וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה תפצה מפגין נגד כחלון: "השוטר לא הפעיל שיקול דעת"

25.5.2017 / 13:55

בית המשפט פסק לטובת מפגין שהגיע לבד לכנס של מפלגת כולנו במרץ 2016 עם מגהפון. במשטרה התקבל דיווח על "אדם שמשתולל" והוא סולק בטענה שהוא מפר סדר. בית המשפט: "דעתו של השוטר הייתה מוטית והוא פעל לפי הנחיית המשתתפים בכנס"

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים בבי"ח רמב"ם 19 באפריל 2017. ערן גילווארג
"כחלון כנראה פחד מהבחור"/ערן גילווארג

בית משפט השלום פסק השבוע כי המשטרה תפצה מפגין נגד שר האוצר משה כחלון, לאחר שמנעה ממנו להפגין בכנס של מפלגת כולנו שנערך בשנה שעברה באיירפורט סיטי. בפסק הדין נקבע כי השוטר שפעל במקום ומנע מהמפגין לממש את זכותו הדמוקרטית, התנהל "באופן אוטומטי", כשדעתו מוטית, וציית למעשה להנחיות שקיבל ממשתתפי הכנס.

במרץ 2016 הגיע משה דיין, פעיל חברתי, לכנס של מפלגת "כולנו" שהתקיים בהיכל התרבות בקריית שדה התעופה, בנוכחותו של שר האוצר משה כחלון ויותר מאלף פעילים. דיין הגיע לבדו כשהוא מצויד במגהפון שבו השתמש כדי לקרוא קריאות נגד המפלגה. במשטרה התקבל דיווח על "אדם שמשתולל", ולמקום נשלח שוטר שביקש מדיין לעזוב את המקום. העילה - מדובר בהפגנה ללא רישיון המפרה את הסדר הציבורי.

בעקבות האירוע, ובעקבות תלונה שהגיש דיין בעזרת האגודה לזכויות האזרח ומרכז "תמורה" לקצינת תלונות הציבור במרחב השרון, במשטרה הסכימו כי לא הייתה הצדקה חוקית לפנות את דיין, שהיה מפגין יחיד ופעל בהתאם להוראות החוק, והוחלט לנקוט צעדים משמעתיים כלפי השוטר שעבר הדרכה ובה הובהר לו כי הוא כשל בטיפול באירוע. יחד עם זאת, במשטרה טענו כי המעשה בוצע "בתום לב", וכי השוטר אכן סבר כי מדובר בהפגנה לא חוקית שיש לפנותה. המשטרה אף טענה כי לדיין לא נגרם נזק. דיין לא הסתפק בתשובה זו והגיש תביעה נגד המשטרה ונגד השוטר שפינה אותו מהמקום, לבית משפט לתביעות קטנות בירושלים.

"זה לא סתם אזרח, בכל זאת שר"

השוטר שפינה את דיין, סיפר בדיון כי כשהגיע לשטח, הבין שהשר כחלון פחד מדיין. "הגעתי עם ניידת למקום עם פקח של המועצה. יצאתי מהרכב ועברתי ליד רכב השרד של השר כחלון. השר ראה אותי כשוטר שמגיע למקום, ואז יצא מרכבו ונכנס לאולם. אני רוצה להבין מזה שהוא כנראה פחד מהבחור. בהנחיית המאבטחים שלו הוא נשאר ברכב עד שהשוטר יגיע ואני מאמין שזה לא סתם אלא כי הבחור השתולל".

לאחר מכן סיפר כי פנה לעברו של דיין, ובדרך פנה אליו פעיל של מפלגת כולנו, הצביע לעבר המפגין ואמר לו שהוא משתולל. "כל מה שעשיתי באירוע היה בתום לב", סיפר השוטר. "הוא השתולל ויש שר במקום, זה לא סתם אזרחים, בכל זאת שר". נציגת הפרקליטות תיארה בדיון את דיין כ"אדם אימפולסיבי שאוהב ליצור מניפולציות".

אלא שהרשם הבכיר, ניר נחשון, קיבל באופן חלקי את טענותיו של דיין, וקבע כי על המשטרה לפצות אותו בסך של 1,500 שקלים בנוסף להוצאות משפט בסך של 500 שקלים. נחשון דחה את התביעה האישית נגד השוטר וטען כי הוא מילא את תפקידו אולם קיבל כי על המשטרה לפצות את דיין לאחר שפגעה בזכותו להפגין.

פיגומים נפלו על בית קפה, רחוב יוניצמן, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
"השוטר רמס את זכויותיי, התנהלותו זועקת לשמיים"/ניב אהרונסון
"מתקבל הרושם כי דעתו של השוטר הייתה מוטית למפרע אף בטרם פגש בתובע, ובמובן זה, כלל לא הפעיל שיקול דעת, אלא פעל באופן אוטומטי"

"ספק בעיני אם השוטר פעל בתום לב", כתב נחשון. "נהפוך הוא. מתקבל הרושם כי דעתו של השוטר הייתה מוטית למפרע אף בטרם פגש בתובע, ובמובן זה, כלל לא הפעיל שיקול דעת, אלא פעל באופן אוטומטי על פי ההנחיות שקיבל ממי מטעם משתתפי הכנס".

"השוטר רמס את זכויותיי. התנהלותו זועקת לשמיים", אמר דיין בשיחה עם וואלה! NEWS. "במקום להכות על חטא ולהתנצל בפניי באופן אישי, השוטר ונציגת הפרקליטות בחרו להכפיש אותי בבית המשפט ולנסות להשחיר את פניי. למזלי השופט לא נפל בפח ועשה עמי צדק".

עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח, מסרה: "אנו משבחים את החלטת בית המשפט. מדובר בטעות בשיקול הדעת של השוטר בשטח ובהיכרות לא מספקת עם החוק. אנו מקווים שהמשטרה תפנים את התוצאות ותחדד נהלים על מנת שמקרים כאלו לא יקרו שוב בעתיד, אבל למרבה הצער, בימים אלו אנו רואים כיצד המשטרה מטילה איסור דרקוני על הפגנות בפתח תקווה. אנו נתקלים יותר מדי פעמים בשוטרים שלא מכירים את החוק בנוגע להפגנות, ובכך פוגעים קשות בחופש הביטוי והמחאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully