוא מנסה לסייע לה להיבחר מחדש. עם זאת, השניים נמנעו מלדבר על כך, על אף שמרקל חוותה רגע מביך כשאמרה שיש לגרש במהירות מבקשי מקלט שבקשתם נדחתה וספגה קריאות בוז מהקהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully