וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו אישר: הקונגרס הוסיף 75 מיליון דולר לתקציב הסיוע לישראל

24.5.2017 / 16:30

ראש הממשלה התייחס לראשונה לתוספת שהקונגרס האמריקני העביר, שעליה פורסם לראשונה בוואלה! NEWS. "אנו מעריכים את הסיוע והתמיכה", אמר. על הסכם הנשק של וושינגטון וריאד: "ארה"ב התחייבה לשמור על היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

(נאומו של נתניהו לרגל 50 שנה לאיחוד ירושלים, היום)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (רביעי) לראשונה לתוספת של 75 מיליון דולר, שהקונגרס האמריקני העביר בתקציב סיוע החוץ לישראל, שעליה פורסם לראשונה בוואלה! NEWS. "לפני שלושה ימים ארצות הברית הוסיפה לחבילת הסיוע עוד 75 מיליון דולר", נתניהו אמר בטקס האזכרה ממלכתי לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים. "אנחנו מעריכים עד מאוד את הסיוע והתמיכה החשובה ועם זאת אני מבקש להדגיש שוב - ההיסטוריה הוכיחה שביטחון ישראל תלוי בנכונותנו וביכולתנו להגן על עצמנו, בכוחות עצמנו, מול כל איום".

על רקע סיום ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במזרח התיכון ועסקת הנשק הגדולה שארצות הברית חתמה עם ערב הסעודית בסוף השבוע, הוסיף נתניהו כי "ארצות הברית התחייבה לשמור על היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון".

לוואלה! NEWS נודע כי בימים האחרונים שגרירות ישראל בארצות הברית עדכנה את לשכת ראש הממשלה כי תוספת התקציב לסיוע החוץ אושרה ונסגרה, לאחר שגם הממשל חתם עליה. כפי שנחשף בוואלה! NEWS, בתחילת החודש אושר בקונגרס האמריקני תקציב סיוע החוץ לחצי השנה הקרובה, שכולל 3.175 מיליון דולר לישראל. מדובר בתוספת של 75 מיליון דולר, מעבר ל-3.1 מיליארד שארצות הברית וישראל הסכימו עליהם בהסכם הסיוע הקודם.

ישיבת הממשלה היום 3 במאי 2017. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
"ההיסטוריה הוכיחה שביטחון ישראל תלוי בנכונותנו וביכולתנו להגן על עצמנו". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם עם ממשל אובמה בספטמבר האחרון אחרי חודשים של משא ומתן, קבע סכום סיוע שנתי היסטורי וחסר תקדים עבור ישראל – 3.8 מיליארד דולר בשנה. אך כחלק מההסכם, הממשל דרש שישראל תפסיק לחלוטין לבקש, או לקבל, תוספות מימון נוספות בקונגרס, וישראל אף העבירה התחייבות כתובה נפרדת לממשל אובמה שתחזיר כל כסף שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי בשנתיים הקרובות, עוד לפני כניסת הסכם הסיוע החדש לתוקף בסוף 2018.

עם זאת, ממשל טראמפ כבר חתם על התקציב והתוספת, ולכן לדברי גורמים המעורבים בפרטי הסכם הסיוע, ישראל אינה מחויבת להחזיר את הכספים. לדבריהם, בנספח ההתחייבות שצורף להסכם הסיוע שנחתם עם הממשל אובמה, אכן נכתב כי ישראל תחזיר לממשל כל כסף שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי בשנתיים הקרובות, עוד לפני כניסת הסכם הסיוע החדש לתוקף בסוף 2018, אך "במכתב היה כתוב באופן מפורש שהדרישה היא רק במקרה שהממשל מתנגד לתוספת. מאחר שהנשיא חתם על התקציב, הוא כנראה אינו מתנגד, ולכן ישראל לא צריכה להחזיר את הכסף".

מי שאחראי לתוספת התקציבית הוא הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, שגיבש את הצעת תקציב סיוע החוץ בסנאט – שכוללת את התוספות האמורות של 75 מיליון דולר. גראהם, שעומד בראש ועדת המשנה לעניין תקציב החוץ הסנאט, נחשב לאחד מתומכי ישראל הגדולים בגבעת הקפיטול, והוא זה שהוביל בשנה שעברה את ההתנגדות לדרישת ממשל אובמה להפסיק את מנהג תוספות המימון בקונגרס כחלק מהמשא ומתן על הסכם הסיוע. במשך חודשים הוא הקשה על השלמת הסכם הסיוע הביטחוני, בטענה שהקונגרס אינו צד בהסכם והממשל אינו יכול לחייב אותו במגבלות מימון כלשהם.

טקס החתימה בוושינגטון על הסכם הסיוע הביטחוני, 14 בספטמבר 2016. רויטרס
חתימת הסכם הסיוע בספטמבר/רויטרס

גראהם זעם בזמנו על ממשל אובמה – וגם על ראש הממשלה – על הכנסת הסעיף של איסור התוספות מהקונגרס, והבהיר מיד לאחר חתימת ההסכם כי הוא אינו מייחס לסעיף זה תוקף. בשבוע שעבר, בעקבות הפרסום בוואלה! נמסר מלשכתו של גראהם כי "הקונגרס אינו מחויב להסכם הסיוע הביטחוני. סנאטור גראהם אינו מעריץ את הסכם הסיוע הביטחוני של איראן. הוא יצא נגדו באופן ברור, והבהיר ממזמן שהקונגרס לא מחויב להסכם הסיוע".

גראהם הוכיח למעשה שלהגבלה שהטיל ממשל אובמה אין באמת תוקף על הקונגרס. "גראהם מנסה להוכיח נקודה: להראות שיש איזונים ובלמים בדמוקרטיה האמריקנית ולהראות שהממשל אינו יכול להגביל את שליטת הקונגרס בתקציב", אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי. גראהם, הצביע בסופו של דבר נגד התקציב שאותו גיבש בעצמו, בשל התנגדותו לשינויים מתוכננים בתחום האנרגיה שנכנסו כחלק מחוק ההסדרים, אך רק לאחר שווידא שהתקציב יעבור ברוב גדול של סנאטורים משתי המפלגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully