וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "העדות שלי בפרשת הצוללות מחייבת חקירה של נתניהו"

יעקב אילון

25.5.2017 / 17:00

שר הביטחון לשעבר לא מתרשם מליברמן ולא מתרגש מהנתק בין ישראל לפלסטינים, אך פרשת הצוללות מוציאה ממנו קריאה זועמת לצדק. "אני מצפה שבמציאות כזו, שבה אנשים יודעים במה הם מעורבים, שיתפטרו מבלי לחכות לכתב אישום", אמר באולפן וואלה! TALK

עורכת ווידאו: נועה לוי

פיטורים שסללו מחדש את הדרך לשחיתות, חקירה נדרשת של ראש הממשלה וחצאי אמיתות במקרה הטוב, זו, על פי משה יעלון, השורה התחתונה הנובעת מפרשת הצוללות. בריאיון מיוחד לאולפן וואלה! TALK עם יעקב אילון, תיאר שר הביטחון לשעבר את השתלשלות האירועים הפושעת, כהגדרתו, קבע גבולות גזרה רצויים לחוקרים והדגיש כי הכותרות הגדולות שהולידה הפרשה אינם יכולים להסתיים לא כלום. "מסרתי הכול ואני לא שומר כלום לעצמי. אני ממתין לחקירה שתושלם, ובמידה ולא יהיו כתבי אישום, אצא למערכה ציבורית בעניין ואספר הכול".

יעלון קושר את פיטוריו מהמשרד בהתפתחויות השליליות בפרשה, ומדגיש את צירופי המקרים הבוטים. "די ברור לי שנאלצתי לעזוב את התפקיד, שהסוגיה הזאת יוצרת משבר עמוק ביני ובין ראש הממשלה, והגעתי למצב שהבנתי שאני מכשול ואני צריך להתפטר נוכח זה שרוצים להחליף אותי. זמן קצר לאחר סיום תפקידי העסקה מתחדשת", הסביר.

זה מחייב כתבי אישום גם נגד ראש הממשלה?

בוא נמתין. מבחינתי, אני אומר בצער רב... בסופו של דבר אני רואה ראש ממשלה שלישי שנמצא בחקירות משטרה. מבחינתי התמונה ברורה. אני לא יודע יותר פרטים על חקירת 2,000 או חקירת 1,000, רק ממה שאני שומע וזה חמור. בפרשת 3,000 אני בקיא. אני הייתי מצפה שבמציאות כזו, שבה אנשים יודעים במה הם מעורבים, שיתפטרו מבלי לחכות לכתב אישום. גם כשהייתי רמטכ"ל בזמן כהונת שרון ראיתי סדר עדיפויות מעוות, כולל בצע כסף, לא בהכרח סדר עדיפויות של עניינים לאומיים. אנחנו ניתן למשטרה ולפרקליטות לבצע עבודתם

"אי אפשר לשווק לציבור חלקי אמיתות, וזה מה שקרה עם המועצה לביטחון לאומי. אני מקווה שלא הכריחו אותם להוציא הודעה מהסוג הזה. זו הייתה הודעה שראיתי בה חצי אמת"

המשטרה אמרה שראש המשלה אינו חשוד בעניין הזה

בהתחלה גם אמרו שאין מה לבדוק ואחר כך פתחו בדיקה. אחר כך הבדיקה הפכה לחקירה. בוא נמתין ונראה

החומר שאתה העדת עליו מחייב חקירה של ראש ממשלה?

כן... מאחר ואני לא עד יחיד אי אפשר לשווק לציבור חלקי אמיתות, וזה מה שקרה עם המועצה לביטחון לאומי. אני מקווה שלא הכריחו אותם להוציא הודעה מהסוג הזה. זו הייתה הודעה שראיתי בה חצי אמת.

אתה חושב שיש קונספירציה רצינית סביב זה?

אני חושב שיש פה שחיתות. אין לי ספק. השאלה אם יצליחו להציג ראיות שיערבו את כולם. אני לא מצאתי במשרד הביטחון ולא בקרב הצבא מישהו שהיה מעורב בשחיתות. גם לא בחיל הים. המשטרה תחקור ואולי דברים נעשו מאחורי גבי.

האם הבאת מסמכים למשטרה?

למשטרה יש הכול. רוב הדרגים כבר נחקרו ואם הבנתי שמישהו לא נחקר הפניתי את תשומת הלב לכך שכדאי שיחקרו אותו


דחפו לצה"ל צוללות שהוא לא צריך?

העמדה הביטחונית שלי כשר ביטחון, של הרמטכ"ל וחיל הים הייתה שלא צריך. אפשר לחשוב אחרת, להביא את זה לדיון אבל ברור לחלוטין שמה שנעשה כאן נעשה בניגוד לעמדה מקצועית שלי ושל האחרים

האם זו הייתה סיבת עזיבתך את התפקיד?

ככל הנראה. כשר ביטחון עוד לא הייתה לי תמונה מלאה. חלק מהעובדות שאני יודע היום נחשפו אחרי שסיימתי את התפקיד. ככל שעבר הזמן התמונה התבהרה לי יותר ויותר

הבנת שיש פה קומבינה?

כך זה נראה. אין לי הגדרה אחרת... זה מטריד אותי ברמה שאכפת לי מהמדינה ומעתידה, והגיע הזמן לראש ממשלה שאין על מה לחקור אותו.

בוגי יעלון באולפן וואלה טוק 24 במאי 2017. ראובן קסטרו
"משרד הביטחון זה בור שומן מאוד רציני". יעלון באולפן וואלה! TALK/ראובן קסטרו

כמעט כצפוי, זוכה אביגדור ליברמן, מחליפו של יעלון בתפקיד, לציון נמוך על תפקודו עד כה, ולביקורת פוליטית נלווית. "ממני אף אחד לא שמע בחיים שדברים שרואים מכן לא רואים משם. בנושאי ביטחון לעולם לא שיחקתי. חוויתי את הסיסמאות שלו ושל אחרים שעשו פוליטיקה בקבינט. זה בלט ב'צוק איתן' אבל לא רק. זה חוסר אחריות. זה קשור גם לשחיתות. יש תיק שנסגר ותיק שלא נסגר. יש פרשייה בתוך ישראל ביתנו של חקירות. אני רואה את זה כשיטה מושחתת אז אני מודאג. משרד הביטחון זה בור שומן מאוד רציני".

יש מלא מפלגות שעושות שופינג לאנשי ביטחון כמוך. אתה מתעקש לרוץ לבד. למה?

אני לא נכנסתי בטבעיות לפוליטיקה. ידעתי את המחירים השליליים שלה. התחככתי בה כמפקד בגזרת יו"ש ואחר כך ברצף מ-1995 ועד הסוף, מול חמישה ראשי ממשלה. ראיתי דברים רעים אבל הבנתי שההחלטות החשובות מתקבלות שם. אני לא רואה רבים שמביאים את הניסיון שצברתי גם במדים וגם שלא במדים. זה בוער בי. אני מרגיש שבנושאים מסוימים ירדנו מהמסילה, ונכון להשיב את הרכבת הישראלית למסילה.

משה בוגי יעלון ויעקב אילון באולפן וואלה טוק. ראובן קסטרו
"הבית הלבן הזה לומד". יעלון באולפן וואלה! TALK/ראובן קסטרו

יעלון תיאר את המציאות המדינית החדשה עם כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, והדגיש "הבדל עצום" בין ממשל אובמה לממשל הנוכחי. "יש סיבה לשביעות רצון. יש הבנה לגבי איראן, שלא הייתה עם הבית הלבן הקודם. לגבי פתרון שתי המדינות, הבית הלבן הזה לומד. הוא עוד לא יודע מה לעשות".

לדבריו, "תמכתי באוסלו. אני מקדש חיי אדם יותר מאדמה, אבל שיווקו לציבור הישראלי: 'הנה השלום מעבר לפינה', ואז גילתי את מה שהרמטכ"ל דאז אהוד ברק אמר, שיש בו הרבה חורים, יותר מגבינה שוויצרית. אני מת לשלום כמי שאיבד הרבה חברים ופקודים, אבל אני לא רואה בטווח הנראה לעין סיכוי להסדר קבע. לא נעים, לא נורא. גם אין לנו הסדר קבע עם חמאס ואנחנו מסתדרים לא רע".

מה היה באסון השייטת, מארב או אסון? היית אז ראש אמ"ן

היו ועדות חקירה ואני לא רוצה להיכנס לזה. לא הייתי בתפקיד משמעותי ולא הייתי בארץ. העדתי בוועדות. זה נושא רגיש ואני מקבל את תוצאות החקירה

מה היו המסקנות?

נדבר עוד שלושים שנה

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה:

"דברי בוגי הם הבל הבלים ורעות רוח. שקריו הגסים יתבררו ככאלה בהקדם. מיותר לציין כי משרד המשפטים פרסם הודעה רשמית, על דעת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, לפיה ראש הממשלה כלל אינו חשוד בפרשה 3,000. מוטב לבוגי שיחפש לעצמו דרכים אחרות לעבור את אחוז החסימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully