וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים צעירים ולייקים: כך קמפיין "בת האור נגד המנגנון" שוב כשל

26.5.2017 / 11:22

ההצטרפות למרוץ ברגע האחרון, "בגידה" של המצביעים בקלפיות המגורים וההתמודדות עם מסרונים מכפישים. ח"כ יחימוביץ' ניסתה לכבוש את מעוז העובדים - אבל הפסידה לניסנקורן שלא בחל באמצעים וקיבל את החותמת שלה היה זקוק כל כך

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

(היום שאחרי הבחירות להסתדרות - דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

ההפסד הצורב של ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בבחירות לראשות ההסתדרות לא היה בתוצאות הסופיות, שנכון לאמש (חמישי) עמדו על כ-60% לטובת ניסנקורן לעומת 40% עבורה, אלא דווקא בראשוניות. היא האמינה שתוכל לפרוץ ולהביא לניצחון בקלפיות בשכונות המגורים, שם ועדי העובדים אינם שולטים במצביעים. אולם, דווקא הקולות החופשיים סתרו את הנחת הקמפיין שלה כי עצם התמודדותה תוציא להצביע את מי שבמשך שנים לא השתתפו בבחירות למוסד שנתפס בעיניהם כ"מושחת ומסואב". התיאוריה הזו קרסה לתוך עצמה ודווקא הציבור החופשי שאינו "שבוי" לדברי יחימוביץ' בידי ועדי העובדים בתוך מקומות העבודה לא הצביע לה.

בהתמודדותה לראשות ההסתדרות ניסתה יחימוביץ' לייצב קריירה פוליטית שהתחילה בצורה מזהירה, ומאז הולכת ודועכת בשורה של הפסדים פנים מפלגתיים. החל מההתמודדות שלה לראשות מפלגת העבודה בשנת 2013, דרך ההתמודדויות של אנשי שלומה לראשות המשמרת הצעירה ועד לבחירות למזכ"ל המפלגה.

עוד על הבחירות להסתדרות בוואלה! NEWS:
השופט פסק: "תימשך ספירת הקולות להסתדרות - שמרו את הטענות לסוף"
יחימוביץ' דורשת צו בהול לעצירת ספירת הקולות; ניסנקורן: "פתטית"
יחימוביץ' וניסנקורן בקרב על הקולות: הבחירות בהסתדרות בעיצומן

שלי יחימוביץ' ואבי ניסנקורן בבית המשפט המחוזי בתל אביב בדיון בעניין הבחירות להסתדרות, מאי 2017. דנה ירקצי
הפסד צורם. ניסנקורן ויחימוביץ' בדיון על ספירת הקלפיות, אתמול/דנה ירקצי

כבר בשעות הלילה שלשום כשהחלו לזרום נתוני ההצבעה שהראו יתרון ליו"ר המכהן אבי ניסנקורן, שרק הלך וגדל לקראת שעות הבוקר, מיהרה יחימוביץ' להוציא הודעה על זיופים ורמאויות. זאת, עוד לפני שנספרו פחות מעשרת אלפים קולות מתוך 224 אלף מצביעים.

מהתיעודים מובן כי הטענות לזיופים מצד יחימוביץ' אינן פרי מוחה הקודח, והתהליך לא הוסיף כבוד להסתדרות - בלשון המעטה. העדויות מהקלפיות רחוקות מלהיראות תקינות. אך יחימוביץ' לא הייתה מוכנה לקבל את ההפסד הזה, והגיעה עד לפתחו של בית המשפט - ששלח אותה חזרה הביתה נזופה. יהושע דנינו מסניף מפלגת העבודה בראשון לציון נזכר כי מדובר בפרקטיקה ידועה של יחימוביץ'. "לפני שנים היא הורתה לוועדת הבחירות לפסול את הבחירות בסניף כי אף אחד מאנשיה לא נבחר", סיפר.

"לאורך כל השנים הקמפיינים של יחימוביץ' היו מאוד נגטיביים, 'בני האור מול בני החושך', 'האידאולוג מול העסקן'. כשהיא פוקדת בוחר היא אידאולוגית, אבל כשהיריב מולה עושה את אותה פעולה הוא עסקן ולא לגיטימי", הוסיף יפתח דבוש, מנהל תחום חברה אזרחית במפלגת העבודה ומתאם מול ההסתדרות. ואז נכנס לתמונה איתן כבל שהביא לטענת דבוש לקריסת הקמפיין של יחימוביץ': "היא באה וטענה שהיא הסרגל הישר שיבוא ויתקן את ההסתדרות העקומה, אבל אז התגלה הדיל שלה עם כבל, זה שבר לה את הלגיטימציה בקרב ציבור העובדים".

עוד באותו נושא

ההקלטה של כבל חושפת: "יחימוביץ' מחויבת לתמוך בי בבחירות ליו"ר המפלגה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטה יחימוביץ' טען לזיופים. ספירת קלפיות בבחירות להסתדרות, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחימוביץ' התגלתה גם הפעם כמי שמנהלת קמפיינים לא מאורגנים, המתבססים על מתנדבים צעירים ולא מיומנים, בונה על כך שתצליח לתרגם את ההצלחה והאהדה שיש לה ברשתות החברתיות לגופים סגורים כמו מפלגת העבודה וההסתדרות. זאת, כאשר השאלה האמיתית שהייתה צריכה לשאול את עצמה היא איך משנעים מצביעים לקלפי ולא כמה לייקים מקבלים בפייסבוק.

דווקא במטה סיעת "עוגנים" של ניסנקורן ידעו לזהות את השיטה ואת קהל היעד אליו הם פונים. אמנם המסרים שיצאו ממטה ניסנקורן שכינו את יחימוביץ' "פתטית ובכיינית" היו לא מכובדים ולא ראויים והדיפו ניחוח של שוביניזם; אך לגופו של עניין קשה להתעלם מהעובדה שיחימוביץ' מנהלת את אותו קמפיין פעם אחר פעם – "המתפקדים החופשיים מול מתפקדי הארגזים", "הצעירים נגד העסקנים", "המתנדבים מול אלה שקיבלו ג'וב", "שלי מול המנגנון".

יחימוביץ' ניהלה קמפיין נגטיבי – ניסנקורן נקט קו אגרסיבי

לאורך כל הדרך שידרה יחימוביץ' כאילו היא שומטת את השטיח מתחת לרגליו של ניסנקורן כשהיא מצהירה שהוועדים החזקים אולי ילכו איתו בגלל "מנגנון שמן ומנופח מלא ג'ובים" אבל העובדים יפעלו לפי צו מצפונם ויצביעו לה. ניכר היה שניסנקורן בעצמו האמין למסריה של יחימוביץ', בייחוד בראיונות שנתן לטלוויזיה שם שידר פחד וחשש למרות הטקסטים שהכתיב לו יועץ התקשורת שלו.

בעוד הקמפיין של יחימוביץ' היה נגטיבי, זה של ניסנקורן היה אגרסיבי - וכך הפכה מערכת הבחירות לעקובה מדם ורוויה בלכלוך. מטה הבחירות של ניסנקורן לא בחל באמצעים, החל מאיומים תוקפניים על ראשי ועדים לבל יצטלמו או יבואו במגע עם יחימוביץ', דרך שליחת מסרונים מכפישים נגדה, התערבות בנעשה בארגון הנוער העובד והלומד, העלאת קמפיין פרסומי על גבי שלטי חוצות; ופרסום באינטרנט וברשתות החברתיות במיליוני שקלים על חשבון חברי הסתדרות, שליחת טלפונים מטרידים שהגיעו גם למי שאינם זכאים להצביע, ואף הפצת ידיעות שפורסמו בכלי תקשורת שונים וביקרו את יחימוביץ' לכל רשימת חברי ההסתדרות.

כלי התקשורת לא נשארו חייבים והתנפלו על כל צעד אגרסיבי שנקטו במטה ניסנקורן. בתגובה האשים היו"ר את התקשורת בחברות עם יחימוביץ'. אלא שגם כל זה לא הביא את "הקולות החופשיים" לבחור ביחימוביץ', וגם כאן היא התבדתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו בכל מערכת בחירות שניהלה, גם הפעם הגיעה יחימוביץ' בדקה ה-91 אל המגרש והודיעה שהיא מתמודדת לתפקיד הנהגת ההסתדרות. אלא שמועד ההכרזה על סיעה חדשה כבר עבר וחברה למפלגה איתן כבל וסיעתו חתמו על הסכם קואליציוני עם ניסנקורן. יחימוביץ' נשאלה במשך למעלה משנה על ידי עיתונאים האם בכוונתה להתמודד ובכל פעם הדפה את השאלות.

גורמים בהסתדרות אומרים היום עם ספירת הקולות כי לו הייתה מכינה את השטח שנה קודם לכן, בונה לעצמה מערכת עם אנשי מקצוע בתחום העבודה ולא עושה את המהלך הזה "בחטא" יכול להיות שהיום הייתה זוכה יחימוביץ' בתפקיד יו"ר ההסתדרות. "שלי עשתה הרבה טעויות בקמפיין הזה, כולם ידעו שצריכות להתקיים בחירות במאי 2017, ובכל זאת היא בחרה שלא להניע את המהלך להיבחר בראשות מפלגה או סיעה משלה", הסבירו הגורמים.

בנוסף לכך שיחימוביץ' לא עמדה בלוח הזמנים של ועדת הבחירות להגשת מועמדות, היא גם לא קיבלה את חוקת ההסתדרות ופנתה לבית המשפט בטענה ש"עסקנים" מנסים למנוע בחירות דמוקרטיות בהסתדרות. ואכן, ניסנקורן ושותפו בני עיני עשו את כל המאמצים כדי למנוע בחירות: החל מהפעלת לחצים למנוע מכבל להשתלט שוב על סיעתו "הבית החברתי", דרך חתימת הסכמים קואליציוניים עם כל הסיעות בהסתדרות במסגרתם חולקו "ג'ובים" במטרה למנוע בחירות, כפי שנחשף בוואלה! NEWS.

כמו כן, פעלו במטה היו"ר המכהן להרחבת הנהגת ההסתדרות ברבע מיליון שקל כדי לחזק את מעמדו, וכן סייעו לשר האוצר משה כחלון להקים סיעה בארגון כדי לחזק את מעמדו בקואליציה. ניסנקורן לא רצה בחירות ויחימוביץ' גררה אותו למעשה לרוץ מולה. ניסנקורן קיבל עצה שלא להגיע לפתחו של בית המשפט כדי שלא יתוייג כמי שמונע בחירות דמוקרטיות – וזה העניק ליחימוביץ' רשות להתמודד.

"ככל שהתקשורת הלכה יותר חזק עם שלי, כך הציבור הלך עם אבי"

יחימוביץ' קפצה לקלחת ההסתדרות ללא אנשי מקצוע בתחום העבודה, עם ראשי ועדים מועטים ובעיקר עם כל מי שנותר מחוץ לכוורת של ניסנקורן וחיפש מקום חדש למצוא לעצמו ג'וב. דוגמה לכך הוא יעקב חי אחד מראשי הוועדים בצפון שהפך למועמד של יחימוביץ' והתגלה כמי שהטריד לכאורה מינית נשים לא פעם.

"יחימוביץ' לא בנתה את עצמה מראש ככוח לכיוון ההסתדרות, היא בנתה על השם שלה ועל כל מיני גימיקים. אם היא הייתה בונה מערכת מקצועית כבר לפני שנה, היא אולי הייתה מנצחת, מכיוון שהיא מזוהה עם סוציאל דמוקרטיה, זכויות עובדים, החוק של הקופאיות", אמר יפתח דבוש. "יש לה נקודות זכות בציבור הרחב, זה כוח תודעתי. לא רק שהיא לא עשתה את זה, היא יצרה את החיבור הלא טבעי עם כבל שהוליד את ההקלטות המכוערות וזה כבר הנחית מכה קשה לקמפיין שלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בנתה על גימיקים". יחימוביץ' ביום הבחירות, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

נדמה היה בכל חודשי הבחירות האלה שאין בשורה חדשה לשוק העבודה, רק השמצות ולכלוכים. אף אחד מהמתמודדים לא הציג חזון, יעד או מצע לטובת העובדים עד שניסנקורן החליט להרחיק את עצמו מסיפור ההסכמים הקואליציוניים וחלוקת הג'ובים וכינס מסיבת עיתונאים, שם הציג את יעדיו לחמש השנים הבאות.

מנגד, המשיכה יחימוביץ' באותו קו של הקמפיין - הצגת קשריו של ניסנקורן עם היו"ר הקודם עיני, חיפוש אי סדרים וניהול לא תקין של המנגנון תחת היריב שלה. יחימוביץ' לא הציגה באתר האינטרנט שלה תכנית כלכלית או יעדים לשוק העבודה. היא גם לא כינסה מסיבת עיתונאים ולא אתגרה את ניסנקורן בנושא זכויות עובדים. מנגד המשיך היו"ר המכהן בקו של התבצרות ושמירה על המנגנון הקיים.

"המערכת ההסתדרותית לא חפה מטעויות, יש בה הרבה עיוותים, אני באופן אישי נפגעתי ממנה לא פעם, היא מערכת יחסית מסואבת, בנויה על המון קשרים אישיים של שנים שקשה מאוד להפר ולכן היא הזאת מייצרת לא מעט תחושות 'אנטי'", הסביר דבוש. "יחד עם זאת מייחסים לניסנקורן חולשה שלא באמת קיימת, אומרים שהוא בובה של עופר עיני, אובייקטיבית זה לא נכון. ניסנקורן איש מקצוע שצמח במערכת במשך שנים רבות".

לדבריו, ליחימוביץ' היה קל להתחבר לנקודה הזו ולתקוף באמצעותה את ניסנקורן בחוזקה. "הוא יצא כמושחת והיא כצדיקה, כל מי שמועמד מולה בסוף נשאר עם צלקות, וככל שהתקשורת הלכה יותר חזק עם שלי, ככה הציבור הלך יותר עם אבי. הוא בחר במקצועיות ולא בפופוליזם. המיאוס מהתקשורת בא לידי ביטוי גם במערכת הבחירות הזאת", הוסיף דבוש.

להערכת גורמים במפלגת העבודה הרציונל של יחימוביץ' היה בכלל להשתלט מחדש על המפלגה. "היא ניסתה לעשות את זה דרך יא יא פינק (שהיה מועמד מטעמה לתפקיד המזכ"ל, ד"י) ורק אחרי ההפסד בסיבוב השני היא נכנסה לפעולה בהסתדרות", אמרו הגורמים. "היא סגרה את הדיל עם כבל וברגע שהמערכת נכנסה להילוך גבוה, יצאו ההקלטות והניסיונות שלה להשתלט על הסיעה".

ואכן רוב אנשי מפלגת העבודה התגייסו נגד יחימוביץ' והודיעו על תמיכה בניסנקורן, מלבד סתיו שפיר ועמר בר לב. "שלי מחזיקה היום 30% מוועידת מפלגת העבודה, ההסתדרות מחזיקה עוד שליש, היא מבינה שההסתדרות זו האופציה האחרונה שנותרה לה", הוסיפו הגורמים. "אם היא הייתה מנצחת היא הייתה מביאה בוועידה 51% ואז הייתה מביאה את אבי גבאי לניצחון בפריימריז, ולמעשה משתלטת על מפלגת העבודה מחדש".

בוז'י הרצוג ושלי יחימוביץ' בישיבת סיעה של מפלגת העבודה. טלי מאייר
ניסתה להשתלט על המפלגה? יחימוביץ' ויו"ר העבודה, הרצוג/טלי מאייר

חשוב לציין כי ניסנקורן ירש את תפקיד יו"ר ההסתדרות מבלי שהתמודד עליו, וכעת הוא מקבל את החותמת שהיה כה זקוק לה, של מי שהתפקיד מגיע לו ולא בחסד. יחד עם זאת חובת ההוכחה עליו היא להראות שאינו פקיד אפרורי אלא גם מי שיכול להיות מנהיג עובדים.

יחימוביץ', מנגד, היא משרתת ציבור מסורה, חדורת תחושת שליחות ורצון אמיתי וכנה להשפיע ולשנות את החיים בהתאם לתפיסת עולמה הסוציאל-דמוקרטית. לא פעם היא ויתרה על מנעמי השלטון ועל תיקים בממשלה כדי לא להתפשר אידאולוגית. מוטב היה אם הייתה מקבלת החלטה מושכלת בזמן לאחר עבודת שטח של שנה, כשמאחוריה כוח פוליטי חזק, מכיוון שלהסתדרות חוקים משלה ושם נבחרים מתוכה ולא מחוצה לה.

(עדכון ראשון: 09:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully