וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש נגד פייסבוק: הסעיף שאוסר לתבוע את החברה בישראל - מקפח

24.5.2017 / 16:27

עמדתו של מנדלבליט, שהוגשה לעליון כחלק מעמדת המדינה בתובענה נגד הרשת החברתית, תהיה רלוונטית גם בסוגיות של הסתה ושל תביעות נזיקין אחרות. לפי המצב הנוכחי, כל הסוגיות המשפטיות נגד פייסבוק מתנהלות בקליפורניה - ויש הטוענים כי היא נהנית מחקיקה נוחה יותר

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס של המכללה האקדמית נתניה, 16 בינואר 2017. שלומי גבאי
יוצא להגנת הצרכנים. מנדלבליט/שלומי גבאי

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סבור כי הסעיף האוסר לתבוע את פייסבוק בישראל, שעליו מתחייבים משתמשי הרשת החברתית, הוא מקפח - כך עולה מחוות דעת שהגיש היום (רביעי) בעניין לבית המשפט העליון בעניין בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד פייסבוק. עמדתו של היועץ תהיה רלוונטית גם לתביעות בגין הסתה או תביעות נזיקיות אחרות, כמו אלה שארגון "שורת הדין" מגיש לא פעם - שיוכלו לדון בישראל.

בבקשה לאישור התובענה כייצוגית טען הצד התובע כי פייסבוק הפעילה מנגנון ניטור להודעות פרטיות של משתמשים, קראה את תוכן ההודעות ועשתה בהן שימוש פסול. עוד הוא טוען שפייסבוק התעלמה מהדין הישראלי המחייב אותה לקבל הסכמה מדעת של המשתמשים לשימוש בתוכן ההודעות, בפרט כשמדובר בקטינים, לא רשמה את מאגר המידע שלה ברשם מאגרי המידע ולא נתנה הודעה מתאימה למשתמשים.

פייסבוק הגישה בקשה לסילוק התובענה על הסף, ובמסגרתה ביקשה לקבוע כי בהסכם ההצטרפות לאתר מופיע התנאי כי כל תביעה נגדה תתנהל רק בבית המשפט המחוזי הפדרלי במחוז הצפוני של קליפורניה או בבית משפט של המדינה הנמצא במחוז סן מטיאו. כדי להסכים להצטרף, על המשתמש לקבל תנאים אלה. יש הטוענים שבקליפורניה, שם מתנהלים כל עסקיה של פייסבוק, היא זוכה לחקיקה נוחה יותר.

מארק צוקרברג מייסד פייסבוק. ShutterStock
החברה נהנית משפטית בקליפורניה. צוקרברג/ShutterStock

בעמדת היועץ המשפטי, שהוגשה באמצעות עו"ד לימור פלד מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, נטען כי בעצם התנאי הזה הוא תנאי מקפח. תנאי זה אינו ייחודי לפייסבוק - הסוגיה עלתה בכמה תיקים בבתי המשפט בישראל, כשחברות בינלאומיות, כמו "בוקינג" ו-PayPal הפונות לקהל ישראלי, מוסיפות לחוזי ההתקשרות הסטנדרטיים תנאים המרתיעים ומקשים על הצרכנים להגיש תביעות ולשמור על זכויותיהם. עמדת היועץ היא כי תנאים אלה מקפחים ודינם להתבטל, זאת לאור תכליתו של חוק החוזים האחידים - לגשר על פער בין שני הצדדים לחוזה, שביניהם פערי כוחות משמעותיים.

חוות הדעת מפרטת את הפער שקיים בין הצרכן הבודד לחברת הענק: הצרכן הבודד, שחלש גם ככה פי כמה ממנה, יסבול מעלויות נוספות הכרוכות בתביעה במדינה זרה, מהמרחק הגיאוגרפי המשמעותי במדינה שבה על התביעה להתברר לעומת מדינתו של הצרכן, ומהקושי המובנה בהגשת תביעה לפי דין זר - כל אלו מוסיפים על פער כוחות משמעותי זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

לפייסבוק מיליוני משתמשים בישראל

מעבר לכך, לפי עמדתו של מנדלבליט, עולה כי כמדיניות ראויה בתחום השיווק הצרכני, במקום שבו הספק בוחר להגיע למקום מושבו של הלקוח, ומשקיע מאמצים בשיווק ובחתימת עסקאות על מנת להרחיב את היקף עסקיו ורווחיו, עליו לאפשר ללקוח לממש את זכויותיו בלא קושי ומאמצים מיוחדים במקום מושבו.

על ספק המביא את מרכולתו ללקוחות במדינה אחרת להיות ערוך גם להתמודד עם העובדה שבין מספר רב של עסקאות שהצליחו ותרמו להרחבת היקף עסקיו, יהיו כמה מקרים מעטים שבהם עלול להתעורר סכסוך שיצריך דיון משפטי בארצו של הצרכן.

כמו כן, לחברה הפועלת בארץ יש נגישות גדולה יותר לערכאות משפטיות המקומיות, מאשר נגישותו של הלקוח לערכאות משפטיות בארץ זרה אשר אין לו שום זיקה וקשר אליה. כך המצב גם ביחס לפייסבוק, שלה מיליוני משתמשים בישראל, היא מפעילה ממשק בשפה העברית; פונה לקהל בישראל ומסמכי ההצטרפות לאתר מתורגמים לעברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully